Der dukker flere og flere kvindelige dirigenter op. Når jeg prøver art tænke mig om, hører Danmark ikke til blandt de lande, der har flest af dem. Desværre. Men kvindelige gæstedirigenter ser vi i stigende grad. Men vil vi ikke gerne se flere kvindelige dirigenter? Det er også et kvindejob. Kvinderne er oftest anderledes spændende.

Bayerisches Rundfunk, kort og godt BR Klassisk, har interviewet den finske Susanna Mälkki, der har været i forgrunden i en halv snes år. I hendes karrieres første år oplevede hun, at orkester-managers ikke ville have hende, fordi hun var kvinde. Musikbranchen er blevet mere åben siden. Er orkestrene? Er publikum? Jeg ville mene ja, men når jeg prøver at tænke spørgsmålet igennem, kommer jeg til kort. Jeg ved det ikke.

Susanne Mälkki finder det dog ikke nogen større sag at lede et orkester, men det var anderledes, da hun var en ung dirigent: ”Der var øjeblikke, da jeg stod foran orkestret og følte et vist ubehag hos musikerne. Jeg kunne kun gætte på, om det skyldtes min karakter eller den kendsgerning, at jeg var en kvinde. Nu er det blevet mere almindeligt at arbejde under kvindelige dirigenter. Mälkki mærker stadig modstand, men den kommer et andet sted fra: ”Der er nogle ældre mandlige dirigent-kolleger som ikke vil, at en kvinde overtager deres orkester. Og så holder orkestrets ledelse sig til dirigenternes henvisninger.”

Hun har oplevet, at selv hendes egen dirigentlærer, Jorma Panula, som vi kender så godt herhjemme, så sent som i 2014 på finsk fjernsyn udtalte sig imod kvinder som dirigenter: Debussy var i orden, men ikke Stravinskij og Bruckner. Mälkkis kommentar dertil: ”Totaler Blödsinn”.

Woody Allen iscenesætter opera på La Scala                       

Den amerikanske filmskaber Woody Allen har stået for i alt 51 film. Nu skal han iscenesætte Puccinis komiske opera ”Gianni Schicchi” på La Scala i Milano. Hvis De kommer forbi, er chancen der mellem den 6 og den 19. juli. men man skal nok være forsigtig med at tro, at der er flere billetter. Den nu 83-årige Woody Allen har een gang ført sat operaen i scene, i 2008 på operaen i Los Angeles. Dengang sang den britiske baryton Thomas Allen det store titelparti. Denne gang varetages Schicchi af den italienske bas Ambrogio Maestri. Man finder ingen bedre bas i verden i det fag i dag.

”Jeg er et meget aktivt menneske”, siger Woody Allen: ”Jeg er lykkelig over at kunne tillade mig at tage fri fra filmene  og opføre en Puccini-opera i et teater som La Scala”. Han har til sin iscenesættelse ladet sig inspirere af den neo-realistiske filmbølge i Italien i 1950’erne. Hans seneste film ”A Rainy Day in New York” får sine europæiske premierer til oktober.

Wien har sat ny rekord i operabesøg.

Wiener Staatsoper har i sæsonen, som netop er afsluttet, slået flere rekorder. Det skorter hverken på tilhørere eller indtægter. 37.695 millioner euro har operaen fået ind for billetter. Gang tallet med 7,5 for at få det sat i kroner. Den sum er betalt af 622.081 opera- og balletgæster. De har fyldt siddepladserne med 99,1 procent. Alle tre tal er rekordsalg nogensinde.

Wieneroperaen råder også over et stort antal ståpladser, som kun koster op til fem eller ti euro. Hvis man kan klare at stå op forestillingen igennem dog med støtte, kan man altså også nå at få en operaoplevelse uden forhåndsbillet på selve dagen, men det tilrådes at komme i god tid. Man kan vælge imellem at stå bagerst i salen midt for eller på en af etagerne.  Det stående publikum i salen er kendt for at dominere stemningen til og således også modtagelsen af aftenens forestilling. Heldigvis er det stående publikum langt overvejende operakyndige.  Og man får sig let operavenner i alle aldre.

45.000 til klassisk friluftskoncert i Berlin 

Mens vi er ved store tilskuermængder til klassiske koncerter, så arrangerede Deutsche Staatsoper Unter den Linden i Berlin i juni måned ikke alene tv-transmissioner inde fra operaen, men også en live-koncert på Bebelplatz lige uden for Statsoperaen. Der var omkring 45.000 mennesker samlet hver aften for at høre klassisk musik.Det skriver i hvert fald Berliner Morgenpost.

Mere usædvanligt kunne publikum til Wagners forspil til operaen ”Tristan og Isolde” se det samme med oppe på skærmene, hvad dirigenten Daniel Barenboim så. Maestro bar på kroppen et filmsapparat, imens han dirigerede. Kan vi ikke også finde på sådan noget herhjemme?  Et spørgsmål: Kunne Barenboim virkelig holde kroppen tilstrækkeligt stille?  

Verdensoperaer skifter chefer

Franskmanden Dominique Meyer bliver fra juli 2021 ny chef for verdens mest legendariske operascene, La Scala i Milano. Han afløser østrigeren Alexander Pereira, der før Milano til 2014 virkede som chef for festspillene i Salzburg. Pereira er faldet i unåde hos Milanos overborgmester, som har den berømte opera under sig, fordi han på egen hånd på operaens vegne forhandlede om et økonomisk vindende samarbejde med en rig enklave i Saudi Arabien. Som operachef i Milano har han ellers fået et godt eftermæle. Chefdirigent i Milano er italieneren Riccardo Chailly, som nu forhandler med Dominique Meyer om at fortsætte i Milano, hvilket ser ud til at skulle ske. Riccardo Chailly er meget populær i Milano.

Dominique Meyer er i øjeblikket chef for Wiens Statsopera. Han ville gerne være fortsat, men han blev ikke genvalgt. Det ligger der også poltik bag. Operachefen i Wien har altid været en klassisk musikpersonlighed, men til stor forbavselse blev en tidligere rock-manager, som altid har tjent godt på sine projekter, Bogdan Roscic, valgt. Det har naturligvis været et stort diskussionstema i Østrig, hvor mange flere end herhjemme går voldsomt op i deres opera. Wiener avisen Kleine Zeitung, en i størrelse mindre avis med meget kulturstof, spørger i et interview med Dominique Meyer, om man virkelig skal ønske ham til lykke: ”La Scala synes jo at være et endnu vanskeligere hus at lede end Wiener Staatsoper?” Det synes Meyer vist ikke:

”Jeg kender intet stort operahus, som blot er en spadseregang. Et operahus er stedet for de store følelser. Der er ophidselser ganske naturlige. Husker De, da jeg selv skulle være chef for Statsoperaen? Kampen mellem kulturministeren og kansleren (Claudia Schmied og Alfred Gusenbayer) var heller ikke uden ophidselser”.

De to sidste operachefer i Milano er kommet direkte fra Østrig. Ser man på operakortet med de store scener, dukker de samme navne ofte op på cheferne. Brydes dette mønster mere i de kommende år? Det bliver især spændende at følge ikke-klassikeren Bogdan Roscic i Wien.

Se Mozarts ”Requiem” på Arte

Kan man forestille sig ikke blot at høre Mozarts sidste store værk, ”Requiem”, men samtidig se det sat i scene, hvilket måske ikke er en helt naturlig måde at lytte til denne smukke og bevægende dødsmesse på? Ja, så skal man sætte ind på den tyske tv-station Arte, som mange danskere efterhånden har i diverse tv-pakker.

Onsdag den 10. juli kl. 22.00 transmitteres en opførelse fra de ansete festspil i franske Aix-en-Provence. Romeo Castellucci har sat i scene i den historiske borgmestergård. Udsendelsen varer 100 minutter, så der er rigeligt med tid til at være spændt på, hvad Castellucci har lagt til af ideer. Efter Aix rejser han videre til Salzburg for at genoptage sidste års kolossale succes med Richard Strauss’ ”Salome” i august måned på festspillene der.

 Billede:Woody Allen sætter Puccini op på la Scala i Milano. Foto:: biography com: