af John Christiansen - d. 17. juli 2019
Festivalen på Mols og i Djurs med musikerfamilien Kullberg og venner – Festivalen på Lundsgaard Gods ved Kerteminde med Trio con Brio som samlingspunkt
Når indtryk af musik og natur smelter
sammen
Klassisk musik, som ikke altid behøver at have alderen til
at være klassisk, spiller ofte sammen med stor natur på den mest forunderlige
vis. Det betyder ikke, at selve koncerterne nødvendigvis finder sted udendørs. Turen
gennem en stemningsladet natur til koncertstedet åbner sindet, og hjemturen
gennem den samme natur i solnedgangens stund forstærker indtrykket af den hørte
musik. Hvor ofte har jeg ikke oplevet det netop på den årlige festival I Djurs
og Mols, der i år finder sted fra onsdag den 24. juli til og med onsdag den 31.
juli.
Netop i dag, da jeg nu skriver dette, har jeg varmet op med i
fem timer at gennemkøre (bare rolig, min kone kørte) Naturpark Mols Bjerge på
de smalle og sandede veje, hvor biler må kravle forbi hinanden, når de mødes. Mest
forunderligt er, hvor utroligt afvekslende landskabet af bølgende bakker,
undskyld bølgende bjerge og slugter er. Skovene, som man går, løber eller kører
gennem, skifter udtryk, hver gang der rundes et hjørne. Blomsterhavets farverigdom
langs vejene og stierne spiller med. De fortæller nye historier. Sådan er det
jo også med musikken på en festival som den, der klinger i de skønne gamle
kirker og på andre mærkværdigere steder på Mols og i Djurs – i mol og dur. Her fortælles
mange forskellige historier.
Allerbedst synes jeg, at en koncerttur til festivalen i Mols
og Djurs skal vare hele dagen.
Programmet på Mols og i Djurs
Se blot på årets alsidige program. Det begynder i
virkeligheden helt anderledes onsdag den 24.juli med uventede pop-up koncerter
på The Island ved fregatten Jylland og hos Kvickly i Ebeltoft og andre steder.
Mød myldrende cellotalenter og et open strings masterclass. Der sker noget.
Find det. Den 25. går det løs med en frokostkoncert i Molskroens Orangeriet med
Copenhagen Guitarduo, Matias Seibæk ved slagtøjet og Alexander Øllgaard på
bratsch, som spiller efter de tillavede friske råvarer med udsigt til haven og
havet. Om aftenen kan man høre den unge svenske violinkomet Johan Dalene og den
norske pianist Ingrid Ansness spille blandt andet sonater af Beethoven og Grieg
i Bregnet kirke.
Fredag den 26. kl. 15.00 på Møllerup Gods fortæller Henrik
Engelbrecht om H.C. Andersen og divaerne, som vil finde genklang gennem Kari
Postmas sang. Engelbrecht har i år udgivet et pragtfuldt storværk om digteren
og musikken. (Find anmeldelsen på listen over mine artikler). Om aftenen
allerede kl. 19.00 på Rosenholm slot bliver det med Copenhagen Cello Quartet,
jo, fire celloer som fortrinsvis spiller musik komponeret for fire celloer.
Weekendens første koncert er for børn på Glasmuseet i
Ebeltoft lørdag kl. 12. Derpå i Dråby kirke kl. 17.00 står det igen i celloens
tegn med en mester som Jakob Kullberg og igen sopranen Kari Postma og et ungt
ensemble med hele 12 celli dirigeret af Bjørn Bantock. Søndag den 28. får
Mozart-elskere deres store koncert med musikere fra Det kgl. Kapel og Krogen
Kvartetten i Agri kirke kl. 14.00. Om aftenen bliver det den franske komponist
Messiaens mesterværk ”Kvartet til Tidens ende” i Ebeltoft kirke. Solbjørg
Højfeldt læser en række kortere tekster af Jens Christian Grøndahl, som
reflekterer over menneskehedens mørke og håbets lys.
Den traditionelle og populære frilufts-syng med-koncert med
kormester Erling Kullberg finder i år sted i dødisehullet ved Tremosegaard midt
i Mols Bjerge mandag den 29. k. 11. Om aftenen skal vi på Maltfabrikken høre
forbudte toner fra 1600-tallets London. Musikerne måtte dengang snige sig rundt
med deres skjulte instrumenter. Det må Baroksolisterne ikke. De modtog endog en
tysk grammy sidste år.
Tirsdag den 30. i Ebeltoft kirke sker der noget stort. Elsa
Dreisig og Bo Skovhus synger sammen Hugo Wolfs sancyklus Den italienske
sangbog, som er noget af det fornemste skrevet ind i hele det klassiske liedrepertoire.
Ham kender vi, vor internationale barytonsanger, hun er af dansk-fransk sangerfamilie,
kusine med Elsebeth Dreisig, men opvokset i Frankrig og nu langt inde i en
international karriere. Der sluttes af med maner onsdag den 31. på Ebeltoft
Gårdbryggeri med kvartetmusik udført af Kroger Kvartetten og frisktappet øl –
eller omvendt. Og endeligt om aftenen kl. 21 på Maltfabrikken med Kroger
Moderne og Kresten Osgod og drinks og snacks.
Festivalen på Lundsgaard er mere end
musik
Den anden festival, som jeg denne gang vil trække frem,
fordi den også er noget særligt, er kammermusikfestivalen de fire dage 8.-11.
august på Lundsgaard Gods, som ligger i den sydlige udkant af den hyggelige by
Kerteminde. Her havde Birgit Tengberg i 26 år afholdt koncertserier på Johannes
Larsen Kunstmuseet, indtil de i 1916 blev overført til nye og større omgivelser
på Lundsgaard Gods i annekset, der nu fungerer som kulturhus og har en
glimrende akustik. Trio con Brio Copenhagen blev fast ensemble her og har helt overtaget
festivalen i år. De har inviteret venner og internationale musikere til at
musicere med sig. Selvfølgelig hører man også Tro con Brio for sig selv, men en
af pointerne ved denne festival er, at musikerne blandes alt efter
koncertrepertoiret og således inspirerer hinanden på en ny måde. I år deltager
også den italienske Quartetto di Cremona, den tyske pianist Severin von
Eckardstein, den ukrainske violinist Andrej Bielow og de to talentfulde danske brødre
cellisten Jonatan Swensen og bratschisten Nicolas Swensen.
Man er på landet på Lundsgarad Gods, men man har alligevel
en ideel koncertsal. I en anden tilbygning er der oprettet en god, praktisk og
hyggelig café. Godsejer Rudolf Juel viser rundt på det økologiske landbrug. Man
kører let ud i naturen. Op til Nordskov på
halvøen til Fyns nordligste punkt er vel et årligt must. Festivalen udgøres af
otte koncerter og 13 events. De sidste giver en større bredde, end
musikfestivaler sædvanligvis har. Festivaltemaerne er ærketyper. Hver karakter
har fået sin koncert: døden, englen (vidunder)barnet, rivalen og
skaberen/kunstneren. Før hver koncert får man en introduktion af Esber Tange..
Åbningskoncerten torsdag den 8. august kl. 19.30 byder på
musik af fire virkelige vidunderbørn, Salzburg’eren Wolfgang Amadeus Mozart, Wien’eren
Erich Wolfgang Korngold (fra den fantastiske opera Die tote Stadt til
amerikansk filmmusik), Leipzig’eren Mendelssohn og Sonsovka’en (Ukraine) Prokofief,
der som 11-årig havde komponeret to operaer. Næste aften kl. 19.00 får vi tre
af Beethovens arketyper i form af en strygekvartet, en violinsonate og en
klavertrio. Klokken. 22 skal vi til en eventyrkoncert i Kerteminde kirke, den
eneste gang vi skal uden for Lundsgaard. Debussy, Puccini, Janacek, Arensky og
Dvorak skrev også eventyrlig musik. Aftenstemningen i kirken er fantastisk.
Enhver kan prøve sine musikalske ”kendskaber” af til lørdagens
quizkoncert kl. 15.00. Om aftenen er temaet det guddommelige, som Scriabin og
Messiaen søgte af hver sin vej. Beethoven bidrager med sin strygekvartet
”Heiliger Dankgesang”, opus 132, jo, vi er oppe i de tal, hvor musikkens krav
steg. Aftenkoncerterne har lysdesign ved Jesper Kongshaug. Det er en ekstra
gevinst. Om lørdagen specielt kl. 23, da temaet er Døden og Det Onde. Både
Schubert og Smetana havde døden tæt inde på livet, og de begge svarede igen med
en meget smuk musik. Afslutningsdagen søndag den 11. august er der to koncerter
og alligevel tid til at komme hjem. Kl. 11 sammenstilles to hold rivaler, først
Mozart og Salieri, så Schumann og Brahms. Nok var de sidste ikke rivaler, men
de betød meget for hinanden. Kl. 14 sluttes festivalen af med blandt andet
Cesar Francks klaverkvintet og Brahms klaverkvartet i g-mol. Jo, det er
virkelig et spændende og godt sammenstillet program.
Foto: En udsigt i Mols
Bjerge