af John Christiansen - d. 20. maj 2017
Symfoniorkestrene i Aalborg og Aarhus går sammen om at opføre Schönbergs ”Gurre-Lieder”. Mere om de to orkestres kommende sæson.
Det store samarbejde
De to symfoniorkestre i Aalborg og Aarhus genoptager fra
næste sæson samarbejdet. Det er hensigten, at det hver sæson skal fungere med en
dobbeltkoncert og et værk, som ellers er umuligt for et enkelt
landsdelsorkester at klare. Jeg vil på forhånd mene, at opførelsen af Arnold
Schönbergs ”Gurre-Lieder” efter J.P. Jakobsen bliver næste sæsons højdepunkt
måske i det ganske land. Aarhus Symfoniorkesters chefdirigent Marc Soustrot står
i spidsen, og han har før vist sig nærmest genial til at samle musikere i én stor
samklang, selv om de ikke har spillet sammen før.
”Gribende gigantisk” annoncerer begge orkestre enigt begivenheden. Arnold Schönbergs ”Gurre-Lieder” er netop både gigantisk og
gribende. Den første koncert finder sted i Musikkens Hus i Aalborg fredag den 19.
januar, og den gentages lørdag den 20.januar 2018 i Symfonisk Sal i Musikhuset
Aarhus. Bege steder må koncertscenen udvides og udbygges, for at der bliver
plads til alle musikere og sangere. Orkestret
bliver på 130 musikere., heriblandt 8 fløjter, 5 oboer, 7 klarinetter,
3 fagotter og 2 kontrafagotter, 10 horn, 7 trompeter, 7 basuner, tuba, 4 harper,
celeste og over en halv snes slagtøjsspillere, der endda trakterer jernkæder.
Der er fem solister og til slut en fortæller, hvis parti
ikke bare består i at fortælle, men faktisk at talesynge i en vanskelig stil,
som gav varsel om Schönbergs senere tolvtonestil. Men Schönberg skrev
”Gurre-Lieder” som ren senromantik. Alle de mange instrumenter er ikke blot til
for at skabe stor lyd. Den er der, men for Schönberg skulle de mange
forskellige instrumenter til for at skabe en række fantastiske og forskellige
klangudtryk, ofte intime og endnu oftere direkte smukke.
Det omkring en time og 40 minutter værk i tre dele er også
dansk. Schönberg skrev det over en tysk oversættelse af J.P. Jacobsens ulyksalige
beretning om kong Valdemar Atterdag og Tove ved Gurre slot i Nordsjælland.
Senromantikken, som var hans sprog på dette tidspunkt, hørte først og fremmest
hjemme i Wien, men man forbavses nu og da. Schönberg havde beskæftiget sig
meget med J.P. Jakobsens digtning, og man har lov at mene, at det er er der
også kommet lidt dansk ind i hans musik her.
Der er naturligvis et kæmpekor, som til slut synger 8-stemmigt.
Bayreuth-tenoren Torsten Kerl synger det store parti som Valdemar, og han har
sin kone, mezzosopranen Elena Batoukova-Kerl med for at synge Skovduens smukke
sang i slutningen af førstedelen. Det andet hovedparti som Tove synges af sopranen
Miina-Liisa Värelä. Fortælleren, som oprindelig var et kvindeparti, er Stig
Fogh Andersen.
Aalborg Symfoniorkester
fylder 75 år
Nok er vore landsdelsorkestre økonomisk betrængte i disse år,
men alligevel strutter Aalborg Symfoniorkester her ved sin 75 års
fødselsdagssæson af energi og kvalitet. Det er dejligt bekræftende, at det er
gået sådan for det første symfoniorkester af mange, som har fyldt mit liv. Orkestret
var mit første møde med levende musik på en skolekoncert på Stolpedalsskolen i
et af dets allerførste år. Min første rigtige koncert var i Håndværkerforeningen,
som var den beskedne omgivelse dengang. I dag har orkestret hjemme i en af
Danmarks allerbedste orkestersale i Musikkens Hus, som hurtigt har betydet
meget for den kvalitets udvikling, som orkestret befinder sig i.
Og det følges op med et lovende sæsonprogram 2017-2018. Efter
en broget sommer med god populærmusik, operafestival i hele Aalborg,
operakoncert i Rebild bakker med Henriette Bonde-Hansen og Bo Skovhus og en
promenadekoncert åbner den 7. september den gode, gamle schweiziske dirigent
Michel Tabachnik den rigtige sæson med Berlioz, Richard Strauss’ sørgmodige
”Metamorfoser” over en aktuelt nedbrændt kultur og Tjaikovskijs anden symfoni
kaldet ”Lillerusseren”. Ugen efter vender østrigeren Hans Graf tilbage med
”franske dansende toner” af Debussy, Poulenc og Ravel, og ugen efter igen bliver
der virtuose violintoner med franskmanden Amaury Coeytaux i Tjaikovskis
violinkoncert og Dvoraks symfoniske digtning ”Vandmanden og Brahms’ 3. symfoni
dirigeret af Daniel Blenduff.
Wagner-fest igen
Som i Odense får man Anders Koppels nye ”Mulberry Street
Symphony” for jazztrio og orkester at høre dern 5. oktober.. Komponistens 70 års fødselsdag
fejres i foyeren af jazzmusikerne efter selve koncerten. Den 12. oktober
spiller orkestret til verdenstenoren Roberto Alagnas koncert med Musikkens Hus
som arrangør. November indledes med hele fire wienerfilharmonikere som solister
i selvvalgte værker, og så skal vi til Wagner festival for tredje gang. Onsdag
den 15. november er der semifinale og lørdag den 18. gallafinale med de fire
sangere, som er nået så langt. Vil publikum skifte fra
almindeligt koncerttøj onsdag til galla med lange kjoler / kjole og hvidt og
orden om lørdagen?
Rafael Payare vandt Malko-konkurrencen i 2012, og siden har han
haft store koncerter ude i verden og med danske landsdelsorkestre. I Aalborg
dirigerer han i denne sæson to gange, først den 23. november med Anton
Bruckners første symfoni og Schumanns klaverkoncert og igen 19. april med Bruckners
anden symfoni og Mahlers Rûckert-Lieder sunget af den fremragende tyske sopran
Dorothea Röschmann. Ugen efter ”Gurre-Lieder” loves der ”eventyrligt
virtuoseri” med den franske pianist Francois-Frederic Guy i Beethovens ”Kejserkoncert”
sammen med Rimskij-Korsakoffs ”Sheherazade”.
Den ”rigtige” jubilæumskoncert dirigeres naturligvis af 1.
gæstedirigent Michael Schønwandt den 1. februar. Inden pausen høres musik af Dukas
og Debussy og efter den følger Beethovens niende symfoni med en ægte dansk og
virkelig god solistkvartet, Lise Davidsson (Godt, hun er norsk, men er uddannnet i København), Andrea Pellegrini, Peter Lodahl og Lars Møller.
Og så følger et forår, hvor vi springer i det fra en
fremragende celllist som Gary Hoffmann i den schweizisk-amerikanske Ernest
Blochs ”Schelomo” og østrigeren Wolfgang Korngolds symfoni dirigeret af Tobias
Ringborg over berlinernes solohornist Stefan Dohr i Wolfgang Rihms hornkoncert
fr 2014, Mozarts Requiem til påske, en speciel Richard Strauss-fest til april
med musikken til ”Den adelsgale borger”, Salomes dans og en suite fra ”Rosenkavaleren”
til et besøg den 3. maj af den store, gamle dirigent Thomas Sanderling med Carl Nielsens fjerde
symfoni og den unge russiske klavervirtuos Elisaveta Blumina i koncerter af Ustcvolskaya
og Sjostakovitj. Inden sommeren får vi så Carl Orffs ”Carmina burana”, Gades ”Elverskud”
og Gustav Holsts ”Planeterne”.
Traditionen tro arrangeres fem Pro musica kammerkoncerter i
symfoniorkestrets regi. Aalborg Symfoniorkester står også for en række
underholdningskoncerter, der skal samle et nyt publikum. Her i maj måned har
Aalborg Symfoniorkester været på turne i Skandinavien som filmorkester live til
Harry Potter. Kun musikchefen Jan Kvistborg går igen både i programudvalget for
klassiske koncerter og i det for underholdningskoncerter, blandt andet tre koncerter
med Ole Henriksen 27. og 28. september og naturligvis et børnekoncert-univers. Billetsalget
til totalabonnementer er startet, det til enkeltkoncerter begynder onsdag 24,
maj.
Aarhus har stadig Soustrot
Det er spændende at modtage en ny musikchefs første
sæsonprogram. Men store dele af det har den nye måttet overtage fra sin
forgænger. Der skal mere end et år til for at få flertallet af koncerterne på
plads. I Aarhus kendte vi også lidt på forhånd, fordi vi er i kulturhovedstads-året.
projekt. Chefdirigenten er heldigvis
stadig Marc Soustrot, som med syv større koncertprogrammer fortsætter sin egen
linje.
Man kan ikke slutte sig til meget om de følgende år, men der
er en tendens til i højere grad at finde de populære
klassikere frem. Fem kortere lørdagskoncerter med sådanne værker er et tegn på,
at der skal findes et nyt ekstra publikum. Det er det tvungne mål for alle
landsdelsorkestre i øjeblikket. Anderledes koncerter med for mig ukendte værker
et bidrag hertil. Festugekoncerten byder på en uropførelse af den eksperimenterende
britiske Shiva Fesharekis ”O”, hvori
”hun bruger symfoniorkestret som pladespiller”. Den 18. november kommer den britisk-amerikanske
kunstner Anohni, der ”brød den musikalske lydmur i 2005, da hun som forsanger i
bandet Antony and the Johnsons modtog en Mercury Award for årets album”. Hun er
nu i det alt for britiske kulturhovedstadsår artist-in-residence.
Væsentligst for læserne af jcklassisk må være chefdirigent
Marc Soustrots koncerter. Foruden ”Gurre-Lieder” har han andre store værker på
programmet, Sjostakovitjs syvende symfoni skrevet samtidig med Leningrads
belejring af tyskerne i 900 dage i 1942 (2. og 3. november) og Mahlers tredje
symfoni i samarbejde med Det jyske Musikkonservatorium og med den finske
mezzosopran Lilli Paasikivi (14. og 15. december). Vi har haft store
Mahler-oplevelser i Symfonisk Sal den seneste årrække. Bliver denne den sidste
på grund af mandskabs-og pengemangel?
I november dirigerer Soustrot musik af sine landsmænd Berlioz,
Poulenc og Cesar Franck, hvis d-mol symfoni er ved at blive populær igen. Til
februar tager han sig tre gange af Brahms’ første symfoni og har den unge
cellist Camille Thomas som solist i Saint-Saëns’ anden cellokoncert. Jevgenij
Sudin spiller Griegs klaverkoncert i april, da man også hører Schumanns
”Rhinske” symfoni og Brahms’ ”Haydn-variationer” over St. Antoni-koralen, som
det senere har vist sig, at Haydn ikke havde noget med at gøre. I maj dirigerer
Soustrot noget af sin yndlingsmusik af Musorgskij, Lalo og Prokofief.
Med andre er der et rent Mozart- og Beethoven-program med
kvindelig dirigent og sangsolist 14., 15. og 16 september. Så er der et
spændende spring til Niels Marthinsens ”Evolution” dirigeret af Søren K. Hansen
i serien ”Rethink the Creation” den 28. og 29., og den 5. og 6. oktober tages imod
Leif Segerstam og Bruckners Wagner-inspirerede tredje symfoni. Segerstams cello-datter
Pia spiller Benjamin Britten. Giordano Bellincampi kommer tilbage i oktober med
Niels W. Gade og Carl Nielsens ”De fire temperamenter”. Til marts kommer først
i Schumanns klaverkoncert det russiske stortalent Xlata Chochieva og senere Malko-prisvinderen
Tung-Chieh Chuang med symfonier af
Schubert og Tjaikovskij. I april er orkestrets populære soloklarinettist Mathias
Kjøller solist i Coplands koncert. Senere går Richard Strauss med scenemusikken
til ”Den adelsgale borger” og tonedigtet ””Tod und Verklärung” sammen med Wagners
”Meistersinger”-forspil.
Også i Aarhus er der en kammermusik-pakke. Der åbnes for
salget af abonnementer den 1. juni og for løssalg den 16. juni.
BILLEDE: Arnold
Schönberg var også en markant maler. Her er et selvportræt fra 1904, da han var
begyndt at arbejde på Gurre, men det var først i 1911, at han færdiggjorde sit
store senromantiske musikalske værk efter 10 års arbejde. Schönbergs lidt ekspressionistiske billede af sig selv og hans senromantiske musik kan ikke
siges at være nær hinanden.