af John Christiansen - d. 18. november 2018
Ny dansk operette om en konges død – Dansk orkesterbestyrelse får pris for godt arbejde – Magtkamp mellem toporkestre – Østrigsk chefdirigent til Sønderjylland
Med sin nye tyske operachef Philipp Kochheim står Den jyske Opera
for overraskelser. Han indledte med en betydelig opdagelse for os og en kunstnerisk
succes af de store, dog ikke en helt økonomisk én af slagsen, men det sidste
var udelukkende publikums skyld. Weinbergs kz-opera ”Passageren” var en
bedrift. Så fulgte ”Carmen”, hvor musikken var i orden, men scenisk sat op af et
utroligt rodehovede af en amerikaner. Fremtiden for DJO tegner lyst og
spændende med en flerårig serie af danske operaer, som vi har glemt eller slet
ikke har kendt herhjemme. Den første bliver August Ennas ”Kleopatra” uropført
med stor succes på Det kongelige Teater i 1894 og nu med nypremiere den 1.
marts i Musikhuset Aarhus og derefter på landsturné. Allerede den 21., 22. og
24 august også næste år og kun i Aarhus følger så Paul August von Klenaus ”Michael
Kohlhaas” efter en novelle af selveste Heinrich von Kleist. Det bliver endda en
skandinavienspremiere. Klenau var en senromantisk komponist forud for sin tid.
Han havde stor succes i Tyskland som komponist og dirigent. Han vendte i 1939
tilbage til Danmark dog uden at hans format blev opdaget, for Klenau havde jo
opholdt sig i Tyskland, selvom det var før tyskerne antændte Anden Verdenskrig.
Det er flot, hvad Philipp Kochheim vil gøre for at vække
interessen for dansk opera. Han har for små to uger siden holdt et pressemøde
på Det kongelige Teater, der som bekendt ligger i København. Skyldes valget af
København hovedstads-snobberi? Nej, ved et tilfælde mødtes de implicerede operafolk alligevel. Her blev det fortalt, at Den jyske Opera skal
uropføre en helt ny operette med titlen ”Inkognito Royal” om en fortsat mystisk
tildragelse i dansk historie, kong Frederik den VIIIs død, da han overnattede i
Hamburg på vej hjem efter en ferie i Sydfrankrig. Han boede på fyrstesuiten i Hotel
Hamburg Hof, der lå ved den centrale sø Binnealster, og om aftenen tirsdag den
14. maj 1912 valgte ”Grev Kronborg”, som han kaldte sig, selv om alle på hotellet
vidste, at han var den danske kong Frederik, at gå en tur. Han havde dårligt
hjerte, fik et anfald og blev fundet på en trappesten. Få minutter senere fik
han et nyt anfald, og han blev derpå kørt til Hafenkrankenhaus i bydelen St.
Pauli, men han døde i drosken på vej til sygehuset. Han havde ingen papirer på
sig og blev anbragt i hospitalets lighus, hvorfra hoteldirektøren efter en
søgning fik ham udleveret.
Flere havde noget at skjule. Min hovedkilde er forfatteren og
historieforskeren Dan Bojø. Politietaten havde ikke kontaktet hotellet, selv om
den afdøde havde nævnt hotellet. En læge blev bebrejdet, at han ikke selv var
gået de 100 meter tilbage til hotellet og orienteret receptionen. Hoffet blev
udskældt for ikke at have standset den syge konge i at gå. En politiinspektør fortalte pressen, at dødsfaldet
skulle hemmeligholdes af hensyn fil det danske kongehus. Det var tvivlsomt, om kongen
havde forladt hotellet allerede kl. 20.45 eller kl. 22.00 og død nogle få
minutter efter. Også tiden 19.30 har været inde i billedet. Alt dette og mere til
medførte, at rygter begyndte at florere, at kongen havde besøgt et af Hamburgs mest
eksklusive bordeller, og det udnyttede en kvinde derfra til at skrive en bog,
hvori hun fortalte, at hun havde hjulpet den syge konge ud, da han blev dårlig.
Men der er ingen beviser for noget, og man kan tro på, men næppe sige, at
rygtet om bordelbesøget er sandt. Den jyske Opera sammenligner det med vor tids
fake news, at sandheden blev hemmeligholdt. Man finder næppe frem til sandheden
på scenen, men vi får forhåbentligt og sandsynligvis en spændende
forestilling.
Operachef Philipp Kochheim har selv skrevet librettoen til
den nye opera, og han instruerer den. Han har næppe udladet bordelbesøget, for
ellers er der ikke meget stof til en opera i den syge konges liv. På grund af
kong Christian den IXs høje alder med 40 års regeringstid til følge, regerede hans
søn Frederik kun i seks stille år, men han omtales som en dygtig og vellidt
konge. Musikken skal skrives af Karsten Fundal, og det er et godt valg. Men det
er ekstra spændende, netop fordi der er tale om en operette. Det er dejligt, at
denne efterhånden oversete genre skal fornyes. Men hvordan? En konges død er jo
ikke en munter historie, men der findes også tragiske operetter. Men der er nærmest
altid en kærlighedshistorie bag, uanset hvordan det går i operetten. Andreas
Daum synger kongen og Susanne Elmark den svenskfødte dronning Lovise. Randy
Diamond tager sig af en vigtig rolle som konferencieren, mens Trond Halstein Moe
synger lægen. Den nye operette opføres som en af store august-forestillinger i
Aarhus, men det bliver ikke næste august måned. Det bliver heller ikke i 2020, men i august 2021 vil københavnerne kunne myldre til Aarhus. Forhåbentligt
gør de det før. Vi glæder os.
Ny chefdirigent i Sønderjylland
Der er glædeligt nyt fra Sønderjyllands Symfoniorkester. Fra
den kommende sommer har orkestret ansat den østrigske dirigent Johannes Wildner
som ny chefdirigent i tre sæsoner 2019-2022. Han har gennem 30 år dirigeret
Sønderjyllands Symfoniorkester flere gange, så man får en dirigent, som man
kender, og – endnu vigtigere – som kender orkestret. Han er en dejlig
wienerdirigent og har som violinist spillet i Wiener Philharmoniker og i Wiens Statsoperas
orkester. Inden han bliver sønderjydernes chef, dirigerer han dem sammen med
Schleswig-Holsteinisches Sinfonieorchster i Mahlers store sjette symfoni først
i Flensborg onsdag den 22. maj og derpå i koncertsalen Alsion i Sønderborg den
23. maj.
Sponsor for aftalen med den nye chefdirigent er den lokale
strengefabrikant i Sønderborg Larsen Strings, som ejes af direktør og violinist
Lauritz Th. Larsen, som også har spillet i Sønderjyllands Symfononiorkester.
Han dannede sit strengefirma i 1990, da der generelt var vanskeligheder med at få visse strenge i bedste kvalitet. Det skete nærmest ved et tilfælde, men blev en succes. I dag leverer Larsens Strings en bred vifte af strenge
både til violiner, bratscher og celloer over hele verden. Kun en meget lille del af produktionen fylder Danmark. For eksempel spiller størsteparten af celloerne i Wiener Philharmoniker med Larsen Strings. .
Op eller ned i karrieren
Det kongelige Teaters tidligere operachef tyskeren Sven
Müller skal være intendant, altså operachef i Neubrandenburg/ Neustrelitz. Jeg
fik nyheden fra en ven, som havde tilføjet et spørgsmål: Er det et skridt op
eller ned i karrieren? Det er, som man siger, et godt spørgsmål.
Orkesterbestyrelse som prisvinder
Her er fra den anden ende af Jylland en nyhed, som jeg ikke
havde troet skulle finde vej til jcklassisk.dk. Årets bestyrelse for et
firma/selskab blandt landets flere tusinder er blevet valgt til Ӂrets
offentlige bestyrelse 2018”. Sidste år blev den for Skanderborg Forsyning
valgt, men i år er det ret fantastisk, må det siges, at bestyrelsen for Aalborg
Symfoniorkester vandt titlen foran bestyrelsen for det københavnske
erhvervsakademi Cphbusiness med 8.000 elever og det nordvestsjællandske
forsyningsselskab Fors med 190.000 faste kunder.
Det er ikke alle landsdelsorkestre, som er så heldig at have
en tilsvarende selvstændigt virkende bestyrelse i spidsen. Den mangeårige
bestyrelsesformand Inge Neesgaard kunne med rette være stolt på bestyrelsens og
orkestrets vegne, da hun modtog prisen. Aalborg Symfoniorkester er en
selvejende institution, der modtager støtte fra kommune og stat. Orkestret blev
som Aalborg By-Orkester grundlagt i 1943. Kun 3-4 år efter hørte jeg det første
gang på en skolekoncert på Aalborgs dengang bedste skole, Stolpedalsskolen.
Orkestret var altså bredt engageret fra dets start under Jens Schrøders
ledelse. Orkestret tæller i dag 65 musikere med base i Musikkens Hus på
havnefronten. Den nye koncertsal har betydet meget for den kolossale
kunstneriske udvikling, som orkestret har gennemgået i de senere år.
Bestyrelsen skaber
værdier
Med fem personer ansat i administrationen og to i teknikken
foruden de 65 musikere må symfoniorkestret være det mindst tænkelige ”selskab”
med en bestyrelse på syv personer i spidsen, som man kan forestille sig modtage
en så bredt landsdækkende pris. ”Forum for Offentlige Bestyrelser”, som har
uddelt den, er et netværk af 14 bestyrelsesforeninger og brancheorganisationer
samt de tre partnere Plus, EY og Horte. Prisen er givet for ”god
selskabsledelse” og i praksis for, at bestyrelsen i sit arbejde faktisk skaber
værdier. Det er hovedpointen.
Aalborg Kommune og Slots og Kulturstyrelsen, som er
hovedtilskudsydere til orkestret, stillede for år tilbage krav om, at orkestret
skulle ud til alle nordjyder. Det har bestyrelsen forstået, fastslås det med
prisen. Mange koncerter blev flyttet ud under helt andre forhold, selvom det
var dyrere og mere risikofyldt. Genistregen var oprettelsen af kontaktudvalg i
de enkelte kommuner, som betød, at orkestret blev forankret i hele landsdelen.
Flere publikummer er kommet til, og det er lig med flere indtægter. ”Det er i
sandhed værdiskabende”, hedder det i begrundelsen for prisen.
Musikkens Hus er kommet til i Aalborg. Efter
begyndervanskeligheder har orkestret hurtigt spillet sig ind i den og har
opnået en ny kvalitet. Musikkens Hus har hentet store navne til Aalborg uden
sidestykke i nogen anden provinsby. Et nyt publikum er som noteret kommet til.
Det kører for Aalborg, og det virker kun selvfølgeligt, at symfoniorkestrets
bestyrelse har fået denne pris, som man ikke havde forestillet sig komme. Det
er godt set af bedømmelsesudvalget.
Koncerterne op til
julen
Det er aktuelt rimeligt at ridse op, hvad der så sker i
Musikkens Hus med Aalborg Symfoniorkester i den nærmeste tid. Hovedbegivenheden
er besøget af tenoren Joseph Calleja. Hans seneste cd-udgivelse og de
internationale anmeldelser gør, at jeg tør hævde, at han nu er den
internationale operascenes største tenornavn. Aalborg Symfoniorkester spiller
og Musikkens Hus er arrangør. Der er heldigvis, men måske lidt mærkværdigt, at
der stadig er billetter at få til torsdag den 6. december.
Forinden på torsdagen den 22. november kommer dirigenten og
engelskhorn-solisten Francois Leloux i musikalsk leg med cellisten Maximilian
Hornung i musik af Max Bruch, Debussy og 100 års fødselaren Bernstein
afsluttende med de forrygende symfoniske danse fra ”West Side Story”. Søndag
den 2. december holder orkestret julekoncert ”Englesang og messingklang” med
lokale pigekor og sopranen Kiki Brandt og dirigenten Morten Schuldt-Jensen.
Lørdag den 8. december følger årets familiekoncert to gange om eftermiddagen
dirigeret af Carsten Seyer-Hansen. Det er for mange årets begivenhed. Orkestret
viser den 13. december sin alsidighed med Gustav Mahlers ”Knaben
Wunderhorn”-sange med to internationale danske sangere, Henriette Bonde-Hansen
(Paris) og Morten Frank Larsen (Wien) og Carl Nielsens ”Espansiva”, symfoni
nummer tre under orkestrets første gæstedirigent Michael Schönwandt. Den
seriøse fejring af julen bliver med de tre traditionelle første dele af Johann
Sebastian Bachs ”Juleoratorium” den 20. december under dirigenten Andreas
Spering og med sangersolisterne Sofie Jensen, Francine Vis, Daniel Behle og
Simon Duus samt Thisted Kirkes Drenge-Mandskor.
Magtkamp i Salzburg
Verden er blevet mindre. Måske synes mange læsere, at det
ikke vedkommer dem, hvad der foregår mellem verdens bedste musikere og
orkestre, men det er ikke uinteressant. De færreste af os kender det tyske ord
vergraulen. Overskriften på en lang artikel i den kulturelt velorienterede østrigske
avis Salzburger Nachrichten fangede min interesse: ”Wir vergraulen Thirlemann
nicht”. Thielemann er den tyske dirigent Christian Thielemann, absolut en af verdens
topdirigenter, specielt i det klassiske tyske repertoire med Wagner. Thielemann
skal dirigere Wiener Pilharmonikernes nytårskoncert, som også danske seere vil kunne
nyde på tv den kommende nytårsdag middag. Han er kunstnerisk chef for et af
Tysklands bedste orkestre, Staatskapelle Dresden, og han er kunstnerisk leder
af den store påskefestival i Salzburg, hvor han tager sit Dresden-orkester med.
Det drejer sig netop om fremtiden for dette festspil. ”Vergraulen”
betyder at ”fyre nogen” eller lidt finere udtrykt at ”chikanere nogen ud” eller
at ”jage nogen væk ved uvenlig opførelse” for at bruge en vending, som rimeligt
godt kan bruges i dette tilfælde. For nogle dage siden blev det meddelt, at østrigeren
Nikolaus Bachler, som endnu er chef for Statsoperaen i München, var blevet
udnævnt til kommende forretningsfører for påskefestspilene i Salzburg fra 2020
som ligestillet chef med Thielemann i to år, men derefter som eneherskende
intendant. Han er knalddygtig, hårdnakket og også fræk. Thielemann havde i
løbet af efteråret, da Bachler offentligt kom på tale, gjort det klart, at han
ikke følte sig i stand til at samarbejde med ham. Også Thielemann regnes for
vanskelig at samarbejde med, så det bliver ikke let at gennemføre det
kunstneriske samarbejde, som Landeshauptmann for Salzburger Land Wilfried
Haslauer ønsker sig og tror på. Det var ham, der sagde: ”Wir vergraulen
Thielemann nicht”. Men det ser det nu ud til. Thielemann har ikke udtalt sig i
denne omgang. Vil han vente og se, hvordan det går af hensyn til sit orkester,
Staatskapelle Dresden, som har brug for såvel pengene som anseelsen for at
spille i Salzburg.
Den ansete tidligere leder af musikafdelingen i ORF i Salzburg
Wolfgang Danzmayr kommenterede Bachlers udnævnelse som værende at ”sætte ild på
taget”. Efter hans mening kunne Christian Thieleman ikke længere blande sig. Men
det ville være et smerteligt tab, hvis denne ikke fortsat skulle dirigere i
Salzburg: ”Denne storartede dirigent i første division ville være yderst
vanskelig at erstatte”. Men Salzburg har også brug for Nikolaus Bachler, som er
en mester i at samle sponsorer og skabe overskud, for økonomien hos
påskefestspillene er i øjeblikket ret negativ. Til at ændre dette mener mange,
at også Thielemann er nødvendig. Sagen kan ikke kun karakteriseres son en af de
sædvanlige østrigske skandaler.
Der ligger også andet bag. Påskefestspillene i Salzburg blev
skabt af Herbert von Karajan som chef for Berliner Philharmoniker, som har mere
tiltrækningskraft end Dresdens Staatskapelle. Berlinerne flyttede for fem år
siden deres påskefestival fra Salzburg til Baden-Baden, hvor kontrakten udløber
i 2022. Bachler har lovet politikerne i Salzburg, at han da vil hente
berlinerne tilbage til Salzburg. Han har samarbejdet godt med den russiske
mesterdirigent Kirill Petrenko nu i München, og til sommer begynder Petrenko
som chefdirigent for berlinerne. Salzburgs
Landeshauptmann kan sagtens sige: ”Wir vergraulen nicht Thielemann”, men det
ligner løgn. Naturligvis vil et festspil med både Petrenko og Thieleman
være verdens stærkeste, men det lyder ikke troligt, at det bliver.
Tilføjelse om en
presse i forfald
Det skal tilføjes, at et problem som dette nærmest betragtes
som skandale i den tysk-østrigske musikpresse, som kvalitativt er faldet i de
senere år. Et aktuelt eksempel fandt jeg i Wiener Zeitung, som skriver en del om
det klassiske musikliv. Det første større afsnit i avisens ledende artikel om
striden om påskefestspilene handlede udelukkende om de ”skår”, som Christian
Thielemann tilsyneladende skulle være skyld i på sin karrieres vej, selv om han
ikke har mælet et ord aktuelt nu. Marina Delcheva fortæller, at Thielemann forlod
Deutsche Oper i Berlin efter en strid om budgettet. Ja, orkestret blev
underbetalt og demonstrerede foran operaen før flere forestillinger. Thielemann
satte sin stilling ind og rejste. Et folkeligt pres betød, at musikernes gager blev
rimeligt forhøjet. Videre læser man, at han fortrængte en kollega som
chefdirigent fra Münchens Philharmoniker. Det var russeren Valery Gergiev, som på
et kritisk politisk tidspunkt for åbenlyst var Putins personlige ven for et
flertal af byens politikere. De fik ham afskediget, hvorefter de ansatte
Thielemann. Endelig beskrev Delcheva afskedigelsen af en kommende chef på operaen
i Dresden, som ikke havde deltaget i forarbejdet til sin første sæson, som værende
Thielemanns skyld. Det er sandsynligt, at Generalmusikdirektor Thielemann her havde
ført det store ord. Hvad ellers?
Billede: Komponisten Karsten Fundal og librettisten operachef Philipp Kochheim på pressemødet på Det kongelige Teater om operaen "Inkognito Royal". Foto Henrik Petit.