af John Christiansen - d. 6. juli 2019
Er der stadig modstand mod kvindelige dirigenter? – Woody Allen sætter opera op på La Scala – Wiens Statsopera har 99,1 % udsolgt – Se scenisk opførelse af Mozarts ”Requiem”
Der dukker flere og flere kvindelige dirigenter op. Når jeg prøver
art tænke mig om, hører Danmark ikke til blandt de lande, der har flest af dem.
Desværre. Men kvindelige gæstedirigenter ser vi i stigende grad. Men vil vi
ikke gerne se flere kvindelige dirigenter? Det er også et kvindejob. Kvinderne er
oftest anderledes spændende.
Bayerisches Rundfunk, kort og godt BR Klassisk, har interviewet
den finske Susanna Mälkki, der har været i forgrunden i en halv snes år. I hendes
karrieres første år oplevede hun, at orkester-managers ikke ville have hende,
fordi hun var kvinde. Musikbranchen er blevet mere åben siden. Er orkestrene?
Er publikum? Jeg ville mene ja, men når jeg prøver at tænke spørgsmålet
igennem, kommer jeg til kort. Jeg ved det ikke.
Susanne Mälkki finder det dog ikke nogen større sag at lede
et orkester, men det var anderledes, da hun var en ung dirigent: ”Der var øjeblikke, da jeg stod foran
orkestret og følte et vist ubehag hos musikerne. Jeg kunne kun gætte på, om det
skyldtes min karakter eller den kendsgerning, at jeg var en kvinde. Nu er
det blevet mere almindeligt at arbejde under kvindelige dirigenter. Mälkki
mærker stadig modstand, men den kommer et andet sted fra: ”Der er nogle ældre mandlige dirigent-kolleger som ikke vil, at en
kvinde overtager deres orkester. Og så holder orkestrets ledelse sig til
dirigenternes henvisninger.”
Hun har oplevet, at selv hendes egen dirigentlærer, Jorma
Panula, som vi kender så godt herhjemme, så sent som i 2014 på finsk fjernsyn
udtalte sig imod kvinder som dirigenter: Debussy var i orden, men ikke
Stravinskij og Bruckner. Mälkkis kommentar dertil: ”Totaler Blödsinn”.
Woody Allen
iscenesætter opera på La Scala
Den amerikanske filmskaber Woody Allen har stået for i alt
51 film. Nu skal han iscenesætte Puccinis komiske opera ”Gianni Schicchi” på La
Scala i Milano. Hvis De kommer forbi, er chancen der mellem den 6 og den 19.
juli. men man skal nok være forsigtig med at tro, at der er flere billetter.
Den nu 83-årige Woody Allen har een gang ført sat operaen i scene, i 2008 på
operaen i Los Angeles. Dengang sang den britiske baryton Thomas Allen det store
titelparti. Denne gang varetages Schicchi af den italienske bas Ambrogio
Maestri. Man finder ingen bedre bas i verden i det fag i dag.
”Jeg er et meget
aktivt menneske”, siger Woody Allen: ”Jeg
er lykkelig over at kunne tillade mig at tage fri fra filmene og opføre en Puccini-opera i et teater som La
Scala”. Han har til sin iscenesættelse ladet sig inspirere af den neo-realistiske
filmbølge i Italien i 1950’erne. Hans seneste film ”A Rainy Day in New York”
får sine europæiske premierer til oktober.
Wien har sat ny rekord i operabesøg.
Wiener Staatsoper har i sæsonen, som netop er afsluttet,
slået flere rekorder. Det skorter hverken på tilhørere eller indtægter. 37.695
millioner euro har operaen fået ind for billetter. Gang tallet med 7,5 for at
få det sat i kroner. Den sum er betalt af 622.081 opera- og balletgæster. De
har fyldt siddepladserne med 99,1 procent. Alle tre tal er rekordsalg
nogensinde.
Wieneroperaen råder også over et stort antal ståpladser, som
kun koster op til fem eller ti euro. Hvis man kan klare at stå op
forestillingen igennem dog med støtte, kan man altså også nå at få en
operaoplevelse uden forhåndsbillet på selve dagen, men det tilrådes at komme i
god tid. Man kan vælge imellem at stå bagerst i salen midt for eller på en af
etagerne. Det stående publikum i salen
er kendt for at dominere stemningen til og således også modtagelsen af aftenens
forestilling. Heldigvis er det stående publikum langt overvejende operakyndige.
Og man får sig let operavenner i alle
aldre.
45.000 til klassisk friluftskoncert i Berlin
Mens vi er ved store tilskuermængder til klassiske koncerter,
så arrangerede Deutsche Staatsoper Unter den Linden i Berlin i juni måned ikke
alene tv-transmissioner inde fra operaen, men også en live-koncert på
Bebelplatz lige uden for Statsoperaen. Der var omkring 45.000 mennesker samlet hver
aften for at høre klassisk musik.Det skriver i hvert fald Berliner Morgenpost.
Mere usædvanligt kunne publikum til Wagners
forspil til operaen ”Tristan og Isolde” se det samme med oppe på skærmene, hvad
dirigenten Daniel Barenboim så. Maestro bar på kroppen et filmsapparat, imens
han dirigerede. Kan vi ikke også finde på sådan noget herhjemme? Et spørgsmål: Kunne Barenboim virkelig holde kroppen tilstrækkeligt stille?
Verdensoperaer skifter chefer
Franskmanden Dominique Meyer bliver fra juli 2021 ny chef
for verdens mest legendariske operascene, La Scala i Milano. Han afløser østrigeren
Alexander Pereira, der før Milano til 2014 virkede som chef for festspillene i
Salzburg. Pereira er faldet i unåde hos Milanos overborgmester, som har den
berømte opera under sig, fordi han på egen hånd på operaens vegne forhandlede
om et økonomisk vindende samarbejde med en rig enklave i Saudi Arabien. Som
operachef i Milano har han ellers fået et godt eftermæle. Chefdirigent i Milano
er italieneren Riccardo Chailly, som nu forhandler med Dominique Meyer om at
fortsætte i Milano, hvilket ser ud til at skulle ske. Riccardo Chailly er meget
populær i Milano.
Dominique Meyer er i øjeblikket chef for Wiens Statsopera.
Han ville gerne være fortsat, men han blev ikke genvalgt. Det ligger der også
poltik bag. Operachefen i Wien har altid været en klassisk musikpersonlighed,
men til stor forbavselse blev en tidligere rock-manager, som altid har tjent
godt på sine projekter, Bogdan Roscic, valgt. Det har naturligvis været et stort
diskussionstema i Østrig, hvor mange flere end herhjemme går voldsomt op i deres
opera. Wiener avisen Kleine Zeitung, en i størrelse mindre avis med meget
kulturstof, spørger i et interview med Dominique Meyer, om man virkelig skal
ønske ham til lykke: ”La Scala synes jo
at være et endnu vanskeligere hus at lede end Wiener Staatsoper?” Det synes
Meyer vist ikke:
”Jeg kender intet
stort operahus, som blot er en spadseregang. Et operahus er stedet for de store
følelser. Der er ophidselser ganske naturlige. Husker De, da jeg selv skulle
være chef for Statsoperaen? Kampen mellem kulturministeren og kansleren (Claudia
Schmied og Alfred Gusenbayer) var heller
ikke uden ophidselser”.
De to sidste operachefer i Milano er kommet direkte fra
Østrig. Ser man på operakortet med de store scener, dukker de samme navne ofte
op på cheferne. Brydes dette mønster mere i de kommende år? Det bliver især
spændende at følge ikke-klassikeren Bogdan Roscic i Wien.
Se Mozarts ”Requiem” på Arte
Kan man
forestille sig ikke blot at høre Mozarts sidste store værk, ”Requiem”, men
samtidig se det sat i scene, hvilket måske ikke er en helt naturlig måde at
lytte til denne smukke og bevægende dødsmesse på? Ja, så skal man sætte ind på
den tyske tv-station Arte, som mange danskere efterhånden har i diverse
tv-pakker.
Onsdag den
10. juli kl. 22.00 transmitteres en opførelse fra de ansete festspil i franske
Aix-en-Provence. Romeo Castellucci har sat i scene i den historiske
borgmestergård. Udsendelsen varer 100 minutter, så der er rigeligt med tid til
at være spændt på, hvad Castellucci har lagt til af ideer. Efter Aix rejser han
videre til Salzburg for at genoptage sidste års kolossale succes med Richard
Strauss’ ”Salome” i august måned på festspillene der.
Billede:Woody Allen sætter Puccini op på la Scala i Milano. Foto:: biography com: