af John Christiansen - d. 20. august 2018
Den jyske Operas ”Passageren” bliver en begivenhed for det brede operapublikum. Kom ikke for sent.
Onsdag den 22. august har Den jyske Opera skandinavienspremiere på Weinbergs
”Passageren”, og den spilles igen den 24., 26., og 28. august. Jeg har aldrig
set den. Det vil ikke ret mange af publikum i Musikhuset Aarhus heller have. Hvis
man har skaffet sig Den jyske Operas fine og gratis sæsonbog, som har et internationalt
snit, vil man genfinde det, som jeg skriver her. På nettet, på youtube kan man
finde ind til flere uddrag fra opførelser af dette mesterværk, som alt tyder på det er. Det blev uropført i 2010
på festspillene i Bregenz, hvor man ikke alene spiller på en stor sø-scene, der
svømmer rundt på Bodensee (i år har det været ”Carmen” i Kasper Holtens
iscenesættelse), men også hver festspilsommer opfører en speciel opera i
festspilhuset. Men operaen er faktisk skrevet for næsten 50 år siden.
Det særlige med ”The Passenger” er, at den i de otte år siden
uropførelsen er blevet opført over et dusin gange rundt i operaverdenen. Jeg
har læst anmeldelser af flere af opførelserne, og hver gang har jeg følt en
trang til at ville se og høre operaen. Hvad jeg har hørt på youtube, fortæller,
at her er en nutidig opera, som er for hele det klassiske operapublikum. Den
har en kvalitetsfyldt musik, som ikke skulle kunne holde nogen væk, og en
gribende historie. Den skal ses og høres. Derfor skriver jeg her ud fra en
programbog af et værk, som jeg kun har læst om og dog altså hørt noget af. Dyster
orkestermusik, russisk folkemusik, tyske børnesange, citater af Bach, Mahler og
Beethoven.
Først om komponisten.
Han er nu altså ikke ukendt, selv om hans fornavn er svært
at huske: Mieczyslaw Weinberg. Men han blev glemt sit liv igennem. Weinberg
blev født i 1919 i Warszawa, hvor han allerede som 12-årig kom ind på
konservatoriet. Den store pianist Josef Hofmann ville have ham til USA, men så
kom udbruddet af Anden Verdenskrig: ”Pludselig
udstedte radioen en befaling. Fordi fjenden nærmede sig, skulle alle mænd
forlade Warschawa. Mor og jeg blev grebet af frygtelig panik. Næste morgen
forlod jeg byen i østlig retning med min lillesøster. Da hendes sko gnavede
hendes fødder itu, vendte hun snart tilbage til mor og far. Men jeg fortsatte”,
skrev Weinberg, der aldrig genså sin søster og sine forældre. De døde i kz-lejren
Trawniki, hvilket Weinberg først fandt ud af i 1960’erne.
År fulgte med flugt, dels til fods, dels i godsbanevogne, 4000
kilometer helt til Uzbekistan. I 1943 kom han på Sjostakovitjs opfordring til
Moskva, hvor de blev nære venner. Stalin ville likvidere den jødiske kultur i
Sovjetunionen. Weinberg blev overvåget 24 timer i døgnet: ”I hele fem år fulgte de efter mig. Jeg måtte ikke rejse. Jeg blev
overvåget… militæret forlangte, at jeg fulgte med dem. Det var værre end
fængsel. Da de til sidst spærrede mig inde, åndede jeg lettet op, fordi jeg
hele tiden havde ventet, at det ville komme dertil…. Jeg var blevet anbragt i
en en-mands celle, hvor jeg kun kunne sidde, ikke ligge”. Men da Stalin
døde, blev Weinberg frigivet ved Sjostakovitjs mellemkomst.
En ny tid fulgte i Sovjet med Stalins død og Alfred Schnittke
som komponisternes førstemand. I 1960’erne skrev Weinberg et requiem og operaen
”Passageren”, men den blev som sagt ikke opført. Årene frem til hans død i 1996
var præget af hans dårlige helbred, men han komponerede meget, således to
operaer over Dostojevskijs ”Iditoten” og Gogols ”Portrættet”. Han nåede også en
vis berømmelse og alligevel blev han glemt. Med ”Passageren” er han det ikke
længere.
Handlingen i
”Passageren”
Teksten er bygget over Zofia Posmysz' selvbiografiske roman,der skildrer hendes ophold som fange i Auschwitz' kz-lejr. Handlingsreferatet i programbogen bringes her forkortet: I
1960 krydser et midaldrende ægtepar Atlanterhavet med et skib. Han, Walter har
fået en stilling i Sydamerika. Hans kone, Lisa ser en passager, som minder om én,
hun mødte under krigen. Overvældet indrømmer hun, at hun var fangevogter i
koncentrationslejren Auschwitz. Hun mener at have genset en fange Marta herfra.
Hun konfronteres med fortrængte dele af sit liv. Hun tvinges til at stå ansigt med ansigt med
sandheden. Hun har holdt Marta som en slags slave, mens hun tillod, at Martas
kæreste Tadeusz blev slået ihjel for øjnene af hende. Jo dybere Lisa dykker ned
i sin fortid, desto mere bliver hun spundet ind i et net af modsigelser, indtil
hun endelig til sidst direkte konfronterer den mystiske passager…
Mieczyslaw Weinberg:
Passageren. Den jyske Opera i Musikhuset Aarhus. 22., 24., 26.,28. august, kl.
19.30, spilletid 3 timer. Dirigent Christopher Lichtenstein, instruktør Philipp
Kochheim, 18 sangpartier.
Billede: Mødet på skibet. Den tyske tenor Daniel Szeili som Walter, den ukrainsk-amerikanske Stefania Dovhan som Marta og den tyske sopran Dorothea Spilger som Lisa. Foto: Den jyske Opera/Kåre Viemose.