af John Christiansen - d. 9. november 2019
Der er dejligt meget at opleve i Den jyske Operas opsætning af Tjaikovskijs ”Jevgenij Onegin” på Den jyske Opera, både scenisk og musikalsk
Fem stjerner af seks. .
Den jyske Operas opsætning af Tjaikovskijs ”Jevgenij Onegn” (på dansk ”Eugen
Onegin”) er en pragtfuld forestilling, hvis det da er korrekt at betegne et smertefyldt
drama om umulig kærlighed som netop pragtfuldt. Men her kombineres smerte og
skønhed, som netop opera i sine store øjeblikke på nærmest uudgrundelig vis kan gøre det.
Men først et tilbageblik på Den jyske Operas sidste par år. Vi
er godt inde i operachef Philipp Kochheims anden sæson i spidsen for Den jyske
Opera. De har været spændende på et både højt og interessant niveau. Den jyske
Opera har i en vellykket søgen efter at være alsidig samtidig holdt sig på et
internationalt plan. Jovist har der også været en bundskraber, men kun én, en
scenisk komplet rodet og uinteressant ”Carmen”, som dog musikalsk var i orden. Helt
specielt har det været, at en tysker kom til Danmark og med dygtighed og energi har gravet glemte danske operaer frem og endda har samlet et begejstret publikum
til dem.
En stor klassiker
Nu spiller man en stor klassiker, Tjaikovskijs ”Jevgenij
Onegin”, og det er en forestilling, som henvender sig til Den jyske Operas
brede publikum med sin pragtfulde musik og med en fortælling med rige nuancer. Er
man for scenisk traditionel opera, så får man det i princippet, men i en så nuanceret
form, at ingen behøver at savne de overraskende, men også nødvendige elementer
i en scenegang, som stiller os tilskuere spørgsmål, som vi måske må vende på
hovedet en gang eller to for at finde svar på. Men det er udbytterigt alene at prøve at finde
svarene. Og musikalsk får man fra dirigent, orkester og sangere en neddæmpet og
alligevel intens forestilling, hvor operaens to musikalske hovedelementer, netop
smerte og skønhed, klinger sammen på bevægende vis.
Denne anmeldelse kan læses som en fortsættelse af den grundigere
introduktion til ”Jevgenij Onegin”, som blev sat på jc.klassisk.dk i sin anden
omgang den 27. oktober. Her er så et forsøg på at gengive de indtryk, som selve
opførelsen gav. Som helhed er det blevet en af Den jyske Operas allersmukkeste og
vægtigste forestillinger, og det siger jo ikke så lidt.
En umulig duel på russisk
I den ovenfor nævnte introduktion omtalte jeg allerførst den
urimelige duel mellem Lenskij og Onegin. Hvordan ville den tyske instruktør
Hinrich Horstkotte lade den udspille? De to var oprindeligt venner, men i en
blanding af kedsomhed og irritation flirter Onegin med Lenskijs kæreste Olga,
så Lenskijs følsomme grænse overskrides. Han udfordrer Onegin til en meningsløs
duel. Horstkotte lader duellen udvikle sig helt efter russisk forbillede, som
på samme tid giver stærkt og tolkningsrigt psykologisk teater. Lenskij skyder
først, men han rammer med vilje ikke Onegin, hvorimod Onegin øjeblikket efter
dræber Lenskij.
Senere har Horstkotte indlagt en handling, som naturligvis ikke
forefindes i Tjaikovskijs opera, men som optakt til sidste akt flere år senere lader
han os se, hvad der sker som en drøm i Onegins med livslede inficerede samvittighed.
I drømmen er Lenskij vendt tilbage til livet. Onegin dræber ham på ny. Han
dræber også de to søstre, Olga, som har mistet sin kæreste Lenskij, og Tatjana,
som har erklæret Onegin sin kærlighed. Man har lov at mene, at denne drømmescene
er overflødig, men jeg fandt den en smertefuld eftertanke til duellen.
Spændende iscenesættelse og scenografi
Hinreich Horstkotte står også for den usædvanlige
scenografi, en nærmest evigt faldende sne mellem smukke, ranke birketræer. Det
er tankevækkende, som træerne synes at rumme både musikkens skønhed og dens ensomme
smerte. Allerede i åbningsscenen med de to søstre, deres mor og deres amme søger
en birkestamme at trænge sig ind i deres hjem på landet et sted langt ude i
Rusland. Billedet af birketræerne er smukt, det er ensomt, det er tolkningsrigt,
det er uafvendeligt. Og i det øjeblik i festen på landet, da de to mænd Lenskij
og Onegin synger om, at de burde enes, men ingen af dem alligevel er i stand
til at afværge den meningsløse duel, da vendes birketræerne halvt rundt af
koret og skifter karakter. Scenografien spiller med i denne menneskelige tragedie.
Selv den italienske commedia delle arte drages ind, og det
kan diskuteres, for der er ingen genklang af netop den i Tjaikovskijs musik. Lenskij
er klædt som den klassiske hvide klovn lige til døden, og hans modsætning, den
kyniske Onegin ligner nærmest en rockmusiker med solbriller i stift sort. Operaen
har en biperson i Tatjanas fransklærer Triquet, som synger en lille sang for
hende på hendes fødselsdagsfest dog ikke til fødselarens fornøjelse. Han hypnotiser
hende endda. Han er klædt ud som døden som et forvarsel om, hvad denne
fødselsdagsfest lægger op til. Triquet blev godt sunget og fremragende
karakteriseret af Simon Mott Madsen.
To fremragende besætninger
Den mest indtrængende scene er Tatjanas, da hun krænger sin
kærlighed ud i brevet til Onegin. Den tyske sopran Tanja Christine Kuhn, der er
blevet en skattet del af Den jyske Operas faste sangerhold, sang så enkelt og
smukt, at ordene blev bevægende stående. Hun var scenisk herlig som en ung
pige, hvis bevægelser faldt sammen med hendes sang i beskrivelsen af den første
kærligheds voldsomme udtryk. Heller ikke instruktøren kunne glemme hendes brev og
mindede os fortsat derom med at fylde scenen med et overtal af faldende breve.
De største partier er dobbeltbesat. Den walisiske sopran
Elin Pritchard, som vi også kender for velklang , alternerer som Tatjana. I
titelpartiet hørte jeg den snart lokale nordmand Leif Jone Ølbergs behageligt
smukke baryton. Han alternerer med vor egen fremragende Jens Søndergaard som
Jevgenij Onegin. Hvilken besætning skal man så vælge, kan man spørge. Jeg havde
desværre kun mulighed for at høre den ene, men jeg har hørt de alternative
sangere i andre roller og skriver roligt, at Den jyske Opera præsenterer to
virkeligt gode hold sangere, og spørgsmålet om, hvilket man skal vælge, kan kun
besvares: ”Dem begge”.
Lenskij synges af en ægte russer, tenoren Dimitrij Bashkirov
med sprød følsomhed, og franskmanden Philippe Do. Den
amerikanske bas Valerian Ruminski sang fyrst Gremin med en nuanceret bas. Nu kan Jens Bové høres som fyrsten. Den virkelig
glimrende mezzo Johanne Højlund sang Olga tilsat en tindrende livsglæde,
som så brat slukkes.
Den gode bredde
Den jyske Operas kor har gennem mange års forestillinger
oparbejdet en høj standard i også at synge mindre soloroller. Her synger alle
endda på russisk (bortset fra Triquets franske). De er alle værd at nævne. Som Larina hørte jeg Birgitte Mosegaard
Petersen, som alternerer med Birgit Demstrup. Andreas Winther synger barytonen
Zaretskij alternerende med Thomas Christian Sigh . Bolette Bruno Hansen skaber atter en meget fin karakterrolle som ammen
Filipjevna. Hun alternerer med Sine Algreen Møller, mens Jens Bovè og Jani Kyltönen synger en kaptajn. Koret,
som er en gevinst for Den jyske Opera, sang flot i de store korsatser. Erik Bekker Hansen synger Guillot og en bonde, den sidste alternerende med Marcus Birgersson. Det blev vist 22 solister i store som små roller, men alle på et godt niveau. Det er flot.
Onegin og Tatiana mødes igen år efter. Her tirrer
instruktøren os ved at bygge mødet op som et spændende opløb: Får de hinanden?
Da ved vi da vist alle, at det kan de ikke. I slutscenen kunne man nok have
ønsket lidt mere drama i stemmen hos de to, fordi Tjaikovskijs musik her er mere pågående. Men det rokker ikke spor ved, at det er en pragtfuld forestilling til fem sikre
stjerner. Man har lyst til at gense den,og det kan man endda med et anden hold herlige
sangere.
Tilbage er kun det måske
allervæsentligste, dirigenten og orkestret, der er med i hver eneste tone i over
to en halv time (plus pause). Der buldres aldrig løs, men Aarhus
Symfoniorkester spiller under Tecwyn Evans, New Zeeland’er og fra 2017
musikchef på Den jyske Opera, dæmpet smukt og vedkommende og bevarer intensiteten
og gløden fint ideelt. Denne balance blev herligt holdt. Og sikke klanglige nuancer. De to store balscener med en elegant spillet vals og en præcis polonæse blev prægtige åndehuler. Ren
fornøjelse.
Tryk på annoncen for Den jyske Opera øverst til højre på hovedsiden og
se praktiske oplysninger om forestillingerne m.m.
Foto: Brevscenen, her med Tanja Kuhn som Tatjana, er et af
højdepunkterne i ”Jevgenij Onegin”. Foto: Anders Bach for Den jyske Opera.