af John Christiansen - d. 18. august 2019
Den jyske Opera opfører Paul von Klenaus opera ”Michael Kohlhaus” for første gang i Danmark, samtidig med at komponistens efterladte erindringer for første gang udsendes i en fyldig og spændende erindringsbog
Vi var før på bar bund. Hvordan er den danske komponist i
Tyskland Paul von Klenaus store opera ”Michael Kohlhaus”? Hvem var han selv? Nu
spiller Den jyske Opera operaen i Musikhuset Aarhus den 21., 22. og 24. august.
Andre opførelser er ikke planlagt. Og sandelig om ikke Museum Tusculanums
Forlag nu har udgivet den danske komponists efterladte erindringer. Det er
spændende læsning om en komponist, der blev modtaget uden den store anerkendelse
herhjemme i begyndelsen af 1900-tallet og derfor rejste til Tyskland, hvor
miljøet for ny musik var anderledes åbent, og hvor han selv blev anderledes
godt modtaget og forblev at være det som dirigent og som komponist frem til
1939, da Anden verdenskrig begyndte, og Klenau vendte hjem til København.
For nogle år siden foreslog professor emeritus på Københavns
Universitet Niels Krabbe sin universitetselev Eva Hvidt at undersøge Paul von
Klenaus arkiv, som var kommet til Danmark fra Wien. Hvordan var Klenaus forhold
til nazismen. Det viste sig hurtigt, at Klenau aldrig havde været medlem af
NDSAP. Det viste sig også, at Klenau tilbage i Danmark i 1944 med hjælp fra en
omhyggelig sekretær havde skrevet sine erindringer, som aldrig har været
udgivet. Et afgørende spørgsmål var, hvad Paul von Klenau hjemme i Danmark
havde taget med, og hvad han havde udeladt. Nu er så den aktuelle lejlighed til
at udgive erindringerne kommet med Den jyske Operas opførelse af ”Michael
Kohlhaus”. Opera og bog. Danmark er pludselig forrest.
To bøger i én
Det er faktisk to bøger i én, som nu cand.mag. i
musikvidenskab og historie Eva Hvidt har udgivet. Hun har skrevet forord,
introduktion og kommentar, der fylder de første 75 af i alt 364 sider. Man kan
læse Klenaus erindringer før Eva Hvidts kommentarer eller i den rækkefølge, som
de står i, men jeg vil nu anbefale at gøre, som jeg hurtigt fandt ud af var den
mest givende, nemlig at læse de to dele sideløbende og sådan få det hele sat på
plads så hurtigt som muligt, inklusive at kunne finde ud, hvad Klenau ikke
skrev her hjemme, da han kom tilbage til Danmark. Det er interessant nok, men
det er ikke afslørende. Men husk at læse kommentarerne med småt med.
Det er en meget alsidig læsning. Paul von Klenau var ikke
den, som dramatiserede sine erindringer, men en anset dansk komponists liv i
Tyskland før og under nazismen op til 1939 er et drama i sig selv. Konklusionen
på dette drama er, at vi roligt og med glæde kan se og høre Paul von Klenaus
opera. Vi får også en privat tilgang til en række store musikfolk og
kulturkoryfæer, for eksempel hans lærer Arnold Schönberg, hvis ”Gurrelieder”
han gav en betydende opførelse, og som han fik til København for at dirigere en
koncert i Odd Fellow Palæet, videre komponist kollegerne Alban Berg og Hans
Pfitzner, den legendariske dirigent Wilhelm Furtwängler, som han blev ven med
allerede under studierne og som han delte en begejstring for af Anton Bruckners
symfonier, hvilket på det tidspunkt endnu ikke var selvfølgeligt, og
kulturpersonligheder som Stefan George, Rainer Maris Rilke og Albert Schweizer.
Fem års forsøg med
dansk musik
Kun i en periode på fem år i begyndelsen af tyverne forsøgte
Klenau at få fodfæste i dansk musikliv, men den musikalske horisont herhjemme
var og forblev ham for lav. Det var var ikke alene for det, som skete i tysk
musikliv, men også andre steder i Europa. Det forstår man let. Klenau etablerede
og dirigerede Dansk filharmonisk Selskab i København. Nyheder var de værker,
som den dag i dag er hovedværker på et dansk landsdelsorkesters repertoire, men
de er kommet til Danmark meget senere end nødvendigt.
Klenau måtte kæmpe
for en fornyelse herhjemme. I Tyskland stod han selv midt i den som en fornyer,
og han blev tilmed anset for det. Han boede i Bayern, hvorfra han rejste ud som
dirigent også til England. Han var en toneangivende musiker og kunstner. Men
det er værd at hæfte sig ved, at han forblev beskeden og altid føles som ærlig.
To ægteskaber
Klenau skriver ikke detaljeret om sine to ægteskaber, men
skriver dog mere omhyggeligt om sin første kone, Anne Marie Sim, som var jøde,
og som han var gift med i 23 år, inden deres forhold bristede. Hendes familie
ejede Frankfurter Zeitung, byens næststørste dagblad. Han er overraskende hård
ved hendes familie. Han var måske alligevel påvirket af omverdenens jødesyn? Jeg
tror det ikke. Intet andet tyder på det. De to mødtes tilfældigt i Berlin nogle
år senere. Der er en smuk skildring af mødet, hvor det, der havde været, ikke
kunne holdes tilbage, men de sås aldrig siden. Hun ville ikke.
Hans anden kone, østrigeren Magaretha Klimt, som var elev af
den kendte arkitekt og kulturkritiker Adolf Loos, tog med ham til Danmark i
1939, men rejste tre år efter tilbage til Wien. En tysktalende kone i Danmark
under besættelsen var for stort et skridt. Klenau skriver meget positivt om
hendes selvstændige evner og rige væsen. Han oplevede ikke alene den europæiske
kultur indefra. Han mærkede også den europæiske kulturs indre modsætninger på
sin krop.
Om operaen ”Michael
Kohlhaas”
Bogen ville næppe være udgivet, hvis der ikke var kommet nyt
røre om Paul von Klenau med opførelsen af hans opera, så af alle omtaler af
hans musik vil jeg holde mig til den aktuelle opera ”Michael Kohlhaas”. Det er
sagt og skrevet om Klenau, at han i sin opera skrev tolvtonemusik ved siden af musik
i den traditionelle dur-mol opbygning. Nazisterne var ved at overtage magten,
netop da ”Micheal Kohlhaas blev uropført først i Stuttgart og umiddelbart efter
i Berlin, hvor opera fik en meget filmisk opførelse.
Det fremgår, at Klenau ville være skrevet på nazisternes
sorte liste over komponister, som skrev entartet musik, hvis han virkelig
komponerede tolvtonemusik, som den korrekt nævnt var blevet opfundet af Josef
Natthias Hauer, og ikke, som man stadig ofte ser det, af den mere kendte Arnold
Schönberg. Både kommentarerne og erindringerne holder sig bogen troværdigt til
den musikhistoriske sandhed. Klenau overbeviste selv en ledende nazi-leder om,
at hans egen metode at indregne alle skalaens tolv toner i sit system ikke var
identisk med den tolvtone musik, som nazisterne frygtede. Det var en tid, da den
samme musik blev forbudt et sted og tilladt et andet. Det kendte Carl Orff til.
Hans ”Carmina burana” blev forbudt nogle steder og hyldet andre steder. Det
afhang vel af, hvor musikalske de forskellige naziledere var.
Klenau betegnede nu sin musik som skrevet i ”den
toneartsbestemte tolvtoneteknik”, og man læser i bogen både eksempler på
nazistiske musikanmeldere, som godtog det, og som ikke gjorde det. ”Michael
Kohlhaas” blev en succes både hos det brede publikum og i de nazistisk
bestemmende kulturkamre. Han skrev endnu to store operaer, ”Rembrandt van Rijn”
og ”Elisabeth von England” i den samme egne stil, som han også kaldte ”det
totalitært tonale tolvtonesystem”. Kært barn har mange navne.
Men mon ikke, at vi kan fastslå, at der ikke er tale om den
tolvtonemusik, som publikum gerne frygter, og som kan give nogen en
undskyldning for ikke at høre ”Michael Kohlhaas”? Klenaus såkaldte
tolvtonemusik er altid blevet hyldet som meget smuk. Vort eget svar får vi andre
den 21. august.
For at skrive sin tekstbog til ”Michael Kohlhaas” efter
Heinrich von Kleists novelle af samme navn og fuldende sin opera lejede Klenau
et hotelværelse i Paris, hvor tilfældigt den af ham beundrede Rainer Maria
Rilke også havde boet for at kunne arbejde koncentreret.
Begyndelsen er enden
I den sidste del af sine erindringer vender Paul von Klenau
tilbage til sin barndom, sine forældre, sin familie, altså dertil, hvor en
erindringsbog normalt begynder. Det vil føre for vidt her at gennemgå denne
del, men det er god læsning. Mødet med den unge Paul kan sagtens give en
læseroplevelse. Erindringernes alsidighed fører mange steder hen, også til en
række europæiske storbyer inklusive København, som den næsten eneste i Anden
verdenskrig, der ikke var på vej til at blive mere eller mindre smadret som
Wien, Paris, München og Berlin.
Hjemme i Danmark under besættelsen var det naturligvis meget
problematisk, at Paul von Klenau omgikkes tyskere fra besættelsesmagten, uanset
om han mødte gamle venner. Det står der ikke meget om i bogen, som handler om
en dansk komponist i Tyskland til 1939, men dog medtager komponistens egne ord om sit sidste musikalske virke i Danmark.
Personregistret er på omkring 750 forskellige inspirerende
navne, som fortæller historier fra en bred kulturel verden. Det viser, at det
er en bog for et bredt kulturelt interesseret publikum.
Meget om denne bog er (for) hurtigt skrevet. Jeg ville gerne
have brugt mere tid på den, og jeg er ikke færdig med den. Men der skulle være en
artikel at læse, før Den jyske Opera opfører Klenaus opera, og det er som nævnt
den 21., 22. og 24. august i Musikhuset Aarhus. For de operainteresserede vil
jeg gøre opmærksom på min nylige introduktion til operaen på jc-klassisk.dk: ”Spænding
før opera-premiere”.
Konklusion
Stor anerkendelse og tak til Eva Hvidt for at have
gennemført at skrive denne spændende og meget nødvendige bog om en tid og om
forhold, som vi har kendt alt for lidt til. Køb den og bliv klogere på meget. Også en kompliment til forlaget for en udgivelse, som der desværre ikke er penge i.
Bog: En Musiker
oplever den europæiske Kultur 1900-1939. Paul von Klenaus efterladte
erindringer. Med forord, introduktion og kommentar af Eva Hvidt. 364 sider, 45
illustrationer, indbundet, 16 x 24 cm. Museum Tusculanum Forlag, er udkommet. Pris
375 kr. Man kan dog købe bogen til Den jyske Operas tre forestilinger til rabatprisen 300 kr., dog kun fra kl-18.30 og i pausen hos Den jyske Operas medarbejdere.