af John Christiansen - d. 26. oktober 2012
Nu kan man købe klassisk musik i København - Wagner opgiver Wagner – Hvad man kan lære af en teatersucces – Wieneroperaens gæstespil i Japan - Rolando Villazon i form
Det var et mareridt for Tivolis musikchef og for publikum i
koncertsalen, da tenoren Rolando Villazon i juni 2010 sang i Tivolis i
København. Villazons tenor var så defekt, at man heller ikke havde tillid til,
at han ville vende tilbage til den internationale operascene og slet ikke i så
strålende form, som det nu er lykkedes ham. Man kan høre det på hans Don
Ottavio i Mozarts ”Don Giovanni”, som Deutsche Grammophon optog live af en koncertopførelse
i festspilhuset Baden-Baden i sommeren 2011.
Villazon passer nu bedre på sin stemme, og han har haft den
ene succes efter den anden. DG udsender i november en cd med ham med både
kendte og mere sjældne arier og sange af Giuseppe Verdi, hvis 200 år fejres i
2013. Villazon gør det med en international koncertturné med Verdi. Med
Deutsche Grammophon har han tegnet kontrakt om flere indspilninger. Den næste
er på vej med Verdis ”Requiem” med dirigenten Yannick Nézet-Séguin i spidsen
for Philadelphia Orchestra, som tidligere på året ellers var ved at gå konkurs.
En koncertopførelse i Carnegie Hall i New York med grammofonholdet blev en
kolossal succes hos publikum og i New York-pressen.
Stor klassisk
forretning i København
Der tales meget om, at salget af klassisk musik på cd går
tilbage. Men er det helt sandt? Salget af klassisk musik har holdt sig bedre
end salget af pop og rock. Meget af salget er gået til udenlandske
forretninger, som annoncerer på nettet. Noget bliver loadet ned. Men saml det
hele, og man må konstatere, at det slet ikke er værst, selv om det er blevet
lettere at optage musik lovligt eller ulovligt hjemme i stuen.
Men det er sandt, at det samtidig bliver vanskeligere for pladeforretninger
herhjemme. Der er få forretninger med et godt udvalg. Og det har jo ellers en
charme at kunne forske i pladeforretningers tilbud på hylderne.
Det har Jesper Buhl, chef for pladeselskabet Danacord, gjort
noget alvorligt ved. Han har købt det tidligere Bånd & Pladecentret i
Vognmagergade 7-9 i København, og ombygget og udvidet forretningen i en
betragtelig grad. Det er ikke alene Danmarks eller for den sags skyld
Skandinaviens største forretning med klassisk musik.
Hvilken er Europas forretning med det største udvalg af
udelukkende klassisk repertoire? Det er Dussmann på Friedrichstrasse i Berlin.
Her har man i tilgift en stor boghandel i samme hus. HMV i London er henvist
til andenpladsen. Men den nye Danacord i Vognmagergade kommer med sit store
udvalg ind allerede på tredjepladsen foran selveste FNAC ved Hallerne i Paris.
Hvorfor så klage over betjeningen i danske forretninger, som ikke decideret
satser på klassisk musik, når der findes en speciel klassisk musik forretning i
hovedstaden, som kniber sig ind mellem Berlin og London på den ene side og
Paris og Stuttgart på den anden. Og man får kyndig vejledning i Danacord.
Wien i Japan: Opera
som eksportvare
Wiens Statsopera er på turné i Japan. Det er ikke noget nyt.
Det har operaen gjort med regelmæssige forløb siden 1980. Turneen fra 6.
oktober til 6. november nu er den ottende store turné i Japan. Østrig er det
europæiske land, som Japan har det tætteste forhold til, kulturelt som handelsmæssigt.
Operaen er Østrigs største eksportvare, jubler den østrigske presse, hvorfra vi
i denne omgang citerer Kurier og Der Standard, hvis musikanmeldere var med. Det
var også 350 medarbejdere fra Staatsoper Wien, godt en tredjedel af de ansatte
her. Samtidig kunne man hjemme i Wien spille opera uden problemer.
Dekorationer, kostumer, rekvisitter etc. til Richard Strauss’
”Elektra”, Mozarts ”Figaros bryllup” med Erwin Schrott, Anna Netrebkos
baryton-gemal, i titelpartiet og Donizettis ”Anna Bolena” med den i Japan uhyre
populære Edita Gruberova blev allerede i august med skib sendt til Japan i 27
containere på hver 12 meter x to en halv x to en halv meter med en samlet vægt
på 100 tons.
Til prøverne på ”Anna Bolena”, som har Tokyo-premiere den
27. oktober, faldt en tung kulisse sammen under prøverne, men det skete så
langsomt, at sangere og scenefolk nåede at fjerne sig, så der ikke skete en
ulykke som i Skuespilhuset i København. Jean-Pierre Ponnelles dekorationer til
Mozarts ”Figaro” er de samme, som da Herbert von Karajan i 1977 vendte tilbage
til Wien (se cd-anmeldelsen heraf under pladeanmeldelser).
Korets medlemmer og det tekniske personale var fritstillet,
om de ville med eller blive hjemme med henblik på strålefaren efter
atomulykken. En specialist fugte med og analyserede hver dag maden, men hidtil
har hun kun kunnet meddele, at alt har været lykkeligt under de grænser, som
kan måles.
Operachef Dominique Meyer fortæller, at gæstespilet giver
overskud, men han kan ikke røbe hvor meget. De dyreste billetter til salg
kostede også, hvad der svarer til 4.500 kr. Wiener Staatsopers næste turné i
Japan bliver i 2016, mens turen i 2017 går til Kina.
Operaens Generalmusikdirektor Franz Welser-Möst har måttet
rejse hjem før tiden. Han kan ikke dirigere i flere uger, fordi han har fået en
såkaldt tennisarm i arbejdet med sin dirigentstok. Han er blevet afløst af kollegaen
Peter Schneider. Welser-Möst skulle være klar til at dirigere Wiener Philharmonikernes
nytårskoncerter i Wien. Læs mere om en rejse hertil i Kort Nyt oktober I.
Israels Masada
operafestspil aflyser
I løbet af tre år er det lykkedes Den ny israelske Opera at
rejse en operafestival i fri luft i Masada, som har vakt international
opmærksomhed. Mere end 160.000 mennesker har hørt opera her i de tre første
sæsoner. Men nu har festivalen måttet
aflyse sin fjerde sommersæson i juni 2013. Baggrunden er den økonomiske krise i
Israel, som har sat såvel statsstøtten som bidrag fra private sponsorer
afgørende ned. Den ny israelske Opera fortsætter med at spille i den normale
sæson, men risikoen er for stor med sommeroperaen, fortæller operachefen Hanna
Munitz. Masada Opera Festival har ellers haft stor betydning for turismen,
samtidig med at den har skaffet sommerjobs til 2.500 beboere overvejende fra
området omkring Det døde hav.
Danske seere, som har adgang til den franske tv-station
Mezzo for eksempel gennem Stofa, vil kende de imponerende omgivelser for
friluftsoperaen i Masada. Mezzo, som bringer tv-udsendelser med klassisk musik,
opera og ballet fra morgen til over midnat hver dag i 44 lande, vil nu gøre en
ekstra indsats for at vise det store musikalske potentiale i Israel.
En teatersucces at
tænke over
Det kan altså lade sig gøre. Aarhus Teater har et historisk
stort overskud, en samlet forbedring af regnskabet på tre millioner kroner, har
fået et større publikum med 15 procents stigning på et år og sorte tal på
egenkapitalen. Dette sidste mål er nået et år før budgetteret. Det forbedrede
resultat skyldes i høj grad et øget billetsalg, som er steget fra 90.015 i
sæsonen 2010-11 til 98.576 i sæsonen 2011-12. Der ligger også en aktiv
omkostningsstyring og effektivisering af arbejdsgangen bag.
De forestillinger, som specielt har givet overskuddet, er
”Teaterkoncert med sange af Leonard Cohen”, der aktuelt gæstespiller på
Aveny-Teatret i København, ”Chess”, ”Brødrene Løvehjerte”, ”Jeppe på bjerget”
og ”Det normale liv”. Der har været en god bredde også med vanskelige
forestillinger, som heller ikke har manglet publikums bevågenhed.
Man kan lære noget væsentligt ikke blot af Aarhus Teaters
succes, men også af andre kulturinstitutioners, som tør gå andre veje end dem,
som almindeligvis betragtes som de mest sikre: Der findes et for mange overraskende
stort publikum, som har et større behov og stiller større krav end blot det
rent underholdende. Behovet er naturligvis afvekslende forskellige steder, og
Aarhus Teaters programlægning ville måske ikke have været den samme succes
overalt. Men der er ingen tvivl om, at også mange kulturfolk undervurderer det
brede danske publikums behov, som det blot ikke kender til på forhånd. Det er
en fejl, som man finder udbredt allerede i børne- og ungdomsundervisningen. Og vi
voksne har aldrig fået testet vores behov for god kunst, musik og teater
ordentlig. Det er enkelt og sørgeligt. Derfor er det godt og nødvendigt, at der
kommer succesrapporter som denne fra Aarhus Teater.
Netrebko fravælger
grevinden
Baden-Baden skulle til sine pinsefestspil i 2013 have opført
Mozarts ”Figaros bryllup” med Anna Netrebko for første gang i partiet som
grevinden. Hun har blandt andet i Salzburg sunget Susanna. Hun har nu ”efter
rigelig uoverensstemmelse” (nyhedsbureauet dpa) måtte give afkald på at synge
partiet. I Baden-Baden har man været hurtige til at ændre programmet til
Mozarts ”Don Giovanni”, hvor Donna Anna er et af hendes succespartier. Gemalen
Erwin Schrott følger hende, men det meddeles ikke, om han skal synge Leporello,
som han har haft succes med i Salzburg, eller titelpartiet Don Juan, som han i
sommer sang i arenaen i Verona, hvor ”Don Giovanni” aldrig tidligere har været
spillet.
Det gav ikke de store vanskeligheder i Baden-Baden at ændre
programmet. Mozarts tre operaer med tekst af Lorenzo da Ponte var planlagt med
instruktøren Philipp Himmelmann efter tur i den samme hoveddekoration, som
kunne modereres efter behov, så det er kun rækkefølgen af ”Figaro”, ”Don Juan”
og ”Cosi fan tutte”, som er ændret. Thomas Hengelbrock dirigerer ”Don Giovanni”
med sit Balthasar-Neumann-Ensemble på historiske instrumenter.
Deutsche Grammohon har netop udsendt ”Don Giovanni” i en
fremragende koncertoptagelse fra Baden-Baden dirigeret af Nézet-Séguin og en i
hvert fald delvist anden sangerbesætning. Læs om dette cd-sæt og
”Rosenkavaleren” fra Baden-Baden i artiklen under pladeudgivelser.
Wagner opgiver Wagner
I det forrige Kort Nyt fortalte vi om Katharina Wagner,
Bayreuths regentinde, som ville iscenesætte en syv-timers version af ”Nibelungens
ring” i det berømte Teatro Cólon i Buenos Aires. Hun fløj sammen med sine
medarbejdere fra Tyskland til Argentina for at begynde prøverne, men hun fandt alt
i kaos og rejste hjem med den samme maskine, som hun var kommet med om
morgenen. Operaens chef Pedro Pablo
Garcia Gaffi og den 34-årige Katharina Wagner havde begge advokater med, da de
i denne uge mødtes igen i Buenos Aires.
Men det blev kun til en overnatning. Katharina Wagner har
opgivet at være med i denne version af oldefars store værk i en speciel version
medvirken, fortalte hun Bayerisches Rundfunk fredag morgen den 26. oktober kl.
6. i den tyske lufthavn. Katharina Wagner mødte for meget kaos, til at hun kan
arbejde på Teatro Cólon. Hun havde spurgt om udsættelse af premieren der er
bestemt til 27. november, men fik nej af operachefen. Han klager derimod over,
at Katharina Wagner har påtaget sig at stå i spidsen for et stort arrangement i
anledning af 50-året for bilfirmaet Audis kulturprogram 11. november. Dette
ikke specielt belastende job har hele tiden være inkluderet i Katharina Wagners
tidsplan.
Pianisten Cord Garbens strammede Wagner-version i Buenos
Aires bliver til noget, siger operachefen. Han har engageret den argentinske
all round kunstner Valentina Carrasco til at sætte i scene i stedet for
Katharina Wagner. Hun har senest arbejdet for den katalanske teatergruppe La Fura dels Baus. Operachefen
påstår, at alle sangerne er under kontrakt og vil være med. Da Katharina Wagner
var på sit éndagsbesøg, manglede der sangere i seks partier. Den østrigske
dirigent Roberto Paternostro skal også være begyndt på prøverne med orkestret,
påstås det.
Historien fortæller også om forholdet mellem den alvor og planglægning, som man arbejder på opera i Tyskland, og "det skal nok gå"-metoden i mange andre lande.