Så fik vi til afveksling en kulturminister, som tilsyneladende er varmt interesseret i kultur. Sådan skal det jo også være. 

Vi får nu lov at opdage og høre flere og flere af dansk operas glemte mesterværker. Den jyske Opera er i gang med en helt ny serie, som begyndte med August Ennas ”Kleopatra”, som både blev en pressesucces (bortset fra en vist nok enkelt avis) og en uventet stor publikumssucces på turne landet rundt. Det var en dejlig modtagelse af et nyt initiativ.

Den næste opdagelse bliver Paul August von Klenaus ”Michael Kohlhaas”, som spilles i Musikhuset Aarhus som skandinavienspremiere den 21., 22., og 24. august. Operaen er for stor til at sende ud i landet. Musikken skal være typisk for årene, da den blev til, nemlig i begyndelsen af 1930’erne, der rummede en virkelig smuk senromantik i stilen fra Wagner til Richard Strauss, men også en spændingsfyldt ny tone i familie med Arnold Schönberg og Alban Berg. Nu ved jeg godt, at de musiklyttere, der ikke hører så megen ny musik, vil stejle lidt over de to navne, men det gør de i ren uvidenhed. Jeg kan blot nævne Schönbergs ”Gurre Lieder”, som senest for et par år siden blev en kolossal publikumssucces i Aalborg og Aarhus med de to lokale orkestre.

 I tilgift er ”Michael Kohlhaas” en god historie, som stadig er aktuel, selv om at den foregår i året 1532 i Brandenburg. Operaen er bygget over Heinrich von Kleists ret berømte novelle af samme navn om en ganske almindelig hestehandler, som bliver svindlet og hævner sig. Historien kan koges ned til spørgsmålet: Er han en revolutioner eller en terrorist? Måske også til spørgsmålet: Skal vi hylde eller fordømme Kohlhaas? Jeg ved det ikke. Operaen har ikke været opført efter Anden verdenskrig og aldrig før i Danmark. Jeg kender anden musik af Klenau, og derfor tør jeg sige: Det bliver en oplevelse.

Slå på annoncebilledet fra Den jyske Opera øverst til højre og læs mere.

Privat initiativ med kongelig gæst

Privat initiativ er heldigvis også med til at gøre musiklandet Danmark mere interessant. Instruktøren Ida Fogh Kiberg vil sætte Hakon Børresens og Svend Leopolds opera ”Den kongelige gæst” op her i 100 året efter uropførelsen. Vor førende operadirigent Michael Schønwandt siger i den anledning: ”Det er en af perlerne i dansk opera. Børresens sprudlende velskrevne, livsglade og sensitive musik smyger sig farverigt om handlingen med stor sans for personernes psykologi og minder os i denne kontrollerede tid om, at uden passion dør livet ud”.  Endnu et citat: Hvem er det, som doktor Høyer og hans kone Emmy får uanmeldt besøg af en ganske almindelig aften? Det bliver en fest, der genopliver gnisten i et erotisk udtørret ægteskab”, siger Ida Fogh Kiberg, som kender operaen fra sine forældre Tina Kibergs og Stig Fogh Andersens opførelse af den.

Ida Fogh Kiberg har fået Leif Greibe til at reducere orkestret fra 40 stemmer til fem, og hun sætter naturligvis selv i scene. Der er premiere i Arbejdermuseets festsal i København onsdag den 7. august kl. 19.40 og gentagelse dagen efter kl.. 20.00. Forklaringerne på de forskellige tidspunkter er, at der til premieren først er introduktion ved Mathias Hammer. Operaen er kort, en time og ti minutter. De tre hovedpartier synges af Davis Kragh Danving som den kongelige gæst, John Olsen som Doktor Høyer og Philippa Kold som hans hustru Emma. Sangeren Guido Paevatalu står for scenografien.. Billetpris 200 kroner. Der er gid mulighed for spisning. 

Hvad der ikke er blevet

Men med skal, hvad der desværre ikke er blevet til en sceneopførelse.  Dirigenten m.m.m. Niels Borksand indspillede i 2012 på CD for CDKlassisk Hakon Børresens farverige grønlandske opera ”Kaddara”, der dog ikke er med grønlandsk musik. Det var en begivenhed, men Borksand måtte trække hele sit gode danske sangerhold med til at indspille den i Ruse i Bulgarien, hvor Borksand dirigerer fast. Alle danske orkestre følte sig dengang for fine (eller hvad ?) til at være med. Ynkeligt. Det skal med her i en tid, hvor interessen for den gyldne danske opera er voksende. ”Kaddara” kan nås endnu.

Ved orkestret hvilken stor solist det får?

Jeg vil gerne gøre lidt ekstra reklame for en enkelt af Aarhus Symfoniorkesters koncerter i den kommende sæson. Verdens bedste sopransolist i Richard Strauss’ faget, den svenske Camilla Tilling dukker nemlig op på sæsonprogrammet i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus, hvor hun den 28.og 29. november synger Strauss’ sidste vægtige værk, ”Vier letzte Lieder” komponeret i komponistens sidste leveår 1948. Orkestrets hæfte med sæsonprogrammet beskriver sangene af den 84-årige Strauss som ”korte i omfang, men enorme i emotionelt omfang”, og det er præcist sagt, men der er ikke et ord om solisten.  Det skyldes ikke, at redaktøren ellers har noget imod sangere, for ægteparret Elena Batoukova-Kerl og Torsten Kerl får 12 linjer om sig selv før deres Wagner-koncert den 2. april mod Strauss-indslagets fire linjer uden noget om solisten. Foruden Strauss’ sangcyklus får man til november Dvoraks meget charmerende serenade for strygere og Carl Nielsens anden symfoni ”De fire temperamenter” dirigeret af Marc Soustrot.

Forleden tog en af verdens fineste dirigenter, den 90-årige hollænder Bernard Haitink afsked med sit hjemmepublikum i Amsterdam for derpå at drage på sin sidste turné med sit orkester. Koncerternes program var et personligt valg som aftenens solist var det, Camilla Tilling. Med Concertgbouw orkestret sang den svenske sopran en række af Richard Strauss’ andre orkestersange. Haitinks sidste værk på dirigentpodiet var Bruckners syvende symfoni i E-dur. Anmeldelserne var overvældende ikke blot af mesterdirigenten Haitink, men også af Camilla Tillings smukke klang og udtryksfulde tolkninger. ”Skønhed og skæmt” kaldes koncerterne til november. Det er symfonien ”Fra de fire årstider”, som er skæmten.

p.s. Vi beklager klippet af billedet af Camilla Tilling på facebook, hvor vi kun får munden og halsen. Vi har ingen indflydelse på det, men sådan synes Facebook, at hun skal præsenteres. Vi kan kun betale.

Kaoncert i Aalborg hørt fra Wien.

Det var en overraskende opdagelse pludselig på den østrigske privatsender Online Mercur at se og høre et par privatoptagelser fra koncerten i Musikkens hus i Aalborg eller, hvis vi skal tage det, som der stod: Die Philharmonie Aalborg Dänemark.  Ægteparrret Anna Netrebko og tenoren Yasif Eyvazof havde efter deres koncert den 5. maj i Elbphilharmonie i Hamburg deres eneste koncert herhjemme. De havde først sendt de hilsener fra deres turne tilbage til Online Mercur i Wien, hvordan det gik. De bor selv i Wien. Det var tydeligt, at de to sangere på forhånd var nervøse ved akustikken i Hamburgs nye vartegn, det store koncertskib bygget ude i Elbens indløb i Hamburg, men Anna syntes, at det gik godt.

Men koncertturneens første musikalske hilsener kom fra Aalborg, Man kunne godt fornemme, at de to sangere var i veloplagt form, selvom den tekniske side af de få minutters musik var meget vakkelvorn.  Men man mærkede alligevel det store format, som i Jyllands-Postens anmeldelse af den udsolgte koncert gav sig udslag i seks stjerner.  Netrebko og Eyvazof vender i øvrigt snart tilbage til Danmark, denne gang København den 9. november for at synge i DRs store koncertsal. Billetsalget er begyndt.

En sidste bemærkning skal gælde Online Merkur, som må have den største dækning af klassisk musik i computerverdenen. Det drejer sig overvejende om musiklivet i Wien, men langt fra udelukkende. Jeg tror, at hjemmesiden er den eneste i verden, som dag efter dag anmelder samtlige opførelser på en enkelt operascene, og det er naturligvis Wiens prægtige Staatsoper. Tænk hvis vi herhjemme havde blot lidt af den samme entusiasme, som såvel Online Mercur som Anna Netrebko udviser. Nå ja, først og fremmest mangler vi det helt store brede publikum.

Lidt gossip skal vi have med. Eyvazof kan ikke lide maden, som Anna laver til ham. Så tilbereder han den hellere selv.

Camilla Tilling – en stor Strauss-sopran, som Aarhus Symfoniorkester lykkeligvis har hyret . Foto: Massa Ostin