af John Christiansen - d. 19. august 2017
Den jyske Opera spiller en intens opera af Daniel Bjarnason efter en film af Susanne Bier
Jamen, det var ikke
som i bogen! Denne gang må det på Den jyske Opera hedde: Jamen, det var ikke som i filmen! Er en bog, en film eller et teaterstykke end
inspirationskilden bag en opera, så glem originalen. Operaen er en anden
verden. Den kan kun fortælle en del af den oprindelige historie, for det tager
længere tid at synge en række ord, end det tager at sige dem. Til gengæld evner
musik sammen med ord og scene at trænge ned i andre og dybere lag af historien.
Naturligvis er det langt fra altid nogen god ide at ville sammenligne
det nye produkt med originalen. Jeg gør det ikke i min omtale af Den jyske
Operas ”Brødre”, for jeg har ikke set Susanne Biers film, som den er bygget
over. Men et naturligt spørgsmål er, om man tænker over eller måske endda
generes af, at Kerstin Perskis operatekst er skrevet over Anders Thomas Jensens
filmtekst, som naturligvis er stærkt redigeret, nødvendigvis også forkortet. Nej,
det må straks slås fast, at vi tværtimod er kommet til opera med dens egne muligheder
og værdier. Opera, som nok begynder langsomt, men som går støt og stærkt ind.
Vi befinder os jo stadig i Aarhus bys 2017-år som europæisk
kulturhovedstad. Det har præget Den jyske Opera, for det er ikke operaen selv,
der har fostret den idé, at tre af Susanne Biers film skulle males med i en ”rethink”-tænketank. Operaen lægger her
aktuelt ud i Musikhuset Aarhus med Daniel Bjarnasons ”Brødre”. Det er den velkendte
tragiske historie i en ny aktuel iklædning om den udsendte soldat, her til
Afghanistan, som presses ud i den umulige situation at måtte tage en soldaterkammerats
liv for at kunne redde sit eget.
Også en rigtig operahistorie
Egner den historie sig for opera? Ja, og det endda i
overraskende grad. Vil den oprindelige filmatmosfære alligevel virke omklamrende
på operaatmosfæren? Nej, ikke i Kasper Holtens iscenesættelse og Steffens Aarfings
imponerende scenografi. Der er kun ét eneste scenebillede, række på række af
spredte mennesker i et arkitektonisk favntag, som knuger alle fast på scenen i
de halvanden time. De aktuelle personer kommer i forskellige mønstre stille
frem og synger deres vanskelige, men inderligt klingende bidrag. Scenebilledet
fortæller, hvordan krigen favner alle, også dem langt fra fronten.
Den islandske komponist Daniel Bjarnasons ”Brødre” er – blandt
andet - et intenst trekantsdrama om to brødre, Michael og Jamie. Michael har en
velfungerende karriere i militæret, en smuk hustru, Sarah, og datteren Nadia.
Jamie lever et driverliv på kant med loven. Michael sendes til krigen i
Afghanistan og vender hjem efter et traumatisk fangenskab, og da er forholdet
mellem brødrene blevet totalt ændret. Lillebroren og Sarah har i troen på, at
Mikael var død, trøstet hinanden.
Michael er ændret. Langsom rulles der op for krigens sår i
hans indre, inden den aldrig fortrængte virkelighed presser sig ud. Hans og
ungdomskammeraten Peters helikopter blev skudt ned, og de blev anset for døde,
men Michael kom hjem alene. Han måtte ofre sin kammerat for selv at kunne overleve.
Han vil glemme opgøret med sig selv, glemme skyldfølelsen, som krigen tilføjede
ham i fængslet, men den eksploderer som en bombe, der sprænger inden i ham i operaens
barske slutscene, som samtidig er hans datter Nadias ti-års fødselsdag.
En foruroligende
musik
Musikken strømmer foruroligende. På én måde er den stille,
men den sprænger ustandseligt sig selv i småstykker. Små melodistumper åbner
for muligheder, som kunne have været, men som aldrig fik lov at blive. Alting
går skævt, disharmonisk skævt på en uendelig, uafvendelig trist måde,
psykologisk intenst beskrivende. Disharmonisk betyder ikke det samme, som at
det er grimt. Det har sin egen indre ro, som dog ikke slipper det knugende, og
som eksploderer til slut.
Korets funktion er nogenlunde den samme som i den græske
tragedie. Kommenterende medfølende og forstående. Sådan er det et dristigt
partitur med et samtidigt overraskende roligt, men dybt uafvendeligt forløb –
indtil den eksploderer. André de Ridder i spidsen for Aarhus Symfoniorkester
holdt fremragende sammen på denne musik, på sangerne og musikerne. Det klang
fint nuanceret og præcist i musikkens hurtige omsving.
Fin international
sangerbesætning
Der synges meget fint kammermusikalsk af en international
besætning, som dog burde have indeholdt endnu flere danske sangere. I Aarhus synes man generelt at have glemt, at
Aarhus er en dansk by, som
præsenterer sig som europæisk kulturhovedstad. Men godt, soldaten Michael synges
indlevet af den sydafrikanske baryton Jacques Imbrailo. Den svenske sopran Marie
Arnet er hans hustru, og deres datter Nadia synges dejligt sikkert og rent af
Selma Villumsen, som går i 4. klasse på Sankt Annæ korskolen i København. Nej,
det er ikke en opera for børn, men det er nødvendigt for helheden, at der er et
barn med, som endda kan vise nødvendigheden af det.
Broren synges af den svenske tenor Joell Annmo, for et par
år siden med i ”Cosi fan tutte” på DJO, og Michaels forældre af gode kendinge
som Anne Margrethe Dahl og Jakob Christian Zethner, mens en af vore yngre
stortalenter Denise Beck gjorde indtryk som den dræbte soldat Peters hustru
Anna, som var gravid, da han rejste til Afghanistan. Den islandske baryton
Olafur Sigurdsson, som sang Sancho Panza i DJOs opsætning af Massenets ”Don
Quichotte”, afrundede ensemblet som obersten, som tog imod den hjemvendte Michael.
Der er en intens helhed over forestillingen og dens historie
med denne musik og med scenebilledet, dets små skift, dets fine belysninger og
Kasper Holtens føring af de nærmest skæbnetungt belastede personer. Det er
opera, som vil noget.
Til efteråret spiler
Den jyske Opera noget helt andet, Donizettis charmerende ”Kærlighedsdrikken” (herhjemme
som eneste sted i verden kaldet ”Elskovsdrikken”). Smukkere nervemedicin findes
ikke.
Den jyske Opera kun i Musikhuset Aarhus. Endnu to forestillinger søndag kl. 15. og tiirsag kl. 19.20. Spilletid godt halvanden time uden pause.
Billede: Steffen
Aarfings imponerende enheds-sceneopbygning, lysdesigner Ellen Ruge. Foto: Kåre
Viemose.