af John Christiansen - d. 3. juni 2017
Dirigenten Niels Borksand har med sangerne Elisabeth Hanke og Stig Fogh Andersen indspillet Gustav Mahlers ”Das Lied von der Erde” i en tolkning, som trænger dybt ind. Forfatteren Niels Borksand har skrevet en livligt berettet biografi om komponisten Hakon Børresen
Der er ét forløb i dansk musikliv, som jeg aldrig helt har fattet.
Hvorfor er dirigenten Niels Borksand ikke blevet benyttet langt oftere af vore professionelle
orkestre? Jo, jeg aner det nok, og det er både karakteristisk og lidt pinligt for
vort lille lands musikliv.
Niels Borksand har haft en lang karriere hele vejen gennem
scenelivet. Han har danset som Kassander på Pantomimeteatret i Tivoli. Han har
været skuespiller med debut på Aarhus Teater i 1964. Han blev operettesanger og
især operasanger på Det Kgl. Teater og Den Jyske opera med speciale i komiske
roller. Han tog undervisning privat –
læg mærke til ordet – i orkesterdirektion hos Frans Rasmusson og Ole Schmidt
samt Dietfred Bernet. Nu har han i ti år haft store opgaver og skabt
bemærkelsesværdige resultater på operaen (i dette forår Wagners ”Den flyvende
hollænder”) og med symfoniorkestret (næste år alle Beethovens ni symfonier) i
Ruse i Bulgarien. Et fjernt sted, men en række cd-indspilninger dokumenterer
det herhjemme. De er udgivet af en anden nødvendig dansk ildsjæl, Peter Olufsen
bag CDKlassisk.
Niels Borksand er en musikkens énmandshær. Ironisk sagt er
alt jo ganske klart: En mand, som har kunnet alt det ovennævnte, kan jo ikke komme
og bare dirigere, vel? Men han har både sind og sans for det. Læs bare videre. Til ordet énmandshær skal dog tilføjes, at med
sig har han haft nogle af de bedste danske musikere, som ved siden af deres
faste orkesterarbejde har spillet under ham på mange koncerter i København og
såmænd på Grønland.
Nu har Niels Borksand også forfattet en livligt berettet bog
om en overset dansk komponist, Hakon Børresen, hvis prægtige opera, en af de
bedste danske, Grønlands-operaen ”Kaddara”, han tidligere har indspillet. Det måtte
naturligvis ske i Bulgarien, men den er udgivet herhjemme på CDKlassisk 1102-3.
Bogen omtales nedenfor. Det gør Borksands nye CD-indspilning
af Gustav Mahlers ”Das Lied von der Erde” også. Den er noget ganske særligt.
Omkring Gustav Mahler
Hvem i toppen af den klassiske musik har ikke indspillet
Mahlers ”Das Lied von der Erde”? Bruno Walter uropførte værket i 1911 – efter
Mahlers død. Mange år efter indspillede han den tre gange, mest uforglemmeligt
i 1952 med den vidunderlige alt Kathleen Ferrier og den legendariske tenor Julius
Patzak. Men der kommer ingen rangliste over ”de bedste” indspilninger her. Udtrykket
de bedste er jo indholdsløst og sjældent noget værd. Mit ærinde er et andet,
for man må formode, at mange måske vil spørge: Hvad skal vi med Niels Borksand,
Elisabeth Hanke og Stig Fogh Andersen, når vi har disse store gamle? Jo, noget
af det specielt stærke i Mahlers sang om jorden er musikkens personlige dybde, som
kræver en personlig forståelse og indlevelse
i udførelsen. Og netop det kommer stærkt frem også i den nye danske
pladeudgivelse.
Det modsatte og mere negative har vist sig med en del nok så
store dirigenter og sangere, som trods deres musikalske kvaliteter alligevel
kikser i Mahlers seks orkestersange. Jeg hørte forleden tilfældigt en anden ny CD-
indspilning med Jonas Kaufmann, efter nogens mening tidens førende tenor, hvor
han helt usædvanligt synger alle seks sange, både tenorens og
altens/barytonens, og i ingen af delene slår hans stemme rigtigt til. Det afgørende
er dog, at man som lytter må undre sig over, at Kaufmann ikke får mere frem af indholdet i Hans Bettges tyske
oversættelse af gammel kinesisk poesi i ”Die chinesische Flöte” og Mahlers
musik dertil.
Den stærkeste
”jeg-musik”
”Das Lied von der Erde” er den stærkeste ”jeg-musik”, som Mahler skrev. Den nævnte
Bruno Walter skrev endda, at for ham er det den stærkeste ”jeg-musik”, nogen har skrevet. Måske er dette en medvirkende årsag
til, at selv musikere, som man ellers tiltror at kunne alt, ikke formår at få
alt frem i Mahlers mest følsomme musik.
For Mahler var døden
en nærmest fast tilstedeværende livsfaktor allerede fra barndommen, og den
klang med i hans musik livet igennem i sørgemarcher, i sange om børns død og i
beskrivelsen af en trommeslager-dreng på vej til slagmarken. Det er muligt,
Mahler skrev angsten for døden ud af sig selv på denne måde. I 1907 døde hans
ældste datter af skarlagensfeber, og Mahler fik at vide, at han havde et
dårligt hjerte, men han påbegyndte sin sang om jorden, som blev afsluttet året
efter. Heri voksede en tro på, at jorden og naturen fornyer sig, og at det
lyser evigt blåt i det fjerne. Sådan blev
spektret udvidet og kom til at favne livet.
Man kan godt kalde værket for en symfoni. Mahler turde det
ikke, for han havde afsluttet sin ottende symfoni kaldet ”De tusinders symfoni”
efter uropførelsens mange medvirkende. Mahler var ikke den eneste store
komponist, som frygtede, at en niende symfoni skulle blive afslutningen som hos
Beethoven. ”Das Lied” er hverken af navn eller i formen en symfoni, så det er
alt i alt bedre at kalde den en sang-symfoni.
Sangen om jorden
Åbningen er en drikkesang om jordens næsten terroragtige
smerte, som må skylles ned. Stig Fogh Andersen gør det, uden at man tænker
over, at det nærmest er en uoverkommelig opgave for en tenor. Derpå klinger
Elisabeth Hankes altstemme klart igennem orkestrets vemodige tåge i den
ensommes efterårssang. Mere muntert og mahlersk livligt følger ungdommens sang.
Her vil jeg notere, at den 66-årige Stig Fogh Andersen klinger yngre og
smidigere end den ovenfor omtalte 47-årige Jonas Kaufmann. Mahler og med ham
Elisabeth Hanke har forstået med en inderlig og stadig både vemodig og klar tonedannelse at beskrive
skønheden, så man nærmest genhører den i afspejlingen i søen af de unge piger.
Den femte sang er om foråret og vinen, som vor gode tenor skal falder i søvn af
konstaterende ”Hvad rager foråret mig?” Men det rager os, for vi lytter og
forstår.
Vi har bevæget os gennem livet og nogle af dets ikke blot
spildte muligheder inden afskedens stund, der med sin næsten halve times
varighed er den dybeste, inderligste, den mest livsnære og på én gang både mest
positive og mest smertefulde sang. Det er meget smukt, som Elisabeth Hanke
bærer disse stærke følelser igennem på en bevægende og dybt forstående måde,
indtil alt klinger ud på ordet ”ewig”: ”Hvor
går jeg hen? Jeg søger ro for mit ensomme hjerte. Jeg vandrer mod mit hjem. Mit
hjerte er stille og venter på dets tid. Den kære jord blomstrer overalt op i et
forår i grønt. Over alt og evigt det lysende blå i det fjerne! Evigt - evigt”.
Et rumænsk
wienerorkester
Det vil være en overraskelse for dem, som ikke har hørt symfoniorkestret
i Ruse, hvor godt det spiller. Der er fine blæsere. Borksand fortæller i
pladehæftet om byen, Bulgariens nordligste, der ligger ved Donau, og som ofte
kaldes ”Lille Wien”. Jo, det har smittet af. Byens orkester har noget af den
ægte wienerklang og tonefaldet, som vitterligt er en del af værket. Niels
Borksand har naturligvis også sin del af æren for, at wieneren Mahler klinger
igennem.
Niels Borksand har sind og sans for at dirigere, skrev jeg i
indledningen. Tidligere har jeg skrevet det om hans Wagner. Her gælder det hans
Mahler. De kinesisk-tyske ord og deres indhold afspejles blødt nuanceret i
formningen af musikken.
Og én ting til: Der findes musik, som en dirigent kan få til
at leve, blot solisterne følger med, og der er musik, som en solist kan holde
oppe med dirigenten som passager. Men Mahlers følsomme musik kræver en gensidig
forståelse dirigenten og de to solister imellem. Den er der mellem Borksand og
hans to solister i en overvældende grad.
Den er en del af oplevelsen af denne nye indspilning, der er noget
ganske særligt. Cdklassisk.dk. cdk 1168.
Bogen om Børresen
Hakon Børresen (1876-1954) er nok kendt blandt fagfolk, men
selv blandt dem er han for lidt kendt i betragtning af, hvad han betød for
dansk musikliv. Kvaliteten af hans musik fortjener et større publikum. Han skrev to operaer, som blev succes’er på
Det kgl. Teater, men glemt i det danske musikliv igen: ”Den kongelige gæst” og den
allerede nævnte Grønlands-opera ”Kaddara”. Han skrev tre symfonier, en
violinkoncert og en del kammermusik, balletmusik, skuespilmusik og mange sange til
samtidens bedste danske tekster. I dag spilles hans musik sjældent, og jeg kan
for anden gang i denne artikel spørge: Hvorfor? En hovedgrund må være, at Carl
Nielsen kom til at overskygge alle andre. Det var ikke så meget Nielsens skyld,
som det var Nielsens beundreres skyld.
Det er altså en selvfølgelig ting, at netop Niels Borksand
skriver bogen om Hakon Børresen. De er jo en slags fæller i dansk musikliv.
Borksand har opdaget og forstået kvaliteterne i Børresens musik. I bogens
undertitel får han følgende linje med: ”Komponisten, der aldrig skrev en
nationalsang”. Den sætning er værd at tænke
over.
Børresen, der var elev af Johan Svendsen, skrev sin første
musik omkring århundredeskiftet, og nægtes kan det, ikke, at de forskellige
strømninger nede i Europa på det tidspunkt mærkes i hans musik, i hvert fald også
i de to operaer fra tiden under Første Verdenskrig, i ”Kaddara” endda på en
meget spændende måde. Jeg finder, at det er et plus, for selvom ordet epigon er
blevet brugt om ham, så er det i hans tilfælde politisk misbrugt – eller bare
dumt misbrugt. I den del af Børresens musik, som jeg kender, og det er naturligvis
langt fra den hele, smelter de internationale impulser sammen med Børresens
danske tone på en spændende måde. Og her er vi allerede ved den første gevinst
ved Borksands ”biografiske mosaik” om Børresen: Man bliver inspireret til at
høre mere af hans musik. Noget af den kan man allerede høre på en medfølgende
cd med såvel nye indspilninger som historiske optagelser, endda én med selveste
Lauritz Melchior.
Man får en hel læseoplevelse, selv når Borksand skriver om ”embedsmanden”,
aristokraten og kunstpolitikeren Børresens utrættelige kamp for danske
musikeres og komponisters rettigheder. Disse kapitler fortæller på en mærkværdig
måde også noget om, hvordan det ikke alene foregik dengang, men også foregår i
det kulturpolitiske liv herhjemme den dag i dag.
Bogen om Børresen er let læst. Borksand har i sin reseach
været flittig og nysgerrig. Derfor er Børresen ikke den eneste person, der får
liv. Der er tilsat mange anekdoter, hyggelig humor, fine iagttagelser også om andre
koryfæer. Børresen blev også en del af kunstnerfamilien i Skagen. De
forskellige værker følges op til i dag, også om nutidens modtagelser af dem. Til
sidst får de omtalte personer en kort, personlig biografi. Hakon Børresen får
selv ordet med nogle teatererindringer fra et operaprogram 1933. Alfred From
Tofft, samtidig komponist og musikanmelder, fortæller om en rejse med Børresen,
da de besøgte Grieg.
Kort og godt: Indholdsrig og fornøjelig læsning om en overset
komponist, som endelig har fået sin nødvendige bog. Den giver samtidig en
introduktion til en spændende tid i dansk musikliv.
I en epilog fortæller Niels Borksand, at han vil arbejde
for, at ”Kaddara” bliver scenisk opført i 2021, hundredåret for operaens uropførelse.
Betingelserne synes bedret, idet både Den kongelige Opera og Den jyske Opera
har skiftet operachefer ud til nogle, der vil have mere forståelse herfor. Dirigentvalget
er ikke nødvendigt at diskutere.
Gustav Mahler: Das Lied von der Erde. Elisabeth
Hanke, alt, Sig Fogh Andersen, tenor, Ruse Filharmoniske orkester, dirigent
Niels Borksand. CDKlassisk cdk 1168.
Niels Borksand: Hakon
Børresen – en biografisk mosaik. Olufsen Bøger, uindbunden, illustreret, 120
sider. 169, 95 kr.
Foto: Dirigenten m.m.m. Niels Borksand