af John Christiansen - d. 6. oktober 2017
Aarhus Symfoniorkester med far og datter Segerstam i Britten og Bruckner. Koncerten gentages fredag aften.
Når der kommer nye chefer til, sker der ændringer, store eller
små, og det skal naturligvis afspejles også i hverdagen. Overskriften eller på
journalistisk fagsprog rubrikken på denne anmeldelse er en bevidst følge heraf.
Aarhus Symfoniorkester har med ny chef og ny pressemedarbejder skabt lidt nyt. Musikerne
kommer nu ind samlet på rad og række, som de gør visse steder i det store
udland. Det var ellers så hyggeligt før, da vi kunne høre de vanskeligste
passager fra aftenens program få den sidste afpudsning. Men så har hvert eneste
koncertprogram fået et navn med lidt krudt i og en lille markant tekst. Vi iler
med at bringe det om næste torsdags og fredags koncert: ”I naturens vold. Sol,
regn, rusk og råkulde udødeliggjort i toner bryder de indre luftlag, og der
vugges henrykt på livets flod”. Der står ikke et ord om, hvad der spilles,
og hvem der er ellers er med til at spille den. Gæt engang. Vi fortæller det nederst på
siden.
Og så til koncerten, som her
skal have et par anmelderord med på vejen. Den kaldes ”Kæmpen og hans datter”, og
det slagord har jcklassisk.dk lånt. Kæmpen er den både i format og statur store
finske dirigent Leif Segerstam, og hans datter er den i statur langt mindre,
men i musikalsk kunnen også pænt store cellosolist Pia Segerstam. Hun er til
hverdag solocellist i Orchestre National de Montpellier, som Michael Schønwandt
er chefdirigent for.
Vi har oplevet mange store koncerter herhjemme med papa
Segerstam, senest 2013 i Aarhus med Mahlers kæmpemæssige ottende symfoni. I en
årrække var han chefdirigent for Radiosymfoniorkestret. Han har altid været
forbundet med noget stort, ofte nogen voldsomt og stærkt, undertiden noget
egensindigt, ofte noget anderledes end ventet. Det sidste skete også her, men
det var i en anden retning end i gamle dage.
Brittens indandvendte verden
Benjamin Brittens godt en halv time ”Symfoni for cello og
orkester” blev musiceret med kammermusikalsk inderlighed i dyb musikalsk kontakt
mellem datter og far. Programhæftet citerer blandt andet den russiske
mestercellist Rostropovitj, som tryglede vennen Benjamin Britten om efter dennes
store cellosonate at skrive et nyt værk for cello og orkester: ”Skriv blot alt, hvad dit hjerte byder dig for
celloen. Du må ikke bekymre dig om, hvor svært det er. Min kærlighed til dig
vil hjælpe mig til at mestre hver en tone – selv de mest umulige”.
Gik Pia Segerstam ikke ind for Brittens musik med samme
udfarende begejstring som Rostropovitj, så mestrede hun den med en overbevisende
ro og indsigt selv i den hurtige og vanskelige, men her teknisk overbevisende tredjesats,
som kulminerer indad i celloens solokadence, som pludselig falder sammen med en
trompetsolo. Jo, det er krævende og usædvanlig musik også for publikum, som - indrømmet noget selvmodsigende - kunne være hjulpet mere på vej med et mere direkte tag udad til. Brittens orkester er rigt
facetteret med mange usædvanlige og spændende instrument-sammensætninger, også
det sikkert spillet af Aarhus Symfoniorkester.
Bruckners inderlige patos
Vi kom ind i en helt anden musikalsk verden efter pausen med
Anton Bruckners tredje symfoni i d-mol. Den blev kaldt ”Wagner-symfonien”,
fordi Bruckner oprindeligt indlagde citater fra den af ham ovenud beundrede
Richard Wagner i førsteudgaven fra 1873. Jeg må indrømme, at det blev den
første Bruckner, som jeg hørte som dreng, fordi jeg fandt det spændende at høre
”Tristan og Isolde” og andet blandet ind i den. Men uropførelsen blev en skandale. En del
af publikum forlod salen, og efter sigende og dog svært at tro også nogle af
musikerne.
Den stakkels Bruckner reviderede og reviderede, forbedrede
og forkortede i de følgende mange år. Wagner-citaterne blev taget ud. Opdagede
han, at de umiddelbart ikke hørte hjemme i hans egen musik, eller følte han sig
svigtet af sit store idols ligegyldighed over for ham? Men det var altså ikke
”Wagner-symfonien” vi fik i Aarhus. Der findes fem eller seks brugbare
versioner, og det var den Wagner-frie fra 1888-89, som er udgivet af
Nowak, vi fik. Tre versioner kan høres nu og da rundt omkring, men den version,
som vi fik i Aarhus, er nu den mest spillede. Men der findes altså mere materiale at
spille end den time, som vi hørte i Symfonisk Sal.
Ikke desto mindre kan man fastslå, at den tredje symfoni
alligevel var og blev det første gennembrud for Bruckners symfoniske ideer. Her
har vi den store klang inspireret af orgelmesteren Bruckners forståelse for orglets
muligheder for også at præge et symfoniorkester. Her hører man, at Gud altid
var med i hans musikalske skaben, selv om en symfonisk lov stadig styrer
forløbet.
Også her oplevede man en dejligt dæmpet behersket Segerstam.
De kraftfulde og præcist eksplosive udladninger er stadig et særkende for ham, men
det var herligt at høre, hvordan klangbilledet også kunne blive let og luftigt med
en stille varme og glød. Orkestret fulgte Segerstam tæt i en helhedsklang. Blæserne
med horngruppen i spidsen skal nævnes særskilt for en flot præstation, for
Bruckner er virkelig en vanskelig tour de force for de følsomme horn.
Så kommer den annoncerede
reklame for næste torsdags og fredags koncert den 12. og 13. oktober. I
naturens vold finder man Vivaldis ”De fire årstider” og Händels ”Water Music” med
dirigenten Morten Schuldt-Jensen og violinsolisten Ian van Rensburg.
Fotosammensætning af Aarhus Symfoniorkester