Herbert Blomstedt modtager ny pris

Den også herhjemme højt elskede og snart – 11. juli -  90-årige dirigent Herbert Blomstedt, modtog sidste weekend Brahms-medaljen i forbindelse med en koncert på Slesvig-Holsten Festivalen.  Hamburger Abendblatt fik et længere interview med ham og spurgte til hans planer. ”Ak, planerne er lagt tre år frem. Jeg ved, hvilke programmer jeg skal spille, Men et anliggende for mig er min landsmand Wilhelm Stenhammers anden symfoni, som jeg første gang dirigerede med mine 86 år. Og ellers - da vi i begyndelsen af året var færdige med indspilningen af Beethovens ni symfonier med Gewandhausorchester i Leipzig, da foreslog chefen mig, at vi som næste projekt kunne tage alle 104 Haydn-symfonier. Manden har humor”.

Avisen kommer ind på, at Herbert Blomstedt er adventist, og at han har klaret at holde sabbat uden at prøve eller give koncerter mellem fredag aften og lørdag aften. Men journalisten må spørge ham, hvad når en orkesterchef har sagt, at han ville tage en anden, som gav ham mindre besvær? Blomstedt svarer: ”Det er en risiko, som jeg indgår for min tro. Jeg har ofte afvist engagementer. Min lærer Igor Markevich overlod til mig at dirigere afslutningskoncerten på et sommerkursus.  Generalprøven lå på en lørdag. Han foreslog, at jeg fik syndsforladelse dertil af en præst. Jeg svarede ham: ”Der hjælper ingen præst. Det en sag mellem mig og Gud”. Han var meget vred på mig”.

Den evige Wagner

Chefen for Komische Oper i Berlin, australieren Barrie Kosky har sagt ja til at sætte ”Mestersangerne i Nürnberg” op i Bayreuth til sommer. Prøverne er i fuld gang. Der er premiere 25. juli. Berliner Morgenpost har talt med Kosky, der betegnes som et energibundt. Han har forkyndt, at han også vil genopvække Berlins gamle operette-tradition, som ellers nærmest er uddød. Det gælder ikke mindst værkerne af jødiske komponister, som nazisterne drev ud i glemsel.

Kosky har før sagt, at han aldrig ville sætte ”Mestersangerne” op. Han fik et tilbud fra en stor operascene, men svarede, at ”der var for meget C-dur for ham i operaen”. To år senere spurgte Katharina Wagner ham, om han ville komme til Bayreuth, og han fik et halvt års betænkningstid. Hun forsikrede ham, at han kunne fortælle, hvad han ville, og han gik i en personlig dialog med stykket: ”Ja, jeg havde altid troet, at operaen var en stærk metafor over den tyske kultur, historie og identitet Men det er noget ganske andet. Jeg har ikke længere følelsen af, at jeg måtte bære hele vægten af den tyske identitet på mine skuldre. Nej, jeg skal kun gøre rede for Wagners fantasi”. – ”For mig som jødisk kunstner er han et monster, men han var ingen morder. Og han er en af de største kunstnere alle tider”.

 Berliner Morgenpost spørger, om Kosky er forberedt på buh-storme. ”Jeg gør på forhånd ikke store tanker om mulige reaktioner. Jeg tager ikke til Bayreuth for at lave billige provokationer. Jeg ofrer ikke tre år af mit kunstneriske liv for at chokere publikum. Men jeg tror, at en del af publikum vil få problemer med nogle elementer af min iscenesættelse”. 

Soustrot med Jeanne d’Arc i Frankfurt  

Marc Soustrot, Aarhus Symfoniorkesters og Malmø Symfoniorkesters franske chefdirigent, er fantastisk intens, når han står foran sine orkestre. Men man skal ikke tro, at han til gengæld slapper af, når han er ikke står i spidsen for et af de to orkestre. I disse dage er han således aktiv på Operaen i Frankfurt, hvor han dirigerer et usædvanligt dobbeltprogram af Debussys ”La damoiselle elue”, som i virkeligheden er en kantate fra ungdomstiden, og af Arthur Honeggers oratorium ”Jeanne d’Arc au bucher” (Jeanne d’Arc på bålet), som dog kan betragtes som en opera. Altså to franske værker. Gruppen La Fura del Baus står for iscenesættelsen af dobbeltforestillingen, som senere skal opføres i Madrid.

Katharina sætter faderens ”Lohengrin” op

Katharina Wagner, Bayreuth-festspillenes chef, giver sig efterhånden mindre tid til at sætte i scene, men nu og da dukker hun op på uventede steder. Hun har netop haft premiere på ”Lohengrin” i Nationalteatret i Praha. Endnu mere uventet var det, at hun, som er kendt som en tilhænger af, måske endda forkæmper for moderne opsætninger af Wagners operadramaer, pludselig har lavet ”en gammeldags opsætning”, som die Welts Manuel Brug skriver det. Forklaringen er speciel. ”Gammeldags” vil i det aktuelle tilfælde sige fra 1967 til 1972. Det er nemlig Katharinas for længst afdøde far, Wolfgang Wagners første ”Lohengrin”-opsætning på festspillene i Bayreuth seks somre igennem, som hun har rekonstrueret. Der findes i Bayreuth bevaret i to grundige regi-beskrivelser af Wolfgang Wagner selv.

Var det af nostalgiske grunde, at Katharina tog sin fars opsætning op, da den tjekkiske Nationalopera gerne ville spille den? Man kan diskutere, om denne ”Lohengrin” i sin tid blev en succes eller ej. Den internationale kritik var ikke begejstret. Wolfgangs musikteater blev kaldt ”hjælpeløst” sammenlignet med den mere nyskabende storebror Wielands, men Wolfgangs ”Lohengrin” blev noget af en trend. Salzburg og Manuel Brug skriver, at mange tilstedeværende fra dengang i Bayreuth nu var blandt publikum i Prag, og ”de havde tårer i øjnene, ja, de ventede måske på, at Wolfgang Wagner til slut ville komme på scenen”. Jeg selv husker bedst opførelsen for slutbilledet, da Elsa til slut skubber sin mindreårige lillebror væk, selv om Lohengrin på trinbrættet til sin hjemrejse med svanen har sendt puslingen som rigets frelser. Wolfgang Wagner syntes til slut, at han skyldte publikum en overraskelse.

Ny ægte premiere i Verona

Det lysner i Verona. I alle tilfælde åbner operafestspillene i arenaen fredag den 24, juni med en premiereopsætning, og det er fire år siden, at det senest var råd til det. Der er tale om en ny opsætning af Verdis ”Nabucco”. Festspillene varer til og med 24. august. ”Nabucco” sættes i scene af gruppen La Fura del Baus, der synes at få mere og mere at gøre flere steder. Handlingen er flyttet op til de afgørende år i Italiens historie fra 1848 til 1870 med de tre uafhængighedskrige og samlingen. Daniel Oren dirigerer.

Festspillene i den store arena, den tredjestørste romerske som er bevaret, kalkulerer med udgifter på 44 millioner euro. To tredjedele heraf vil komme ind igen fra billetsalget og private sponsorer. De øgede indtægter fra flere hundrede tusinde operaturister vil alligevel gøre det til en god forretning. Jo, naturligvis spilles også ”Aida”, hvormed det hele begyndte i 1913. Til og med 23. juli opføres den i en nyere opsætning og fra 28. juli i den rekonstruerede scenografi fra 1913. Den ene opførelse er lige så god som den anden. Af Verdi opføres også ”Rigoletto” og af Puccini ”Madama Butterfly” og ”Tosca”. Der er en enkelt aften med den populære balletstjerne Roberto Bolle 17.7., koncert med Beethovens niende 15.7. og Placido Domingo med zarzuelas 21.7. (Det ”forlyder”, at Domingo også synger i Verona til sin 100-års fødselsdag! Problemet for ham er blot hvilket år. Han ejer tre fødselsattester med tre forskellige årstal!).

Sønderjylland forlænger

Sønderjyllands Symfoniorkester har i de seneste år ikke haft det let. Men nu glæder man sig. Billetsalget til sæsonen 2016-17 har været det største nogensinde. En kritisk situation er vendt til en positiv udvikling. Også derfor har orkestret forlænget kontrakten med Nikolaj Andersen, som har styret orkestret fra marts 2015. Hans kontrakt som musikchef forlænges ud over juli 2018, men der forlyder intet om hvor længe. Men der arbejdes godt videre i bevidstheden om, at der nu er styr på alt. Nikolaj Andersen er for længst i gang ned at arrangere sæsonen 2018-19. Man kan læse om orkestrets kommende sæson 2017-18 i omstående artikel ”Domingos mammut-indsats” fra 31. marts.  

Stor gratis opera fra München

Operainteresserede kan sætte kryds i kalenderen for den 1. juli og den 9. juli. Da er der på tv-skærmen gratis opera fra Münchens Statsopera, som man uden problemer kan betragte som Tysklands førende operascene. Tilmed har man den spændende russiske dirigent Kirill Petrenko som Generalmusikdirektor. Opførelserne ender ikke derefter som dvd’er til salg, men serveres, endnu mens de er nye, sendt på nettet som gratis livestream på STAATSOPER.TV.de.  På denne måde vil hele syv store operaer være sendt fra sæsonens begyndelse sidste efterår til dens slutning efter to måneders festspil i juli og august måneder. På festspillenes åbningsdag 1. juli kl. 19.00 sendes Franz Schrekers ”Die Gezeichneten” (De mærkede) som live streaming. Det er et spændende senromantisk operadrama, som nærmest svinger i en kamp mellem kunsten og en mærkværdig virkelighed. Det er en ret dristig opera fra 1918, som jeg personligt vil anbefale at finde på computeren, som forhåbentlig har en god højttalerforbindelse. Det prægtigt klangfulde orkesterpartitur fortjener at blive foldet ud. Fra orkestergraven i Münchens Nationaltheater gøres det i første omgang via 40 fine mikrofoner.

De kommer så den 9. juli   kl. 21.45 Wagners ”Tannhäuser” til gode. En fornem sangerstab er med Klaus Florian Vogt i titelpartiet, Christian Gerhaber som Wolfram og Anja Harteros som Elisabeth. Mest bemærkelsesværdigt er Kirill Petrenkos mageløse musikalske ledelse. I sin anmeldelse af premieren i maj skrev Peter Johannes Erichsen i Weekendavisen den 2. juni under overskriften ”Overflødighedshornet” bl.a.:””Allerede under forspillet til Tannhäuser, hvor fromme toner og lokketoner blandes, oplever vi Petrenkos vingefang helt bogstaveligt. Med arme som svingfjer tøjler og animerer han Bayerisches Staatsorchester, indtil et endnu mere drastisk billede trænger sig på, en faldskærmsgeneral, der lopper sit kæmperegiment op til udspring. Og aktionen lykkes med timevis af dårende hidsende musik, som publikum kvitterer for med en hyldest, der synes hentet fra et sportsstadion”.

Schrekers ”Die Gezeichneten” 1. juli og  Wagners ”Tannhäuser“ 9. juli på Staatsoper/TV.de. Den sidste sendes også lidt forskudt på ArteTV.

Scenebilllede fra ”Tannhäuser” i München