af John Christiansen - d. 26. november 2017
Den ny opera på Den jyske Opera præsenterer sit første sæsonprogram – En smuk mindekoncert for Erling Møldrup
Den jyske Operas nu tidligere nordirske operachef Annilese
Miskimmon har indtaget sin nye post som chef for Den norske Opera, hvor det er
langt vanskeligere at styre gemytterne end i Jylland. Men Miskimmon skal nok
klare nordmændene. Verdis ”La traviata” til januar bliver den sidste
forestilling, som hun har valgt. På Den jyske Opera er hun nu afløst af
tyskeren Philipp Kochheim. En temmelig engelskpræget tid på godt og ondt er så
småt ved at blive afløst af en mere typisk tysk opera-stil hvad angår
repertoire og valget af folk, som skal sætte det op fra og med den kommende
Aarhus-forestilling til august.
Det første tyske tegn er en lækker gratis sæsonbog med 110
sider læsestof på dansk. En sådan har Den Jyske Opera aldrig nogensinde før
tilbudt sit publikum. Den vil kunne fås på spillestederne, når der spilles, og allerede
nu i Musikhuset Aarhus i billetsalget, men man kan i alle tilfælde ”bladre i” den
på nettet. Det har jeg gjort. Mon ikke det lille forestillingsprogram, som var
så praktisk, nu også afløses af et fyldigere program også velegnet til at kunne
gemmes som souvenir?
Kochheim har fundet en broget skare af kunstnere fra ud- og indland.
Det er ikke nyt for Den jyske Opera. Men det ser ud til, at han vil benytte Den
jyske Operas kor også som solister i en hidtil uhørt grad. Det er helt i orden.
Eller er det blot et indtryk, man får af programbogen, hvor de får god plads
til at blive præsenteret?
Passageren
Man må se frem til sommerens forestilling, som spilles i
Musikhuset Aarhus mellem den 22. og den 28. august. Mieczyslaw Weinbergs ”Passageren”
ventede 40 år på at få premiere i 2010, men er nu siden blevet spillet omkring en snes steder, men Den jyske operas opførelse bliver skandinavisk premiere. På et passagerskib
møder Lisa, der var kz-fangevogter før og under Anden verdenskrig, en fange,
som hun havde et specielt fangevogter-forhold til. Det er en stærk psykologisk
opera med en tilsvarende spændende musik. (Jeg har kun hørt den i uddrag. Man kan se og høre forskellige uddrag og komplette optagelser på You Tube).
Carmen
Sæsonens klassiske opera, Bizets ”Carmen” får premiere på Alsion
i Sønderborg den 5. oktober og er på turné frem til 1. december. Den unge
danske sangerinde Johanne Højlund får med Carmen sit hidtil største parti
alternerende med den hollandske Francine Vis. Lars Møller skal synge toreadoren.
Jerome Pillemont, som også dirigerede Den jyske operas succesfulde opførelse af
Massenets ”Don Quichotte” i 2014, dirigerer atter. Instruktøren Thaddeus
Strassberger er amerikaner.
Kleopatra
Et af sæsonens højdepunkter bliver August Ennas ”Kleopatra” fra 1894, som har premiere i Århus den 13. april 2019, inden den går på landsturne. Det
bliver en begyndelse på en dansk serie med ret ukendte operaer, som ufortjent
er blevet glemt. En halv snes andre ret ukendte operaer er opregnet i sæsonbogen.
Svenskeren Joachim Gustafsson dirigerer.
Instruktøren hedder Ben Baur. Der synger et meget internationalt sangerhold med
bl.a. Magnus Vigilius, og der synges på dansk. Enna var en meget populær operakomponist, men
han var romantiker, og det var det i generationen efter ikke pænt at være herhjemme.
Der loves ”overdådige Wagner-klange, Verdi’sk melodik og en snert af eksotisme”.
Men tør alle arrangører landet over tage
imod en opera, som de ikke kender? Bør det ikke være sådan, at man for at få
besøg af ”Carmen” også inviterer ”Kleopatra”? Det ville være rimeligt, men det lader
sig naturligvis ikke gøre. Antagelig/forhåbentlig heller ikke nødvendigt.
Maria
Der er endnu en forestilling, der skal på landsturné, en mellemting
mellem en tango-opera og en tango-musical af selveste Piazzzolla. Den får premiere
i København den 23. marts 2019. Det er der aldrig nogen forestilling fra Den jyske
Opera, der har haft før. Den bliver med Broadway-stjernen Yamil Borges og Kurt
Ravn. Han er en gammel mand, der drømmer sig tilbage til tiden, han havde med ”Maria
de Buenos Aires”, som titlen lyder. Han konstaterer, at han altid vil elske den
døde Maria, til han selv dør. Det jyske
Musikkonservatorium leverer tangoorkestret til den 80 minutter koncentrerede
forestilling. Det dirigeres af Johanna Motta, som før har dirigeret ”Maria de
Buenos Aires” i Braunschweig i et samarbejde med operachef Philipp Kochheim,
der naturligvis sætter i scene i Aarhus.
Det tør kaldes et spændende og godt afbalanceret sæsonprogram.
En hyldest og mindekoncert
Det var en usædvanlig koncert presset ind på novembers sidste
lørdag eftermiddag i Musikhuset Aarhus’ tætte program. Det var en mindekoncert
arrangeret uden tid og kræfter til også at sætte det store pr-arrangement i
gang. Det sås. Men det var en koncert, som ikke alene betød noget for dem, som
arrangerede den. Det var også en koncert, som kom til at betyde noget for os,
som kom. Det mærkedes.
In memory of… En hyldestkoncert
til Erling Møldrup. Han gjorde guitaren stor herhjemme som et instrument, der
blev taget alvorligt i den verden, der kaldes den klassiske musiks. Vore
førende komponister skrev alle musik til ham, og han uropførte den. Han indspillede
den nye musik på linje med den kendte. Jeg har i min tid på Jyllands-Posten
anmeldt en strøm af cd’er fra ham, og jeg mindes den begejstring, hvormed han altid
annoncerede sin seneste indspilning. Det var begejstringen over den nyeste
musik, han havde fået lov at bringe ud i livet, om den så var af Tage Nielsen,
Karl Aage Rasmussen, Svend Nielsen, Axel Borup-Jørgensen, selvfølgelig Per
Nørgård og hvem han ellers havde inspireret til at skrive for sit instrument,
guitaren.
Historien med guitaren begyndte, da Erling Møldrup som en
ung knøs var i lære som murer. Som mange andre var han fan af Tommy Steele, og
han besluttede selv at ville lære at spille guitar. På Århus Folkemusikskole
mødte han som 15-årig den klassiske guitarmusik og var solgt, og han forsatte studiet
på Det jyske Musikkonservatorium, som han vendte tilbage til nogle år efter som
docent og som fornyer af sit instrument både som koncertgiver og lærer. Hans
virke er mangesidigt, så der kunne her skrives meget mere om Erling Møldrups
betydning. Han døde som 72-årig i begyndelsen af oktober 2016. Men disse linjer gælder
en levende koncert, en hyldestkoncert, som var lige så selvfølgelig og lige så
usædvanlig som Erling Møldrups eget musikalske liv.
Guitaristen Frederik Munk Larsen, elev af Erling Møldrup og
dennes efterfølger på konservatoriet, var hovedmanden bag koncerten. Videre var
det sønnen Toke, en internationalt anset cellist. Endnu en gammel guitarelev
Lars Hannibal og vor internationale blokfløjtevirtuos Michala Petri var der. De
spillede en halv snes værker fra Bach til vor tid. De passede fint sammen til
at bære en koncert, guitar, cello og blokfløjte. De tre instrumenter klædte
hinanden afvekslende. De har alle – mere eller mindre naturligvis – en egen intim
karakter, som udtrykker noget betydningsfuldt. Det blev en væsentlig koncert.
Johann Sebastian Bach virkede som en tovholder med en cello-suite,
med mere suitemusik så for guitar og endelig c–mol partita spillet for alt
blokfløjte. Frederik Munk Larsen spillede flere værker, som på forskellige
måder betød noget for Erling Møldrup. (Men alt, hvad der blev fortalt, kom uden
forstærkning ikke ud i hjørnerne af Symfonisk sal). Der var også en del
”anderledes” musik i en fin afveksling som for eksempel Havana-komponisten
Jioaquin Nins ”Suite Espagnole” med Toke Møldrup og Frederik Munk Larsen, som
også tog sig af Per Nørgårds ”Variationer søger sit tema”, skrevet i 1991. Dengang
var Toke en dreng, der nød ferien, mens hans far og Morten Zeuthen sled med Per
Nørgård. Nu havde også næste generation tag i den.
Miichala Petri og Lars Hannibal viste, hvor fint Edouard Lalo
i 1978 fandt en norsk tone frem i ”Fantasie norvegienne”, og de sluttede af med
nogle af Asger Lund Christiansens fugleportrætter i ”Fra Garden Party” med gøgen
som en elegant afslutter. Frem af dette måske kalejdoskopiske billede trådte Erling
Møldrup frem. Også han elskede at give et sådant blandet program sammentømret af
liv og mening. En smuk mindekoncert og en værdig hyldestkoncert. Jeg er sikker
på, at også Erling Møldrup ville have fundet det en stor eftermiddag.
Foto: Operachef Philipp
Kochheim