af John Christiansen - d. 23. juni 2017
CD’er: Carl Nielsens opus 1 i ny tolkning – Sarasate på livfuldt dansk - Guitarens Beethoven – Shakespeare anderledes end nogensinde - Ægte dansk og ægte nordisk
To gode, gamle bekendte suiter dukker op spillet af
musikere, som giver dem ny kvalitet og luft. Det er Griegs ”Fra Holbergs tid”
og Carl Nielsens opus 1, ”Lille suite for strygere”. I mine egne første årtier
med musikken var de uhyre populære, mens de nu er blevet mere sjældne på
repertoiret. Genhøret med dem er endog meget forfriskende. De er indspillet på
en cd sammen med to engelske suiter på en cd kaldet ”Nordic Suites” med strygeorkestret
Ensemble Esperanza, hvis musikere har mødt hinanden på det internationale
musikakademi i Liechtenstein. De kommer fra 11 lande, men der er ingen fra
England, Norge og Danmark, som leverer musikken. Gengivelserne er virkelig
nytænkte.
Det er også påfaldende, at det unge ensemble består af 13
kvindelige og 7 mandlige musikere. Koncertmesteren, den fransk-schweiziske
Chouchane Stranonossian, som også har et solistnavn, er den nærmeste til at
fungere som dirigent i det dirigentløse ensemble. Og jeg bilder mig ind, at man
stærkt hører overvægten af kvindelig musiceren med dens specielle energi og
opdagertrang. Det at ingen af musikerne næppe har spillet noget af musikken
før, er også med til at gøre Nielsens og Griegs velkendte værker nye, friske og
levende. Personligt har jeg aldrig før fornøjet mig så meget med dem. Ensemble
Esperanza synes at opdage musikken, mens de spiller den. Det er helt igennem
velgørende, også de to for os mere sjældne britiske værker.
Ensemblet synes at have taget til sig, at Carl Nielsen skrev
sit opus 1 til forlystelsesparken
Tivoli, og de har utvivlsomt også tænkt over komponistens oprindelige, men
siden glemte satsnavne efter græsk mytologi, som er nævnt i pladehæftet:
”Danaiderne”, ”Kariternes dans” og ”Bacchus-toget”. Danaiderne var den græske
kong Danos’ døtre, som dræbte deres ægtemænd på brudenatten og derfor måtte
bære vand til en bundløs sø i underverdenen. Lyt, om man ikke kan høre det i
tolkningen. Kariterne fulgte skønhedsgudinden Afrodite og elskede at danse i
ring for hende. Jeg finder det synd, at Carl Nielsen måtte slette satsnavnene.
De to britiske værker er Frank Bridges ”Suite for String
Orchestra” og Gustav Holsts ”St. Pauls Suite”. Man forstår, at alt spilles
under fællesbetegnelsen ”Suiter fra Norden”. De fire værker er alle komponeret
i de tre seneste årtier inden Første Verdenskrig. De har et originalt
fællespræg. Og lad mig slå fast, at det er ret fantastisk, så godt
sammenspillede de unge dygtige musikere er. (ARS 38 227, dansk import Danacord).
Violin- og
guitar-glæder
Jeg har haft en cd med musik af Pablo de Sarasate liggende blandt
ikke-anmeldte plader et stykke tid, og jeg håber ikke, at jeg allerede skulle
have anmeldt den. Men det er lige meget. Den er med Aarhus Symfoniorkesters
koncertmester Ian van Rendsburg og guitaristen Søren Bødker Madsen, og jeg har
sammenlignet Sarasates’ ”Caprice basque” herfra med en udgave spillet af den
græske verdensberømthed Leonidas Kavados, som endda har fået Sonnings store
Musikpris. Hvorfor kan jeg ikke rigtigt forstå. Jo, han er en meget raffineret
violinist, når han for eksempel erstatter Stravinskys orkester med sin
soloudgave af ”Danse russe” fra ”Petrusjka”, hvor man faktisk tror at høre hele
orkestret. Det sker på en cd med 15 vidt forskellige shownumre for violin og til
dels klaver med den gode klaverspiler, men ikke specielt fintfølende musiker
Enrico Pace. For dem, der elsker violionsoli på stribe med stort V, er det nok
sagen, så jeg finder ikke grund til at gøre mere ud af den (Decca 478 9377).
Jeg har nu haft mere fornøjelse af at lytte til Rendsburg og
Madsen. De kommer Pablo de Sarasate (1844-1908) nærmere med en fin og spændende
fornemmelse for de spanske rytmer og temaer, og det gælder ikke blot det enkelte
sammenlignede stykke. Det gennemsyrer de 11 forskellige numre. Med dem kommer
man på rejse til Spanien, og der sidder man så med et smil på læben og bliver
næsten forelsket. I hvad? I musikken. Og dermed er vi lige så stille gledet ind
i det, som jeg vil kalde den fine fornøjelse ved at lytte til intim og god
musik. Altså: ”Sarasate for 2” med Duo Paganini (Guitarsolo dk 0112. email: sbmadsen@stofanet.dk).
Guitarens Beethoven
Guitaren fik et stort opsving i begyndelsen af 1800-tallet.
Fernando Sor (1778-1839), som var af en respekteret Barcelona-familie var en af
de mest markante og populære komponister. Langt de fleste bedre kendte guitarkomponister
var italienere og spaniere, men deres musik blev også kendt og elsket langt op
i Europa til os. Og det forstår man, for den er elegant og charmerende melodisk.
Og den er netop i det melodiske og let rytmiske så varieret, at den forbliver
forfriskende. Sor er blevet kaldt guitarens Beethoven.
Man får74 minutter med den, fint spillet, sart og livligt af
den svensk-danske duo Maria Xamitz og Leif Hesselberg, som mødte hinanden under
studiet på Det kgl. Danske Musikkonservatorium. De spiller med den ideelle
blanding af kærlighed og dygtighed. Man fristes til at tro, at de er parret på
coverets tegning af to guitarister, men Hans Ovesens streg viser Sor og guitarkollega
Aguado, de to venner, Les deux Amis. Det hedder også cd’ens længste værk på et
kvarter, et gedigent værk på et kvarter, en Fantasie. En gaveide også til blot
potentielle klassiske musiklyttere. Musik klart bedre end tabletter mod stress.
(Gateway music HRCD01).
Shakespeare med ny
musik
Pladeselskabet Gateway arbejder gerne med musik, der er lidt
anderledes, men som Gateway absolut mener må udsendes. Det gælder også den
næste cd, som ikke må rubriceres under klassisk musik. Jo, det kan den måske
også, men den kan også og klart bedre betegnes som jazz eller som visesang. Den
er klart britisk orienteret, som den også skal være, for den unge sangerinde og
komponist Mie Rank Brunberg har sat ny musik til en række af Shakespeares
sonetter. Det er mere end viser, for hun går tættere og mere nuanceret ind på
William Shakespeares ord. Og sådan skal man lytte, nemlig til ord og toner
samtidig. Så er jeg lidt ked af, at der ingen oversættelse til dansk er, men nu
om dage synes det jo ofte at være en selvfølgelighed, at vi alle forstår
nydansk/engelsk. Og det gør vi vel? Men det er også rigtigt, at de engelske
originaltekster altid vil være bedst.
Det er ikke hverdag, at man på JCKlassisk og af mig kan læse
om en sådan Shakespeare-”nyhed”, men det har været spændende at lytte til en
samling musik med flere lag i sig sunget af et talent i en anden genre. Man aner
endda lidt god gammel musical-kvalitet, men hermed er der langt til at tro, at det
er musicalmusik. Man får Shakespeare-sange, som er inspireret af meget andet
fra mange steder, men det vigtige er, at det sker i kontakt med Shakespeares
sonetter. (Centuries of SummerDays. Gateway
music Kickstarter).
Salmer, sange og
folketoner
Danske sange, salmer og nordiske folketoner. Det er et bredt
og pragtfuldt område. Det er dog ikke hverdag at høre de tre genrer blandet så
fint sammen som på to cd’er med Duo Askou // Andersen. Den danske violinist
Hanne Askou og den norske accordeon-spiller Frode Andersen er begge uddannet på
Det kgl. Danske Musikkonservatorium og begge er ikke blot musikere, men også
engagerede musikformidlere. Denne kombination har givet sig positivt udtryk på
de første to cd’er i en serie, som forhåbentlig vil vokse yderligere.
Den første cd blev indspillet i 2013, men revideret i år. Og
den klinger, som den kaldes: ”Som en forårsnat”. Den anden nye cd hedder
”Vinterens stemme”. Programmet er givet, og de to årstiders atmosfærer rammes behersket
klart. Den sidstnævnte holdt mest sammen i en helhed. Vi kender vel alle
størsteparten af repertoiret på begge cd’er, vinter og forår, 19 numre på hver.
På en måde to verdener, som fastholdes, men denne kære, populære musik
fremføres, så al det velkendte virker nyt, dybere, rigere. Hanne Askous violin står prægnant klart og
udtryksrigt, og Frode Andersens accordeon giver atmosfære til de ordløse sange
og vækker danselivet frem i folketonerne. Desuden synger Anne Mette Balling smukt
et par sange på ”Som en forårsnat”, mens John Kruses klarinet er med i ”Sænk
kun dit hoved, du blomst” og ”Jeg ved en lærkerede” på ”Vinterens stemme”.
Særkendet ved de to cd’er er, at selv de mest enkle og altså
velkendte melodier i tilgift ikke alene er del af den omtalte samlende
atmosfære, men hver får et spændende eget udtryk, som udvider oplevelsen af det
velkendte. Jeg havde ikke forestillet mg, at alle disse langt overvejende
danske melodier også kunne blive til så levende og intensivt fortalte historier.
I tilgift får man Hanne Askous let læste, men perfekt indholdsskabende noter.
Hvad er dansk? Hvad er nordisk? Det diskuteres aktuelt
meget, af det også meget overflødigt. Man kan ikke andet end at få et ægte svar
ved at lytte til Duo Askou // Andersen, som med en meget nuanceret livgivende
musiceren trænger ind til kernen af det. (Som
en forårsnat. Gateway music. DAA0114 - Vinterens
stemme Gateway music. DAA0216).
Billede: En af tidens
største af yngre dirigenter, letten Andris Nelsons, begynder fra den nye sæson
som chefdirigent for det berømte Gewandhausorchester i Leipzig. Allerede nu har
Deutsche Grammophon udsendt den første cd med ham i en serie med alle Anton
Bruckners ni symfonier. Den byder på Bruckners tredje symfoni, ofte kaldt
”Wagner-symfonien”, fordi originalversionen indeholdt flere direkte Wagner-citater.
Men Bruckners store forbillede reagerede ikke på denne erkendelse, og den
skuffede Bruckner reagerede med at trække alle direkte Wagner-citater ud, og denne
version får man at høre i indspilningen på DGG. Alle Bruckner-cd’erne vil desuden
indeholde et værk af Wagner, den første cd her således forspillet til ”Tannhaüser”
med Venusbjerg-musikken.