Aarhus International Piano Competition inviterede for femte gang børn og unge til international klaverkonkurrence. Det var som altid en fest, der har varet otte dage. Den har sin egen stemning. Der sørges godt for de unge pianister. De, der røg ud efter første omgang, har fået muligheder for at give koncerter rundt omkring.

Der er ingen grund til at benytte en dansk titel på konkurrencen, for der var kun tre danske deltagere af i alt 42 fra hele verden, og det var i virkeligheden flot. Konkurrencedeltagerne er blevet udvalgt af en komite, som har lyttet til anonyme bånd. Der var to kategorier, A er for de yngste fra 11 til 15 år, som allerede var afgjort fredag, men resultatet blev hemmeligholdt indtil finalen lørdag aften. Her mødtes de fire finalister i kategori B fra 16 til 21 år i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus, og her var endda lands-lokal spænding, for David Munk-Nielsen fra København var nået igennem til at konkurrere i finalen med to pianister fra Syd Korea og en fra Litauen. Det er ikke første gang i de fem konkurrence-år, at en dansk pianist når finalen. Gustav Piekut gjorde det i 2917 med en andenplads. Hans nye cd vil blive anmeldt her på jc.klassisk.dk 

De fire havde kunnet vælge mellem at spille førstesatsen og kun den fra en af otte store klaverkoncerter, Beethovens tredje eller femte, en af Chopins to koncerter, videre i romantikken mellem Schumanns, Griegs, Tjaikovskijs b-mol eller Rachmaninovs tredje. Ærgerligt nok er der intet nyere værk, som udfylder alle krav til en finalekoncert i en stor konkurrence. Eller er der?

De fire deltagere havde valgt Chopin og Tjaikovsskij, så begge Chopin-koncerter blev taget op, og Tjaikovskij blev spillet to gange. Aarhus Symfoniorkester, der havde haft en stor Nielsen-og Sibelius-koncert torsdag to dage forinden med Leif Segerstam, spillede veloplagt under den unge dirigent Anna Skryleva, som var energisk og voldsom, så det virkede spændende medrivende, og orkestret fulgte hende, men i iveren syntes det at have glemt, at det i den senere tid nu også har lært at kunne få en indre styrke frem uden at spille så kraftigt som mulligt.

Denne første del varede en time og 40 minutter, og det er anstrengende meget, når alle fire satser er præget af den samme kraft og virtuositet. De to sydkoreanske pianister imponerede med deres klangsans, Jeongwan Kim i Chopins første klaverkoncert, som både havde det store format og de fine detaljer, mens Junhyung Kim i Tjaikovskijs koncert ekstra forstod at få orkestret med ind i et levende samspil. Min overraskelse var stor, da Junhyung kun blev udråbt til fjerdeprisen på 1000 euro, men som speakeren Mathias Hammer, som måtte tale engelsk den ganske aften, for det her var jo internationalt, sagde, så talte de første to omgange også med for dommerne. Ignas Maknickas fra Litauen fik så tredjeprisen på 3000 euro for den anden Chopin, mens Jeongwhan Kim klart nok fik førsteprisen på 8000 euro. Han blev også inviteret til at give koncerter med Odense og Aarhus Symfoniorkester i sæsonen 2019-20. Så fik den nationale helt David Munk-Nielsen andenprisen på 6000 euro. Dertil vandt han desuden Carl Nielsen prisen på 1.500 euro og Audience prisen på 1.000 euro.    

Jeg må indrømme, at det efter pausen blev en endnu større oplevelse at høre de unge spille klaver uden orkestret. Musikken var i denne omgang mere nuanceret, sjovere og mere umiddelbar. De unge spillede på livet løs, skulle ikke tænke på konkurrencen, selv om de endnu ikke vidste, hvordan de var blevet placeret dagen før af dommerne. Den yngste var den 12-årige Ryan Martin Bradshaw, der førte sig frem som en verdensmand, og det var han sådan set også, for han repræsenterede både Australien og Slovakiet. Han vandt de unges andenpris på 4.000 euro og Carl Nielsen prisen for bedst spillede Nielsen-stykke på 1.000 euro. Den relativt høje kinesiske pige Ennian Bai spillede uddrag fra Tjaikovskijs ”Nøddeknækker suite” faktisk bedre end man har hørt den med fuldt orkester og vandt kategori A’s førstepris på 6.000euro, mens den ligeledes 15-årige kineser Hao Rao måtte nøjes med tredjeprisen på 2.000 euro, og så spillede han endda den mest charmerende Liszt-parafrase kaldet ”Valse de l’opera Faust”, som indledtes og sluttede med valsen fra ”Faust” ind imellem med andre temaer fra operaen med Liszts vellykkede forsøg på at gøre det hele til en stor vals 

Tre timer og tyve minutter varede det, men publikum i den fyldte sal var begejstrede til det sidste. Afslutningen var næsten vild, for Anne Skryleva og Aarhus Symfoniorkester, som spillede Carl Nielsens ouverture til ”Maskarade” med flere herlige detaljer nok ikke hørt de måske 200 gange, man har kunnet høre den overture. Således fik dirigenten nu en mageløs piano-passage frem. Det kunne være sjovt at høre hende igen, når hun også kan få et pianissimo frem.   

De øvrige danske deltagere var Elisabeth Guang fra Randers og Rune Leicht Lund fra Aarhus, som først blev slået ud i runden før finalen. Dommerkomiteen var lige så international som de unge deltagere, her hjemmefra Søren Rostogi sammen med pianistkolleger med ansete navne fra Tyrkiet, Japan, USA, Polen, Østrig og Finland.

Foto: Den 21-årige David Munk-Nielsen var den første dansker, som nåede i finalen i Aarhus Internationale Klaverkonkurrences fem omgange og endda fik andenprisen.