af John Christiansen - d. 15. november 2019
Artiklen spænder vidt: Debutkoncert med klassisk fransk orgelmusik - Landsoperaens næste sæson byder på en musical, på Verdis ”Rigoletto” og på dansk operas mest elegante værk
Den jyske Operas program fra august 2000 og et lille år frem
er overraskende. Nu kommer den første musical, som operachef Philipp Kochheim allerede
ved sin præsentation talte om, at han ville have på sit program. Det bliver
Andrew Lloyd Webbers ”Sunset Boulevard” baseret på Bille Wilders film. Den
jyske Opera vil få et nyt publikum. Til gengæld vil andre komme til at savne de
store sommeroperaer. Tammi Øst har hovedrollen som den glemte stjerne fra
stumfilmenes dage Norma Desmond. Sunset Boulevard” spilles kun i Musikhuset
Aarhus mellem 14. og 22. august. Billetsalget åbner allerede nu 18. november.
Sæsonens klassiske opera bliver Verdis ”Rigoletto” med den
vidunderlige kvartet og den udødelige tenorslager ”La donna e mobile” (populært på dansk ”Jordbær med
fløde til”). Den har landspremiere i Alsion i Sønderborg 9.oktober 2.000 og
slutter af i Aarhus fra den 20. til den 28. november. Her og til de øvrige
forestillinger åbner billetsalgene først til foråret. Det store tenorparti er
foreløbig kun besat med mexicaneren Diega Siva. Bliver han den store
overraskelse? Mange af Den jyske Operas korister har solistpartier, og det er,
som det skal være, mens der kun er en enkelt dansk sanger med en hovedrolle, Clara
Thomsen, som alternerer med svenskeren Susanna Andersson som Gilda. Og det er
for lidt. Tyskeren Ulrich Pelars sætter i scene og Tecwyn Evans, der netop har
succes med ”Jevgenij Onegin”, dirigerer.
Sæsonens virkelige begivenhed får premiere i Musikhuset
Aarhus 4. februar 2021 og er på landsturne i tiden frem til 24. marts. Det er
Poul Schierbecks ”Fête galante”, en raffineret elegant opera med fransk esprit.
Et det i virkeligheden ikke det største mesterværk i dansk operahistorie?
Hverken Carl Nielsen eller ”Drot og marsk” er glemt. Kan man tale om erotik
fornemt indpakket i musik er det Schierbecks her. Der er godt med danske
sangere med, Chrisian Damsgaard, der har fået sin tenor-uddannelse i Holland, Gert
Henning Jensen, og Lars Møller, som alternerer med Den jyske Operas norske Leif
Jone Ølberg. Her hører vi igen Clara Thomsen alternerende med Susanna
Andersson. Der bliver endda dansk dirigent, det store talent Christian Øland,
og dansk instuktør, teatermanden Jacob Schjødt.
Teaterformænd begår en forbrydelse, hvis de springer ”Fâte
galante” over, bare fordi de ikke kender den. Den blev sidst spillet herhjemme
på Det kgl. Teater i 1960’erne.
Der bliver sandelig også en opera for de helt små, I marts-april
uropføres ”Her bygger jeg et hus” med musik af Branko Djordjevic og tekst af
Birgitte Holt Nielsen. Publikums alder anslås til skulle være mellem 3 og 6 år.
Den ny jyske Opera mangler nu kun operetten, som måske anses
for at være forældet. Det sidste passer nu ikke. Operetten skal blot fornyes i præsentationen,
for den består ikke blot af fængende eller romantisk velklingende musik, men
ofte også af alvorlige historier om mennesker, som man kan blive i godt humør
af eller græde med.
Sæsonprogrambogen på over 100 sider er gratis og kan
allerede fås i forbindelse med de sidste opførelser af ”Jevgenij Onegin” og
Mozarts ”Bortførelsen fra seraillet”, der spilles på landsturne fra 21. februar
til 4. april 2020.
Til slut et citat af André Gide, som Phlipp Kochheim har
trukket frem som et slags motto for hele sæsonprogrammet: ”Du kan ikke opdage nye kontinenter, hvis du ikke har mod til at lade
gamle kyster af syne”. Kochheim
siger selv: ”Alle de værker, som Den jyske
Operas viser i sæsonen 2020-21, beskæftiger sig på forskellig vis med spørgsmål
om identitet og maskerade, om længslen efter – og den samtidige frygt for – sandheden”.
En orgeldebutant uden for det gængse
Det er specielt, når en musiker eller sanger efter sin
afgangseksamen fra konservatoriet får tildelt endnu to års undervisning, der
afsluttes med en debutkoncert. Det er en anerkendelse, og afslutningen er en
offentlig koncert, der i sig selv er en fest. I den forløbne uge var der fest
tre dage i træk i Aarhus med tre forskellige debutanter fra Det jyske
Musikkonservatorium, en sopran med fuldt symfoniorkester, en violinist med
strygerensemble plus trommer og bas og en orgelspiller ved det store
koncertorgel i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus.
Fredag aften sang sopranen Camilla Button sammen med en
kombination af Randers Kammerorkester, som hun har givet koncert med før, og 24
musikere fra hendes eget konservatorium arier af Mozart, Richard Strauss,
Argento og Bernstein. Det var led i en officiel koncert med Randers
Kammerorkester under David Riddell, som også spillede Beethovens syvende symfoni.
Lørdag aften var det violinisten Cæcilie Balling, der har
været aktiv inden for såvel ren klassisk musik som mere tværgående og
eksperimenterede genrer. Hun har arbejdet sammen med kunstnere som Caroline
Henderson, Steffen Brandt, Palle Mikkelborg og Carsten Dahl. Hun har som
soloviolinist allerede en cd bag sig med musik af nulevende danske komponister,
og på debutkoncerten spillede hun såvel traditionel Bach solo og Bach udsat for
improvisationer og manipulationer.
Endelig søndag eftermiddag var det orgelspilleren Lars Fløe’s
tur ved det store orgel i Symfonisk sal i Musikhuset Aarhus. Han er en
generation ældre end de to kvindelige debutanter og har i en snes år virket som
organist i Egå kirke ved Aarhus. Menigheden herfra syntes at udgøre en god del
af den pænt fyldte sal til denne solisteksamen under professor Ulrik
Spang–Hansen. Han har også studeret et år i Paris med blandt andre Éric Lebrun
som lærer. Denne havde endda komponeret et værk på hele syv satser ”À mon ami
Lars Floee”, som nu blev uropført. Det var den eneste af de tre nævnte debutkoncerter,
som jeg var i stand til at høre kunne høre.
Et program med enhed og variation
Lars Fløe havde tilstræbt et program med en enhed i det
ydre, udelukkende fransk musik hovedsagelig fra 1900-tallet, men med mange
nuancer. Det var ikke et program, som man er vant til at høre herhjemme. Det
begyndte dog med mere kendt musik, Debussys blændende ”Forspil til en fauns
eftermiddag” i en orgelversion ved Serge Oliver og Èric Lebrun, som også uden
orkester, men her for orgel alene klang ud med hele sin charmerende og lettere
mystiske klangverden. Derpå fra Faun til ”Najader”, vandnymfer, hvor Louis
Viernes beskrivelse i livlige 16.-dele blev en oplevelse for sig på Symfonisk
Sals store Klais-orgel, der ellers siges at være et vanskeligt orgel for de
hurtige noder, fordi de kommer med en lille tidsforskydning langsommere særligt
fra tredje manual, sådan at Lars Fløes hænder faktisk måtte være en 16-del
hurtigere på færde, end det hørtes. Det lød, som blev også denne hurdle overvundet
i ro og orden.
Derpå fulgte Viernes ”Toccata”, der som ”Naïades” er et
såkaldt fantasistykke. I Paris blev Lars Fløe også undervist af
Sophie-Véronique Choplin fra Saint-Sulpice kirken i Paris i improvisation, hvor
han fik lov at spille dette stykke som postludium ved en aftenmesse på Widors
gamle orgel, fortæller han i programmet og tilføjer: ”Det var magisk”. Forbindelsen
til den franske linje og Vierne blev holdt med en af Viernes efterfølgere i Notre-Dame
Pierre Cochereaus ”Berceuse á la mémoire de Louis Vierne” frem til den stadigt
fungerende komponist Thierry Escaivh’s årtusind gamle gregorianske påskesekvens
i en fiffig bearbejdelse med spændende liv, alvor som sjov, både i musikken og
i tolkningen.
Et specielt debutværk
Èrik Lebrun, som dagens erfarne debutant studerede hos i Paris,
er også adjungeret orgelprofessor ved konversatoriet i Aarhus. Hans uropførte
orgelsuite ”Belle Yolande, pour grande orgue” er en både alsidig og afrundet
7-satset komposition, som indledtes med solosang af Nadja Marie Schmedes
Enevoldsen af den gamle nordfranske trouvere-sang, en kærlighedssang mellem den
smukke Yolande og hendes elskede. Lars Fløe fandt fint ind i en musik, som i
sig har både fornemmelsen af det udødelige historiske og en moderne aktualitet.
I den afsluttende ”Paysages Euskariens” (Baskiske landskaber) fra
Nordvestfrankrig fik vi morgenstemning, fårehyrdens skalmejemusik og ”klokker i
himlens” som en lysende klar afslutning på en spændende fransk musikalsk
vandring.
Som afslutning på debutantens takkeliste i programmet skriver
han ”tak til min far for gennem 35 Hærvejsmarcher omkring Viborg at have lært
mig kunsten at holde ud, blive ved og at fuldføre”. Det var spændende i sig
selv at høre Lars Fløes debutkoncert netop som en slags fuldførelse af en længere
rejse i musikkens verden.