af John Christiansen - d. 9. oktober 2018
Sopranen Montserrat Caballé er død 85 år – Musikerprotest mod en #MeToo fyring – 50 års musikerjubilæum - Kan en festspilby opstå i Danmark?
En lang tid bød operaens verdensscener på tre store operasopraner
med det samme klassisk-dramatiske repertoire som grundlag. Maria Callas var den
mest kendte. Det skyldtes hendes sanglige kvalifikationer og især hendes dramatiske
evner. De sidste gjorde hende til en meget spændende og yderst kvalificeret
sanger-skuespiller. Det slog også gnister, når privatpersonen Callas følte
noget gå imod sig. Hun var ganske skrap i munden over for den mere stille
konkurrent, den italienske sopran Renata Tebaldi, som havde den klart smukkeste
stemme af de to, og som klassisk sopran blev favoritten for mange.
De to er for længst døde, men den tredje store sopran var
den spanske Montserrrat Caballé, som forleden døde 85 år. Jeg kan ikke lade
være med at skrive hendes fulde navn: Maria de Montserrat Viviana Concepción
Caballé. Der er stil over navnet, som der var over personen, så hjerteligt
naturlig hun samtidig var. Hun blev ved at synge højt oppe i alderen, således
som 74-årig som netop udnævnt østrigsk Kammersängerin på Wiener Staatsoper. Hun
blev først uddannet hjemme i Barcelona og tildelt en guldmedalje som 21-årig til
sin eksamen. Hun gik den solide vej som del af ensemblet i Basel, hvor hun sang
såvel Mimi i ”La Boheme” som Salome i Richard Strauss’ opera, hvor hun som en
ung spansk sopran i dette kæmpemæssige tyske parti var en sensation. Efter tre
år i Basel fulgte tre år i Bremen. Her fik hun et alsidigt repertoire, som hun
stadig har uddybet. Så var hun klar til at vende tilbage til Barcelona, som har
et betydeligt operahus i Liceu. Tebaldi og Callas kunne ikke følge med Caballé i
alsidighed. Hun har sunget flittigere end de to andre og alligevel holdt hun sin
stemme bedst i stand af dem.
Montserrat Caballé fik sit internationale gennembrud 1965,
da hun sprang ind for Marilyn Horne i en koncertopførelse af Donizettis
”Lucrezia Borgia” i Carnegie Hall i New York. Hun fik et stående bifald, der
varede 25 minutter. Hun blev kendt langt
uden for operaens verden, da hun i 1987 indspillede sangen ”Barcelona” sammen
med Freddie Mercury, hovedsanger i rockbandet Queen. Jeg hørte hende første gang
i 1969 i arenaen i Verona som Elisabeth i Jean Vilars opsætning af Verdis ”Don
Carlos”, hvor hun sang skiftevis sammen med den store Verdi-tenor Bergonzi og
den allestedsnærværende Domingo. Hun gennemførte forestillingen i flot stil på
krykker efter et uheld i New York. Hendes afsluttende høje B holdt hun svævende
mere end 20 takter på ordet ”ciel” (himmel) til orkestrets afsluttende akkord.
Jo, det var himmelsk. Caballé var den største. Ja, også i omfang, da hun blev
ældre. Hun var gift med tenoren Bernabé Marti i 54 år til sin død,
Hun var festlig. Jeg oplevede det direkte, da jeg fik
mulighed for at interviewe hende. Vi talte ikke alene om opera, men også om
fodbold. Hun fortalte om fælles fodboldoplevelser med vennen og tenoren José
Carreras, og én ting var hun omhyggelig med at få frem. I modsætning til ham holdt
hun ikke altid med Barca, Barcelonas berømte fodboldhold, men med det hold, som
spillede det bedste, mest spændende fodbold. Og det havde hun tydeligvis
forstand på.
Jeg har ikke mødt nogen kunstner, som havde så let til
latteren. Publikum til hendes sidste koncert i Musikhuset Aarhus oplevede det.
Efter en lille pause vendte hun sammen med sin pianist tilbage til scenen. Han
havde glemt at lyne op efter et besøg et lille sted. Hun opdagede det inde på podiet,
da en speciel mumlen brød frem hos publikum. Hun kunne ikke holde latteren
tilbage, da hun var henne og hviske ham i øret. Han lynede op og grinede. Hvad
kunne han andet sammen med Montserrat Caballé?
Hør også Montserrat Caballé synge. Slå op på artiklen " "Kom tættere på Carmen". Her efter Callas' Carmen kan man på You Tube båndet til venstre øverst trykke på billedet af Caballé og derpå finde flere indspilninger med hende, endda som 76-årig.
En #MeToo anklage på godt og ondt
Hvad #MeToo-bevægelsem har medført er både positivt og
negativt. I juli måned skrev fem kvindelige musikere og sangere et åbent brev,
hvori de anklagede skaberen og lederen af opera- og musikfestspilene i Erl i
østrigske Tyrol, den nok specielle, men fremragende dirigent Gustav Kuhn for
”vedholdende magtmisbrug og seksuelle overgreb”. De berettede om ”uønskede kys”
og ”greb mellem benene” og om mobning, ydmygelser og shikane. Forud havde en
blogger berettet på internettet om uholdbare tilstande på festspillene med
dårlig betaling, prøveterror og mulige seksuelle overgreb. Kuhn trak sig
tilbage som kunstnerisk leder og blev kort efter også afskediget som dirigent. Sagen
er nu kommet for to østrigske instanser, som undersøger den.
I fredags havde syv kunstnere og medarbejdere ved
festspillene inviteret til en pressekonference. De repræsenterede hver sin
gruppe af ansatte på festspillene. Tenorsolisten Andreas Leisner betonede, at
han og hans kolleger sammen repræsenterede omkring 200 medarbejdere ved
festspillene. Et stort antal af dem overværede selv pressemødet og bejaede
kollegernes fremstilling. Kunstnernes synspunkt var, at en fyring af Gustav
Kuhn før den retslige undersøgelse var det samme som en forhåndsdom.
Måske mere overraskende gav de udtryk for, at de ikke forstod
ikke de fem kvinders anklager. De havde ikke mærket til, at noget tilsvarende kunne
være forekommet. Den nuværende interimistiske leder af festspillene Andreas
Leisner udtalte, at ”fyringen af
dirigenten i den øjeblikkelige svømmende tilstand er helt igennem for tidligt
og er et falsk signal”. Medierne blev angrebet for at befordre rygter som sande
historier. Der blev også gjort opmærksom på, at uden Gustav Kuhn kunne
festspillene ikke fortsætte videre frem. Det er set ude fra et forståeligt
synspunkt. Kuhn er ikke alene en stor dirigent, men chef for nogle decideret
idealistiske festspil. De relativt lave lønninger er almindeligt kendte. Festspillene
har enorm betydning for Tyrols kulturliv.
Vi møder i ”#MeToo”-anklager igen flere og flere modstridende
erklæringer, som vi ingen mulighed har for at bedømme. Men én tendens er
tydelig. I mange tilfælde fældes der omgående dom uden reelle undersøgelser. (Kilder:
Den østrigske avis Der Standard og det tyske klassisk-nyheds-agentur Musik heute).
50-års musikerjubilæum med ekstra
sløjfe
Fløjtenisten Thomas Jensen kan i 2019 fejre 50-års jubilæum
som medlem af Sønderjyllands Symfoniorkester, men selve jubilæumskoncerten
finder allerede sted i Alsion i Sønderborg den 25. oktober og aftenen efter i
Harmonien i Haderslev, altså i de to mest betydende koncertsale i
Sønderjylland. Det bliver naturligvis ikke en almindelig koncert. Thomas Jensen
har i de 50 år ikke alene styret sin fløjtegruppe sikkert, han har også vokset
sig stærk som orkesterdirigent, hvilket i særdeleshed er kommet hans orkester
til gode. Denne gang spiller han ikke, men dirigerer. Han fik kærlighed til
fløjten, da han var medlem af Tivoli-Garden.
Solisten bliver Bettina Zielke, som til daglig sidder ved
siden af Thomas Jensen som kollega på fløjten. Hun er først uddannet på Det
jyske Musikkonservatorium hos Karl Lewkovich og hos koncertens hovedperson
Thomas Jensen. Hun har som han gået på mesterkurser hos Jean Pierre Rampal, også
på privatkurser hos András Adorjan, ungareren, der blev dansker, men foldede
sin karriere ud i München. Betina Zielke blev ansat i Sønderjyllands
Symfoniorkester i 1997. Hvor i verden kan man ellers sætte to kolleger, som til
daglig sidder ved siden af hinanden i det samme orkester, lærer og elev og nu
kolleger, til henholdsvis at dirigere en koncert og være solist i den. Det sker
med hamburgeren Carl Reineckes (1824-1910) fine fløjtekoncert. Bettina siger: ”Jeg
er tryg ved, at han kender alt i den, så jeg føler mig enormt fri ved, at jeg
ikke føler mig bundet af en dirigent, som ikke kender værket til bunds. Men det
gør Thomas. Så kan jeg udfolde mig musikalsk fri, som jeg vil”.
Koncerten indledes med Beethovens ouverture til ”Prometheus”
og slutter stort med Schuberts vidunderlige C-dur symfoni. Normalt betegnet
nummer ni, men den var i virkeligheden hans ottende.
Verdens førende
festspilby
Der stod en del at læse om festspillene i Salzburg denne
sommer, så der er grund til at slutte med en facitliste. Det er interessant,
hvad Østrigs fjerdestørste by formår. Man kan og skal ikke sammenligne med noget
herhjemme, for vi har ikke betingelserne for at gøre det lige så flot, men vi
kan notere os, at Odense har 178.810 og Aalborg 114.194 indbyggere, mens
Salzburg har 155.000. Ja, hvis det kunne friste, så er der i Salzburg 80.582 kvindelige
indbyggere og kun 74.438 mandlige beboere.
Salzburg er født til at være festspilby. Mozart blev født
her. Digteren Hugo von Hofmannsthal sagde, at Mozart nødvendigvis måtte blive
født her. Byen ligger midt i Europa ved foden af Alperne, en gammel atmosfærefyldt
og dog moderne by. Lad så være, at Mozart selv ikke interesserede sig for byens
skønhed og pragtfulde omgivelser. Salzburg er midtpunkt i et velorganiseret
turistland. Turisterne er kommet af sig selv, og byens største problem er at
levere tilstrækkeligt med parkeringspladser til masserne af turistbusser.
Når de hen på aftenen har forladt byen, og når den
projektørbelyste middelalderborg Hohensalzburg ser ned over de gejstlige
baroktage og borgerhusene ved floden, da fyldes man af en uforklarlig fred og
lykke. Salzburg har også før Mozart været en musikby. Festspillene i Salzburg blev
åbnet i 1920, så om to år skal man fejre 100-års jubilæum. Det var med Hugo von
Hofmansthals moralspil om ”Enhver” som friluftsspil foran Domkirken, hvor man
stadig opfører den. Andre navne bag var den store teatermand Max Reinhardt og
komponisten Richard Strauss. Overraskende for Reinhardt kunne Salzburg hurtigt indtage
pladsen som verdens fornemste musik- og teaterfestspil. Byen har stadig den
plads. Der er nu plads til både det klassiske repertoire og til det nyere og
specielle i godt fem uger begyndende hen mod slutningen af juli.
Af disse grunde og andre til er det formålsløst at drage
sammenligninger og tro på, at noget nært tilsvarende kan ske herhjemme.
Salzburg har på forhånd fået det hele foræret. Danmark derimod er jo ikke et klassisk
musikland, og vort kulturelle landskab interesserer de færreste politikere. Men
meget mindre end Salzburg kan gøre det, og vi har heldigvis mange lokale
festspil, som gør sommeren rigere med klassisk musik, men som måske kan øge
både kvantitet og kvalitet.
Hvad har så en by på 155.000 sjæle klaret denne sommer? 38
operaopførelser af fem nye opsætninger, to koncertopførelser af en komplet opera,
og en genoptagelse af en forestilling fra pinsefestspillene i Salzburg. Byen har
Mozart-festspil omkring Mozarts fødselsdag i januar, påskefestspil,
pinsefestspil og sommerfestspil uden at ligge brak om efteråret. Sommerspillene
har også budt på 78 teateropførelser af fire forestillinger. 84 koncerter af
klassisk og ny musik og 20 meget seriøse arrangementer specielt for børn, deraf
8 operaaftener. Der er solgt 552.614 billetter. Næsten fire gange så mange, som
byen har indbyggere, har købt dem. Budgettet har været på 79 millioner euro.
Samtidig har Siemens festspilaftener i fri luft neden for
Hohensalzburg, hvor man gratis kan se optagelser fra festspillene på en
storskærm også fra tidligere somre og dertil fouragere let, haft 73 arrangementer
med flere tusinde tilskuere hver gang.
Festspilprogrammer 2019
Sommerprogrammet 2019 kendes endnu ikke, men offentliggøres antagelig
i november. Det gør det derimod for
pinse-festlighederne, som finder sted fra den 7. til den 10. juni. Lederen af
disse festspil er den berømte sangerinde Cecilia Bartoli, som år efter år har
fået succes med sine spændende tilrettelagte festspil. Hun satser i år på at opdage
det musikalske landskab omkring den store kastratsanger Farinelli, blandt andet
med en stor koncert, hvor Bartoli selv er solist sammen med den franske Patricia
Petitbon og blandt andre Rolando Villazon, som er kommet godt over sin
stemmesygdom. Man kan se to operaforestillinger. Bartoli synger selv med i Händels
”Alcina”, som opføres to gange. Desuden kan man se Nicola Porporas ”Polifono” i
en såkaldt semi-scenisk opførelse. Billetsalget er begyndt. Til sommerfestspillene
begynder det først i januar 2019. Programmet vil sive ud i løbet af efteråret og
foreligger komplet til november.
Påskefestspillene i Salzburg under Christian Thielemann er noget
for sig selv. Han har valgt at dirigere Wagners ”Mestersangerne i Nürnberg”,
som indleder festspillene den 13. april og afslutter dem den 22. april. Ind
imellem gives en lang række koncerter med Dresdner Staatskapelle, et af Tysklands
bedste orkestre, og andre førende dirigenter. Billetsalget er åbnet. Billetterne
er dyre.
Billede: Montserrat
Caballé.