Godt nytår. Forhåbentlig også med nytårsmusikken her.

Det begynder allerede tidligt nytårsaften, da henholdsvis Dresdner Staatskapelles og Berliner Philharmonikers koncerter kolliderer lidt, men ikke helt. Nytårskoncerterne i de to byer og naturligvis i Wien bliver i år enestående lejligheder til at opleve den lettere musik spillet i dens fulde gnistrende kvalitet.

Dresdner Staatskaopelle og Thielemann

Det begynder tidligt nytårsaften klokken 17.25 på ZDF fra Dresden, hvor Christian Thielemann dirigerer større uddrag af Franz Lehars ”Das Land des Lächeln”  (Smilets land). Det er noget særligt at lytte til de store europæiske symfoniorkestres nytårskoncerter. Chefdirigenterne selv dirigerer musik, som de vil vise publikum, at de også kan tolke, så det bliver en særlig oplevelse. I Dresden og Berlin foregår nytårskoncerterne tidligt nytårsaften. Desværre overlappes Smilets land, men kun kortere tid af Berlin. Den canadiske sopran Jean Archibald og den polske tenor Pavel Braslik er i spidsen for et flot sangerensemble, som også omfatter den amerikanske sopran Eriv Morley. De store operetter høres mindre og mindre i disse år. Hvor er det synd. Det er spændende, hvad den fremragende dirigent af Wagner og Richard Strauss, Christian Thielemann får ud af den. Operettegenrens genopvågning?

Berliner Philharmoniker og Kirill Petrenko       

Lehar når altså ikke at blive færdig på ZDF, før Arte begynder at sende Berlinernes nytårskoncert. Den varer fra 18.35 til 20.15. Koncerten bliver den nye chefdirigent, russeren Kirill Petrenkos første nytårskoncert. Han har sammensat et program, som er lettere end vanligt i nytåret i Berlin med musik af Richard Rodgers, Leonard Bernstein, George Gershwin og Kurt Weill.  Sangsolisten bliver Diana Damrau. Også hun fremragende.

Wiener Philharmoniker på ZDF og DR.  NYE TIDLiGERE BEGYNDELSESTIDSPUNKTER

Nytårskoncerten fra den danske arkitekt Hansens gyldne sal i Musikverein i Wien med Wiener Philharmoniker har det største tv-publikum i verden og byder på wienermusik og andet godt i musikalsk topkvalitet. Herhjemme transmitterer DR den længere anden del af koncerten på TV 1 kl. 12.15 nytårsdag, men hele koncerten kan høres på tyske ZDF  fra klokken 11.15. .  

Den lettiske dirigent Andris Nilsons dirigerer den for første gang, og jeg tør love på forhånd, at det bliver en ægte wienerisch begivenhed.  Nilsons har siden 2013 været chefdirigent for Boston Symphony Orchestra og siden 2018 for Leipzig Gewandhaus Orchester. Selv om jeg kun har om ikke en mavefornemmelse, så dogen øreforventning om, at det vil blive charmerende, smukt, elegant, vittigt og følsomt. I Leipzig er Nelsons i gang med at indspille alle Bruckners ni symfonier, og her før Beethoven-året har DGG udgivet alle Beethovens ni symfonier med ham og dagens wienere. Han var fra 2011 til 2018 gift med sopranen Kristine Opulais, som er tilknyttet Metropolitan Operaen. Nilssons er et meget følsomt menneske, hvilket har givet ham personlige problemer, men samarbejdet med hans to faste orkestre fungerer tilsyneladende perfekt.  

I 2020 fejrer man Beethovens (1770-1827) 250 år på nytårskoncerten i Wien med at spille hans 12 kontradanse, som ikke er, men godt kan kaldes udpræget nytårsmusik. De seks af dem er premierer på nytårskoncertens program, som otte andre stykker musik også er det. Det er usædvanligt mange. Et af dem er såmænd vor egen Hans Christian Lumbyes (1820-1874) Postillon galop, som spilles umiddelbart før Beethovens kontradanse hen mod slutningen af koncerten. Galoppen høres sjældent, så den vil også være en nyhed for de flestes danske lyttere. Den blev uropført på Hotel Angleterre i København af Lumbye selv og hans eget orkester i november 1840, små to år før åbningen af Tivoli, da Lumbye begyndte der som musikchef.

Programmet i Wien

Carl Michael Ziehrer: Ouverturen ”Die Landstreicher” (første gang) – Josef Strauss: Valsen ”Liebesgrüsse” (første gang) – Josef Strauss: ”Liechtenstein-march” (første gang) – Johann Strauss søn: Polka: ”Blumenfest”.

Johann Strauss søn: Valsen ”Wo die Zitronen blühn” - Eduard Strauss: Polkaen ”Knall und Fall” – Franz von Suppe: ”Leichte Kavallerie” – Josef Strauss: Polkaen ”Cupido” (første gang i den franske version) – Johann Strauss; Valsen ”Seid umschlungen Millionen” – Eduard Strauss: ”Eisblume”, en polka mazur (første gang) – Josef Helmesberger: ”Gavotte” (første gang) - Lumbye: ”Postillon Galop” (første gang) -  Beethoven : ”12 Kontratänze” (delvist første gang)– Johann Strauss søn: Valsen ”Freut euch des Lebens” – Johann Strauss: ”Tritsch-Tratsch polka” – Josef Strauss: Valsen ”Dynamiden”. Som sædvanlig sluttes af med Johan Strauss’ ”An der schönen, blauen Donau” og fader Johann Strauss’ ”Radetszky-march”.

Fra Teatro La Fenice i Venezia

Nytårsdag om aftenen kl. 18.15 kan man så på Arte se og høre den italienske nytårskoncert i det pragtfulde La Teatro Fenice i Venezia. Det bliver ret naturligt en ren operakoncert. Koret synger blandt andet det altid faste ”Va pensiero” kor fra Verdis ”Nabucco”. De to sangere er to af operaens mest populære gæstesangere, sopranen Francesca Dotto og tenoren Francesco Damuto. Dirigenten er teatrets musikchef gennem flere år Myung Vi Chung.  

Kirill Petrenko (billedet) dirigerer for første gang nytårskoncerten i Berlin og Andris Nelsons for første gang nytårskoncerten i Wien.