af John Christiansen - d. 18. april 2017
Sidste omgang i Berlin med Götz Friedrichs ”Tunnel-Ring” – ”Valkyrien” i Salzburg, som den så ud for 50 år siden – Simon Rattle dirigerede en spændende ”Tosca” i Baden-Baden
Det har været en påske, da man har kunnet se tilbage i
tiden. I Salzburg så man Wagners Valkyrien genskabt i den samme scenografi som
for 50 år siden. På Deutsche Oper i Berlin spillede man for sidste gang hele
”Ringen” i Götz Friedrich berømte opsætning, som den nøjagtigt havde premierer
i 1983 og 1984. Dengang var det selvfølge, at Berlin var et naturligt
opera-opland for min avis Jyllands.-Posten, så jeg var til premiererne.
Med ”Götterdämmerung” var det 2. påskedag så slut med det hele
i Berlin. For sidste gang har guderne efter et atomnedslag trukket sig tilbage
i Götz Friedrichs berømte 70 meter dybe tunnel og overlevet i al voldsomheden
der. Der er horror-billeder i denne opsætning, som selv filmindustrien har lært
af. Tunnelen rives nu i stykker og genbruges, mens der bliver chance for alle til
at kunne købe rekvisitter fra denne mærkværdigt stadigt livskraftige opsætning,
for eksempel de raffineret smarte kropsnære læderdragter, som valkyrierne, som
fik øgenavnet brude-rockere, indtog tredje akt af ”Valkyrien” i. Dengang vakte
de forargelse. Alligevel talte det samme slags publikum ifølge Berliner
Morgenpost nu om, at de virkede for gammeldags. Jo, fordi Götz Friedrichs
valkyrier som så meget andet i hans ”Ring” er blevet så stærkt efterlignet.
Langt mere end 400.000 tilskuere har gennem årene set Götz
Friedrichs ”Ringen” i Berlin. Mange af jcKlassisks læsere må have været mellem
dem. Deutsche Oper har bragt den på gæstespil til Washington, Tokyo og
Yokohama. Berlinerpressen har bemærket, at Götz Friedrichs bemærkelsesværdige
personføring har holdt sig længe efter hans død. Den glæder sig over GMD Roland
Dunnicles sangervenlige direktion og den høje sangerkvalitet med Evelyn
Herlitzius som Brünnhilde og Eva-Maria Westbroek som Sieglinde og også Stuart Kelsoms
imposante Siegmund.
Blandt tilskuerne til den sidste ”Ring” så man den norske
instruktør Stefan Herheim, som i 1980’erne var Götz Friedrichs (bedste) elev.
Han påbegynder i 2020 sin ”Nibelungens ring” som afløseren på Deutsche Oper. Det
bliver en svær opgave.
Om igen 50 år efter
Karajan
Begrebet Påskefestspil opstod for 50 år siden, da Herbert
von Karajan i nogle dage tog sine Berliner Philarmoniker med til Salzburg. Her
forblev berlinerne troligt, indtil festspilbyen Baden-Baden for fem år åbnede orkestret
med udvidede muligheder for at arrangere en større og endnu mere alsidig festival
end i Salzburg.
I Østrig ville man ikke undvære påskefestspillene, selvom Salzburg
også har internationale Mozart-dage i januar og de store sommerfestspil, som må
kaldes verdens fornemste klassiske musikfestival. En aftale kom i stand med
Dresdens Semper-Oper og Sächische Staatskapelle, som er i samme klasse som
berlinerne, og deres chefdirigent Christian Thielemann, der som en anden God
Father Generalmusikdirektor kan minde om Karajan, på andre punkter ikke.
I dag har vi altså to store pragtfulde og dyre påskefestspil
i Salzburg og Baden-Baden i venskabelig konkurrence. Men der var intet i vejen
for, at berlinerne ved siden af sine mange forpligtelser i Baden-Baden også gav
en koncert i Salzburg for at være med i 50 års festlighederne for den festival,
som de engang var med til at starte.
Hovedbegivenheden i dette 50-år var Wagners ”Valkyrien” pakket
ind i en genopbygning af Karajans scenograf Günther Schneider-Siemssens stadig
imponerende flotte scenebilleder fra åbningen for 50 år siden. Selv i den
direkte tv-transmission på 3sat tv virkede de. Herbert von Karajans
iscenesættelse forsøgte man klogt nok ikke at genskabe. Den findes ikke
nedskrevet, og der er heller ikke nogen afgørende grund til at prøve at
efterligne den. Vera Nemirova var valgt til at fylde Schneider-Siemssens enkle,
men prægtige skal ud. Hun mangler normalt ikke originalitet eller dristighed,
men her virkede hun stivnet. Jeg måtte tage mig selv i næsten at savne Karajans
statiske personføring, som i stilen kunne minde om Wieland Wagners i Bayreuth, men
som ikke havde den sidstes enestående evne til at skabe en personføring, som
fortalte så meget om, hvad der skete i deres indre. Nemirovas personinstruktion
var endnu mere tør, men det gav nu et hip i én, da hun lod Hunding tage Sieglinde
fast i skridtet for at vise, hvem hun tilhørte. Det ville Karajan aldrig have tilladt.
Men der var nu også en god udvikling, da Wotan måtte forlade sin elskede
valkyrie Brünnhilde ensom på bjerget, og hans stive vrede langsomt opløstes til
en kærlig afsked.
For os gamle var det en nostalgisk oplevelse med gensynet
med Schneider-Siemmens’ kæmpering, der fylder hele scenegulvet. For modstandere
af moderne musikteater var det måske behageligt at komme tilbage til noget, som
lignede semikoncertant sang fra rampen. Det var en behagelig opførelse for øjet,
men også lidt kedeligt imellem.
Det var noget andet for øret. Der var en stor aften. Christian
Thielemann og Dresden-orkestret gav en
klangrigt billedskøn Wagner- tolkning, som åbnede både for det lysende
gennemhørbare mønster i strygerne, det stormfulde rigt facetterede i
træblæserne og det medrivende flotte i messingets partitur. Det kom alt sammen frem,
selv om man kunne have ønsket en anelse mere tempo i anden akts
Todesverkündigung (Brünnhildes dødsforkyndelse til Siegmund) og i Wotans afsked
med Brünnhilde i slutakten. Det var alt i alt pragtfuldt.
Der blev sunget stor Wagner samme aften i Berlin, og
alligevel blev det også i Salzburg en stor sanglig oplevelse med den
pragtfulde, klangrige Anja Kampe som Brünnhilde og Anja Harteros som en klart
klingende og gennemført nuanceret Sieglinde, den ukrainske baryton Vitalij
Kowaljow som en meget overbevisende Wotan, Georg Zeppenfeld som en mørk bas-oplevelse
som Hunding og Christa Mayer som en spændende Fricka, mens man blev imponeret
af den nu 63-årige Peter Seifert som Siegmund. Han lød forbavsende ung, men så ikke ung ud og virkede ikke sådan.
”Tannhäuser” gratis fra
München
Mens vi er ved Wagner, byder Bayerische Staatsoper i München
på en ny ”Tannhhäuser”. Premieren kan følges på BR-Klassik radio på nettet søndag
den 21. maj (begyndelsestidspunktet er endnu ikke meddelt) og kan senere endda
ses og høres gratis i en transmission af en opførelse på Münchens operafestspil
søndag den 9.juli som led i operaens tilbud Opern für Alle. Man finder live
streamingen ved at trykke ind på www.staatsoper.de/tv
Kirill Petrenko dirigerer, og Romeo Castellucci sætter i
scene. Klaus Florian Vogt synger sin første Tannhäuser, og Christian Gerhaber
synger Wolfram von Eschenbach. De to store kvindepartier synges af Anja Harteros
(Elisabeth), og Elena Pankratova (Venus). Det tegner meget stærkt musikalsk.
Forfriskende ”Tosca”
i Baden-Baden.
I Baden-Baden gjaldt det store operaslag Puccinis ”Tosca”. Berlinerfilharmonikernes
chefdirigent Simon Rattle har ikke til hverdag mulighed for at dirigere Puccini,
så ”Tosca” var et meget personligt valg fra hans side. Det var også såvel
musikalsk som scenisk en nytænkt (på ny-århusiansk rethink) opførelse. Den
virkede meget gennemtænkt, men levende pointeret. Den lod os opdage, at
Puccinis musik indeholder et fint væld af mere eller mindre halvskjulte
ledemotiver. Rattle og berlinerne gav partituret en friskhed med mange fine
dramatiske nuancer.Til påske 2018 dirigerer Rattle "Parsifal" i Baden-Baden.
Philipp Himmelmann, som før har sat operaer op i Baden-Baden,
kunne med sin ”Tosca” godt sætte gang i en ny diskussion om begrebet værktro
operaiscenesættelse. Den var fint dybdepsykologisk tænkt, og det var der megen
mening i her. Handlingen var flyttet fra år 1800 til vor tid. Der var moderne
effekter og billedvirkninger. Cavaradossi malede den hellige Maddalena på et
kæmpelærred på gulvet, men da Tosca jalousi blussede op ved at opdage fyrstinde
Attavantis ansigtstræk i sin elskede Cavaradosssis portræt, dukkede portrættet også
op og fyldte en kirkevæg. Stærkt virkede det, da Scarpia stak sin computer op i
hovedet på Tosca og viste hende, hvordan hendes elskede samtidig blev tortureret
i bagværelset.
Denne Scarpia var snu og snedig kynisk på en intelligent
måde, ikke grov, men farlig. Også derfor virkede hans magtperson som taget ud
af vor tid. Personinstruktionen var gennemgående stærk. Toscas jalousi var af
en styrke, der fik hende til at skære maleriet af Maddalena i stykker med en kniv,
der naturligvis lignede den, som hun senere dræbte Scarpia med. Mest
overraskende var det, at slutscenen ikke fandt sted på toppen af Engelsborg,
men i en indre grå fangegård. Man kunne aflæse, at Cavaradossi ikke troede på
Toscas papir, at han kun ville blive skudt på skrømt og derefter kunne flygte
sammen med hende. Vi så hende altså ikke kaste sig over muren ned mod Tiberen, men
rive en revolver fra en af politispionerne og begå selvmord. En ny helhed sat
sammen af mange detaljer rykkede denne forestilling fra at være blot opera over
mod at være er realistisk billede også af vor tid. Det var nok en moderne
realisation, men den var værktro i modsætning til mange både gammeldags moderne
opsætninger.
I pausen var der et interview med den argentinske tenor
Marcello Alvarez, som fortalte, at han havde sunget Cavaradossi omkring 150 gange
og havde følt, at han var gået i stå med partiet, men prøvedagene i Baden-Baden
med Rattle og Himmelmann havde givet ham ny energi. Jeg har hørt Alvarez live
flere gange, men nok aldrig har jeg hørt ham så god som her, hverken så klogt indlevet
i en rolle eller ved så gennemført velklingende og sikker stemme. Når han er
sådan, kan jeg ikke komme på nogen anden nulevende italienertenor af det format.
Tosca blev sunget med en klar og slank sopran af en af The Mets
førende sopraner, letten Kristine Opolais, gift med dirigenten Andris Nelsons. Hun
skabte også en personlighed af Tosca. Scarpia blev ved premieren sunget af
Jevgenij Nikitin, men 2. påskedag sang en mig ukendt italiener Marco Vracogna,
som i begyndelsen virkede for pæn, men det var kun overfladen af et troværdigt indædt
farligt operaportræt. Jeg vil gerne høre ham igen.
I de samme påskedage kunne man høre flere koncerter også over
de tyske tv-stationer 3sat og Arte. Det blev spændende klassiske musikdage.
Billede: Günther Schneider-Siemssens
berømte ring til Karajans opsætning af ”Valkyrien” genopbygget i Salzburg.