af John Christiansen - d. 18. december 2018
Alt om Laurits Melchior, verdens bedste heltetenor - Verdens bedste dirigent– Aksel Schiøtz og Schubert – Edvard Grieg – Stemninger på cd
1: Melchior, verdens bedste
heltetenor
Først Morten Heins store biografi om Lauritz Melchior, som igen
og igen er blevet kaldt for verdens største heltetenor. Det kunne gælde hans
skikkelse, men hæderen gjaldt hans stemme. Bogen har undertitlen: ”De tre
fædrelande”, som er lånt fra et essay, som Melchior skrev om sig selv på tysk. Melchior
betragtede hele livet Danmark som sit fædreland, mere end fædrelandet interesserede
sig for hans karriere og succes. Men man kan ikke leve af at være Wagner-sanger
i Danmark, så Tyskland blev landet, hvor den første afgørende del af sangerkarriere
blev udfoldet specielt på Wagner-festspillene i Bayreuth. Men han vendte Bayreuth
ryggen, da Hitler kom. Ved Anden verdenskrigs start blev han fast stjerne på Metropolitan-operaen
i New York gennem 25 sæsoner. Han levede det meste af sit voksenliv i Amerika
og blev amerikansk statsborger. Karrierens sidste tid blev præget af en række populære
Melchior-shows.
Det er et gevaldigt værk på 200 sider i et stort format og opdelt
i otte artikler. Den om årene på Metropolitan fylder alene som en artikel på
2.500 avislinjer uden en eneste mellemrubrik. Men der er mange billeder i
bogen, en god del aldrig set før, og det er en gevinst. Man skal huske at notere tallet
på den side ned, da man går i seng, hvis man vil være sikker på at finde stedet
igen. Det var herligt, hvis der havde været tid og kræfter til en navneliste. Det
er det største enkeltværk om Melchior på noget sprog, og så endda på dansk. Det
bygger på vennen Emil Marotts kæmpesamling om Melchior, som Morten Hein arvede.
Selv undersøgte og samlede han i mange år. videre To amerikanske biografier, Jana
Nuallys ”Lauritz Melchior” fra 1969 og Shirley Emmons ”Tristanisimos”, som i 1991
også udkom på dansk, bruges også.
”De tre fædrelande. Heltetenoren Lauritz Melchior” er et
must for enhver Melchior-fan, og dem er vi forhåbentlig stadig en del af. Der
er meget at læse. Morten Hein har vanskeligt ved at begrænse sig. Alt, hvad der
sker omkring Melchior, synes interessant nok til at komme med, dog næppe for alle
læsere. Men Melchior er en spændende person/sanger at følge. Man læser om et
livsglad og positivt menneske, men hvorfor skal vi for eksempel vide, hvem der
sørgede for hans frokost efter hans elskede kone Kleinchens død?
Vigtigere er, at vi får fyldig besked om en verden med andre
store sangere. Det er spændende for dem, som interesserer sig for opera på
verdensscenerne. Jeg er privilegeret, for jeg har de fleste nævnte sangere i
gamle optagelser, og jeg elsker at høre dem. Men Melchior selv skal man høre,
og det er heldigvis let at finde gode optagelser med ham. Tenorer klinger godt
igennem den ældre optageteknik hjulpet af den nye tekniks forbedringer. ”Lauritz
Melchior best” er et godt bud på tre cd´er på Peter Olufsens CDklassisk i
samarbejde med Hegermann-Lindencrone Udgiverselskab 2013. Bogens forfatter
Morten Hein, som er ekspert på grammofon-området, har digitaliseret og forynget
optagelser fra sin egen samling. Med på sættet er Melchiors fødselsdagskoncert
i København 1960 med første akt af ”Valkyrien”. Denne første akt havde Melchior
indspillet i 1935 i Wien med Lotte Lehman og Emanuel List under den
vidunderlige Bruno Walter med Wiener Philharmonikerne. Det er en af de musikalsk
mest pragtfulde Wagner-udgivelser, som findes. Flere grammofonplaner med den jødiske
dirigent Bruno Walter måtte desværre opgives, da nazisterne gik ind i Østrig.
Lotte Lehmann, ja. Dengang var der også virkelig store
Wagner-sopraner. Lauritz Melchior elskede at synge med Frida Leider, og i New
York var publikum vilde, når han sang med Kirsten Flagstad, for mig den største
af alle. Desværre blev de uvenner, og det beskrives, hvordan Kirsten blev træt
af for megen Lauritz, men holder forfatteren ikke for meget med Lauritz, når
han fortæller, hvad Kirsten mente, men aldrig sagde?
Barndom og ung sanger i Danmark 1890-1920. – England og
voksne læreår 1920-1923 – Bayreuth og Tyskland 1923-1933 – Heltetenor i England
1924-1939 – Heltetenor på kontinentet 1924-1934 - Metropolitan og Amerika
1926-1973. Det hedder de første kapitler. Derefter fortælles om Melchiors besøg
i Danmark fra 1930 til 1973. Morten Hein beretter om at høre og se Lauritz
Melchior, om optagelsessessioner og hans problemer med selskaberne RCA Victor og
med Colombia Masterworks. Et kapitel fortæller om selve bogen, og så er der ”de
kedelige” bilag og oversigter, som er alt andet end kedelige. Man får for
eksempel hele hans repertoire på 51 scener verden over fulgt af en litteraturoversigt.
Jeg må indrømme, at jeg hver gang, jeg lukkede bogen op, også tilfældigt, ikke kunne
stoppe med at læse og læse. En anden tid. En anden verden. En herlig verden,
Lauritz Melchiors operaverden. Morten Hein: De tre fædrelande. Heltetenoren
Lauritz Melchior. Olufsen Bøger, 199 sider i stort format (30 og 21 cm.),
uindbunden, rigt illustreret. Kr. 249,95.
2: Verdens bedste dirigent
Titlen vækker nysgerrigheden. ”Verdens bedste dirigent”.
Hvem er det? Et naturligt genspørgsmål ville være: Furtwängler eller Karajan?
Men nej, Peter Dürrfeld, musikanmelder på dagbladet Børsen, ved godt, at han går
sine egne veje, og at begrebet ”verdens bedste” altid kun står for et privat valg.
Det er mere end OK, når valget er begrundet som her. Valget er russeren Jevgenij
Mravinskij, en ”aristokratisk og sky” dirigent, der gennem et halvt århundrede
blev hjemme i Leningrad og trimmede sine fantastiske Leningrad Philharmonikere.
Det er et godt valg. Mravinskij levede en tid, da det russiske musikliv fungerede
under hårde diktatoriske forhold med Stalin vågende over alle og ikke mindst komponisten
Sjostakovitj. Historien om Stalin-tiden er en væsentlig del af bogen.
Mravinskij er også musikalsk et fint valg. Der er vedlagt en
cd med tre live optagelser fra 1948, 1949 og ca. 1962, som agiterer godt for
forfatterens valg. Først Beethovens ”Skæbnesymfoni”, som vi (næsten) alle
kender så godt, at vi måske ikke har det store behov at høre en ny optagelse af
den. Men man rives op af stolen fra første takt af en uhyre intens pågåenhed i
udtrykket. Det er en Beethoven, som vil noget og gør noget. Man knuges ind i
musikken. Gammeldags eller moderne tolkning? Det bliver et ligegyldigt
spørgsmål. Næste programpunkt på cd’en er Tjaikovskijs for sjældent spillede 23
minutter lange tonedigt ”Francesca da Rimini” efter en episode fra Dantes ”Den
guddommelige komedie”. Den musik får sit eget kapitel. Endelig Mozarts sprudlende
ouverture til ”Figaros bryllup”. Naturligvis er Mozart med. Peter Dürrfeld har
oversat og udgivet Mozarts samtlige breve på dansk. Indspilningerne er ikke
blot historiske. Morten Hein står for en vellykket remastering af musikken.
Vi springer Mravinskys unge år over. Som 35-årig vandt han i
1938 en dirigentkonkurrence for hele den sovjetiske union. I finalen dirigerede
han netop ”Francesca Rimini” og Sjostakovitj’ femte symfoni, som han havde
uropført året før. Han vendte tilbage til Kirov-orkestret i Leningrad, men blev
udset til at være ny dirigent for byens Philharmoniske orkester. De ældre
orkestermedlemmer var utilfredse med at skulle dirigeres af en ”grønskolling”,
men Mravinsky var alt andet end det. Han indførte en hård daglig skoling med
stor disciplin. Anden Verdenskrig kom tæt på Leningrad med tyskernes belejring,
og orkestret blev i tre år evakueret til Novosibirsk, en togrejse på over 5.000
kilometer væk. Et nyt kulturliv begyndte i Sibirien. Hjemme i Leningrad igen åbnedes
med Beethovens ”Egmont”-ouverture og afsluttedes med den triumfende slutsats
fra Sjostakovij’ ottende symfoni,. Mravinsky konstaterede, at selv i krigens slutfase var intet
imod at spille tysk musik: ”Så længe den
er god, spiller vi den”.
Der fortælles om mange store musikere, mest kendt David
Oistrakh. I 1948 blev Stalins jerngreb om kulturlivet strammet yderligere. Det gik
så vidt, at man skulle ansøge om at få lov til at opføre Mozarts Requiem. I
1953 indspillede Mravinsky med sit orkester Sjostakovitj’ ottende symfoni i en
fantastisk optagelse, selv om han betragtede grammofonoptagelser ”som
konserves”. Det sidste er forklaringen på, at der findes så få
studieindspilninger med Mravinsky, men heldigvis mange flere live-optagelser.
I kapitlet ”Mravinskij og Sjostakovitj” kan man ikke altid
sige, hvad der er rigtigt. Det kan ingen. Mravinsky gjorde meget for
Sjostakovitjs musik, uropførte den femte, hvilket blev Sjostakovitj’
redningskrans i forholdet til Stalin, og den tiende symfoni. Komponisten har udtalt
overraskende lidt om dirigenten. Efter Stalins død udkom Volkovs bog med
hemmelige samtaler med Sjostakovitj, der mest drejer sig om, at Sjostakovitjs musik
indeholdt en stærk og skjult kritik af Stalins regime. Sjostakovitj angriber her
Mravinsky for at have kritiseret ham for ikke have skrevet positive finaler i
to bestemte symfonier. Udtalelsen rimer ikke med, hvad Sjostakovitj tidligere
havde udtalt. Hvad passer? Mravinsky døde i januar 1988. Det siges, at han til
det sidste bad om at få partiturer af Debussy og Ravel til gennemlæsning.
Mravinsky skal have det sidste ord: ”Er det muligt at leve uden musik? Den synes ikke at være blandt menneskers
primære behov. Men at leve uden musik er at give afkald på lykken. Jeg tror
fuldt og fast på musikkens transcendentale kraft”. Peter
Dürrfeld: Verdens bedste dirigent. Jevgenij Mravinskij og hans
tid, Olufsen Bøger. Bog inklusive cd med bl.a. Beethovens femte. 131 sider, uindbunden,
lettere illustreret, 131 sider. Kr. 169,95.
3: Aksel Schiøtz og Schuberts Müllerin
De er nu lækre, de små bøger fra Olufsen Bøger hver med en
cd vedlagt. Nu udsendes også en dansk klassiker, der omkring Anden verdenskrig vakte
stor international anerkendelse. Vi husker ham bedst som besættelsestidens
danske sanger, men her er Aksel Schiøtz’ fortolkning af Schuberts store
vidunderlige sangcyklus ”Die schöne Müllerin i Morten Heins remastering, der
gør, at optagelsen står klarere, renere og smukkere end nogensinde. Her er ingen
stille støj nedenunder musikken. Man skal have den, uanset hvor mange Müllerin’er
man har stående. Aksel Schiøtz var anderledes med sin mere stille Schubert, end
vi er vant til med den nyere tids mere dramatiske tolkninger. Schiøtz er skam også
dramatisk, men på en indadvendt og stille måde. Klangnuancerne fortæller meget,
og det er pragtfuld at høre Schuberts bel canto blive udfoldet så smukt og
inderligt.
Ved klaveret i de berømte Abbey Road studier i London i
november 1945 sidder den berømmede klaverakkompagnatør Gerald Moore i et
formidabelt tæt samarbejde. I 1950 skrev (i Morten Heins oversættelse) den
berømte amerikanske musikskribent Irving Kolodin: Indspilningen ”viser Schiøtz’
og hans insisterende forståelse af Schuberts formål. Ikke at skrive sange til
en sanger, men at følge fortællingen om en Müllers møllerske og hendes svend
med en smag og sensibilitet, som er sjælden blandt vokalister af enhver art, og
- behøver man at tilføje? – exceptional blandt tenorer”.
Bogen omkring cd’en er meget mere end et pladehæfte, blot
det at teksten til sangene står med store læselige bogstaver. Her er en større
biografi om sangeren end normalt. Et sjældent gode er de mange oplysninger
omkring indspilningen. Et kapitel handler om at restaurere gamle optagelser.
Generelt sagt ville jeg ønske, at denne serie fortsatte med mange udgivelser. Morten Hein: Aksel Schiötz og Die Schöne Müllerin. Olufsen Bøger, bog
inklusive den legendariske Schubert-indspilning, uindbunden, 88 sider,
illustreret. Kr. 209,95 kr.
4: Edvard Grieg, Norges store
komponist
Det
forbløffer mig, at Mogens Wenzel Andreasens har udgivet 21 bøger, hvoraf de tre
er egen skønlitteratur. Alle de øvrige
formidler den gode klassiske musik, som der står. Et flertal af dem har jeg
aldrig hørt om. Men Wenzel Andreasen har et publikum, der nu kan nu glæde sig
til at følge den nyeste om nordmanden Edvard Griegs liv og musik. Grieg havde ret
meget med Danmark at gøre. Han rejste hertil for at pleje sit helbred og skrev i
Søllerøds nordsjællandske natur sin klaverkoncert, der sammen med en række
sange og musikken til Henrik Ibsens skuespil ”Peer Gynt” blev hans mest populære. Uropførelsen
fandt sted med Edmont Neupert ved flyglet. Han spillede på Anton Rubinsteins
private flygel. Mesteren gav koncert i byen og havde sit eget private flygel
med, som han gerne stillede til disposition. Grieg selv dirigerede samme aften
i Oslo.
Det var
ingen selvfølge, at Grieg skulle blive Norges store komponist, men historien om
vejen dertil er læseværdig. Griegs liv er fyldt af begivenheder, som jeg ikke
kendte. Efter dem gennemgår forfatteren værkerne. På en indlagt cd hører man Grieg
selv meget klart spille tre små klaverstykker på Welte Mignon i 2007, og tre
danske ensembler spiller ti lyriske stykker, cellosonaten i a-mol og to
elegiske melodier, ”Hjertesår” og Våren”. Mogens Wenzel Andreasen: Edvard Grieg. Norges store komponist. Olufsen
Bøger, Bog inklusive cd med bl.a. optagelser med Grieg selv på klaveret. 164
sider, lettere illustreret, uindbunden. Kr. 169,95.
Da der altid kan
findes forskellige priser på den samme bog, skal de her angivne tages med
forbehold.
5: Mere sjældne nordiske korsange
Cd’en skal med her, for den var med i pakken fra Olufsen
Bøger. Der findes mange cd’er med den danske sangskat, og det er godt, for den
er stor. Cora Misto med dirigenten Søren Birch har fødderne solidt plantet i
Nordjylland, og deres cd er et godt eksempel på dansk korsangs høje niveau landet
over. Vi får ikke repertoiret, som man kan kalde ”Tordenskjolds soldater”, men en
fin samling danske og svenske kor, som man ikke kender så godt, men man kommer
til det, for man får lyst til at genhøre cd’en med dens stemninger af
sanselighed, kærlighed, aftenen og det religiøse. Teksterne er vedlagt. Cd’en
viser, hvad komponisterne i 1900-tallet også kunne, Svend S. Schultz, Peterson-Berger,
Hugo Alfvén, Wilhelm Stenhammer er hovedleverandører. CD: Stemninger. Kammerkoret Coro
Misto dirigeret af Søren Birch. Nordisk kormusik. cdklassisk cdk 1193.