af John Christiansen - d. 30. oktober 2012
Overraskende pragtfuld ”Don Giovanni” og Christian Thielemann med ”Rosenkavaleren” i live-optagelser
Baden-Baden er den yngste af de store europæiske festspil,
som satser på den klassiske musik og opera. Men Baden-Baden har i løbet af
ganske få år nået et bemærkelsesværdigt niveau. Kurbyen nede i det nordlige
Schwarzwald er ikke større, end at man fristes til at spørge, hvorfor Aarhus,
Odense eller Aalborg ikke også har internationale musikfestspil af kvalitet.
Baden-Baden har ikke engang et eget symfoniorkester på de tre danske byers
niveau.
Men Baden-Baden er en by med entusiasme, kvalitetssans og –
ikke mindst - penge. Det er en kurby, som allerede i 1800-tallet tiltrak mange
kurgæster, kendte navne, regentfamilier og kunstnere. Den blev russernes
foretrukne by i Vesteuropa. Da revolutionen kom, begyndte de pengebesiddende at
sætte dem til at yngle i Baden-Baden.
Russerne kommer her stadig. Restauranterne præsenterer
spisekortet på tysk og russisk, og så at sige alle ejendomshandlere averterer i
forretningsvinduerne på to sprog, tysk og russisk. Ikke på engelsk eller
fransk, selv om der kun er en halv times kørsel til Alsace og Frankrig.
Tyskerne kan nu også selv det med naturen. Syd for Baden-Baden breder det
herlige Schwarzwald sig med skove, bakker og bjerge. Baden-Baden er et
pragtfuldt feriested.
Festspillene er en hel bys stolthed, en af flere.
Festspilhuset er den gamle ombyggede banegård. Man køber sine koncertbilletter
ved de samme luger, hvor man før købte togbilletter. Bag forhallen er der smagfuldt
udbygget en stor moderne koncert- og teatersal. Akustikere siger ofte, at den
samme sal ikke kan være ideel til både koncerter og til opera. Modbeviset er
festspilhuset i Baden-Baden. Det er ganske forbløffende.
Programmet er ikke mere russisk end andre steder, selv om
Valerij Gergiev og hans orkester fra Marinskij-teatret i Skt. Petersborg er
stamgæster. Men det er også dirigenten Christian Thielemann med forskellige
orkestre. Han giver sin personlige Wagner-hyldest med Dresdens Staatskapelle i
Baden-Baden med Ann Petersen som Isolde og Elsa den 24. februar i komponistens
200-år 2013. Fra næste år flytter også Berlinerfilharmonikernes og Simon
Rattles årlige påskefestspil fra Salzburg til Baden-Baden med Mozarts
”Tryllefløjten” som hovednummer.
Men her gælder det to live-operaindspilninger på cd fra
festspilhuset. Mozarts ”Don Giovanni” blev holdt som en operakoncert. Det gav
større ensartethed i den tekniske optagelse og mulighed for større koncentration
om musikken for sangerne, uden at de mistede muligheden for også at spille
teater. Det kan høres. Deutsche Grammophon har udgivet den.
Richard Strauss’ ”Rosenkavaleren” var en regulær
sceneopførelse dirigeret Christian Thielemann. Den blev først udsendt som dvd
med billedsiden af Decca, som nu følger op med en cd-udgivelse.
En overraskende Don
Giovanni
Endnu en Don Giovann? Der er i forvejen så mange
indspilninger af Mozarts opera, at man ikke nødvendigvis strækker armene i
vejret i begejstret forventning. Men man overraskes positivt. Det er den 29. oktober netop 225 år siden, at operaen blev uropført i Praha. Den nye indspilning er et af de
bedste bud på et marked, som rummer mange forskellige og fortræffelige
indspilninger. I tilfældet ”Don Giovanni”
kan man ikke pege på en enkelt indspilning som den klart bedste. En favorit er dog Carlo Maria Giulinis EMI-indspilning fra 1959 med Waechter, Sutherland, Schwarzkopf, Taddei, Cappuccilli og Gottlob Frick. Men nogle yngre vil nok sige: "De er jo døde".
Den nye dirigeres af Yannick Nézet-Séguin, som trods sin
unge alder er chefdirigent for Philadelphia Symphony Orchestra. Den har en
fremragende sangerstab, som kun har sin lige blandt historiske sæt. Den er
første led i en udsendelse af Mozarts store operaer. Efter den kommer ”Cosi fan
tutte”, som allerede er blevet givet som koncert i Baden-Baden og samtidig
optaget af DGG.
Dirigenten Yannick Nézet-Séguin er den ene røde tråd,
tenoren Rolando Villazon den anden i dette Mozart-projekt. Villazon er tilbage
i topform efter sin stemmekrise i 2010. Hans Don Ottavio klinger meget
behersket og meget menneskelig. Villazon vil ikke længere i begejstring
imponere med sin tenor, men tilstræber at folde musikken ud med varme og
forståelse. Og det lykkes, så det er en fornøjelse. Man bliver glædeligt overrasket
over, at han er kommet ud af sin krise som så fin en Mozart-tenor.
Det skal lige indskydes, at Villazon også hylder Verdi med de 200 år i 2013. Han synger et udsnit arier fra "Oberto" til "Falstaff", men han springer fornuftigt de tungere tenorpartier i"Skæbnens magt", "Aida" og "Otello" over, selv om man fornemmer, atr han godt kunne have lyst til dem. Han har indlagt tre orkestersange fra den mere ukendte Verdis side. Gianandrea Noseda dirigerer veloplagt, og Mojka Erdmann er også her med i "Maskeballet" og "Falstaff". Verdi-fans vil notere, at der er andre tenorer, som har et bredere Verdi-repertoire, ikke mindst Carlo Bergonzi (Decca), men Villazon-Fans vil fryde sig over, at han smidigt og sikkkert og begejstret er tilbage og i form.
Mozart med indbyggede
kontraster
Tilbage til "Don Giovanni". Sangerne udgør et decideret ensemble, som man ikke kan
forvente at høre samlet andre steder. De udgør en top. Det har kunnet ladet sig
gøre økonomisk at samle dem, fordi prøverne har sigtet både mod
cd-indspilningen og mod koncertopførelserne i Baden-Baden uden generende og
fordyrende scenisk indstudering. Det er både dirigentens og sangernes fortjeneste
– måske også stedets -, at optagelsen strutter af scenisk virkelighed og glød.
Den 37-årige canadier Nézet-Séguin starter i et stærkt tempo
med ouverturen, men man får ikke længe lov at frygte, at han er en af de unge
moderne dirigenter, som gerne skøjter hen over Mozart. Hans tempi veksler, men
de er altid spændende og på den eller den anden måde ”rigtige”, og selv når det
går hurtigt, får han plads til varme, fylde og eftertanke. Og dette samtidig
med at han får et ægte musikalsk drama frem. Mozart vibrerer.
Mozarts betegnelse dramma giocosa var uanset musikkens
karakter meget udbredt dengang 1786, men i ”Don Giovanni” er det rigtigt, at
musikken har både kvikke og morsomme buffo-indslag og det tunge drama om livet
og døden. Begge dele kommer frem, og mest markant i slutscenen, da Don Juan
rækker statuen af den døde kommandant hånden og trækkes ind i helvedets
flammer, hvorpå musikken skifter karakter til de efterladtes langt mere
livsnære tanker, hvad de vil gøre i fremtiden, nu da er blevet løst af deres
tunge forhold til Don Juan-skikkelsen. Det virker ofte, som klasker to
musikalske verdener her uforeneligt sammen. Hos Nézet-Séguin fornemmer man, at
de hører sammen, og at det er at springe over gærdet, hvor det er lavest, hvis
man undlader at opføre den afsluttende sekstet og slutte operaen med Don Juans
død.
Det er lykkedes Nézet-Séguin at give en decideret
kammermusikalsk tolkning med Mahler Chamber Orchestra, som spiller på moderne
instrumenter, og alligevel at tilføje helheden en anelse af den musikalske
atmosfære, som vi mener hører Mozart-tiden til.
Man får det bedste fra to forskellige musikalske verdener.
Partierne er godt karakteriseret. Ildebrando d’Arcangelo har
sunget titelpartiet i flere år, men han har aldrig været bedre. Han er en ægte
italiensk forfører med sin elegant styrede baryton. Luca Pisarone som hans tjener Leporello står i en fin
kontrast til ham. Dameholdet er stærkt med Diana Damrau som en suveræn Donna
Anna og Joyce DiDonato som en skøn Donna Elvira, som man godt kunne have ønsket
mere held i det erotiske spil. Det har Zerlina fuldt fortjent i Mojca Erdmanns
klangsmukke gengivelse. Hun havde sit første gæstespil herhjemme i juli som led
i de fornemme sommerkoncerter i Stoense på Langeland. Det opdagede den danske
dagspresse desværre ikke, selv om den blev gjort opmærksom på det.
Tilbage er kun at nævne Vitalij Kowaljow som kommandanten,
velklingende mens han er i live, men lidt for tam, da han haler Don Juan ind i
flammerne. Godt, det er ikke væsentlig for helheden. Følg dirigenten Yannick
Nézet-Séguin, som begyndte at spille klaver som fem-årig og bestemte sig til at
blive dirigent som ti-årig. Vær opmærksom på hans kommende indspilninger. Den
næste bliver Verdis Requiem. Men oplev først Mozart.
Vor tids Strauss-dirigent
Christian Thielemann er vor tids førende Richard
Strauss-dirigent. I januar 2009 stod han i spidsen for en af de bedste nyere
opførelser af Strauss’ mesterværk. Den blev sendt i tysk tv, og i oktober samme
år kom den på dvd udgivet af Decca. På mange måder giver det størst udbytte at
få billederne med. Herbert Wernickes Iscenesættelse er ført op til vor tid, men
det er helt i orden. Sangerne spiller livsnær komedie og behersker de
følelsesladede scener til fulde.
Det er først og fremmest en opera med tre elskelige
kvindepartier, og de er så fremragende besat stemmemæssigt, at man næsten kan
elske dem mest ved blot at lytte til sangen på cd-udgaven, som først er nået
frem på markedet nu. Misforstå mig ikke: Renée Fleming som marskalinden, Sophie
Koch i bukserollen Octavian og Diana Damrau som den unge Sophie har alle deres
udseende og skuespiltalent med sig, men de har en musik, som kan give nye
universer, når den synges bedst, og det bliver den her. Richard Strauss var
damernes komponist.
Baron Ochs er derimod et komisk parti med tyngde, og den
nyrige borger Faninal en parodi sig selv. Og her er det bedst at have billedet
med. Så er Franz Hawlata morsom som Ochs, uden dog at nå Aage Haugland, og hans
sanglige elegance er ikke den samme som den, hvormed Strauss’ ”forførende”
musik klinger nede fra Thielemanns orkestergrav. Franz Grundheber,
Hamburg-operaens mangeårige første-baryton, er en dejlig karakterskuespiller,
men heller ikke han virker på sin egen top hørt uden dvd’ens billede. De
generer ikke, men skal man lytte, så er det på damerne.
Renée Fleming var i 2009 endnu i bedste form, og den dejligt
klingende mezzo Sophie Koch kan føre sig frem også i buksedragt som knøsen Octavian,
der klæder sig ud som den meget fiffigt-morsomme ”Mariandl”, mens Diana Damrau
også som ung pige forsvarer sit ry som en af tidens bedste all round sopraner.
Så tillader Baden-Baden sig den luksus at have Jonas Kaufmann i den lille rolle
som den italienske sanger, som forsøger sig på marskalindens morgenaudiens, en
rodfæstet skik hos adelen i 1700-tallet.
Men hovedattraktionen er og bliver Christian Thielemanns
skønt formede orkesterspil. Det er kun at vælge mellem billedudgaven på dvd og
vellyden på cd. Det må tilføjes, at til den nye cd-udgave er lydbilledet blevet
korrigeret, så det ikke i samme grad som på dvd følger personernes placering i
billedet. Thielemann har sikkert også været inde og kælet for klangen endnu
engang. Han er klangmagikeren frem for nogen.
Mozart: Don Giovanni. 3 cd’er. Deutsche
Grammophon 477 9878, mediumpris.
Strauss: Rosenkavaleren. 2 dvd’er. Decca
074 3340./ 3 cd’er. Decca 4781507.
Villazon synger Verdi. Deutsche Grammophon 00289 477 9460.
Illustrationer: Den gamle banegårdshal
er nu billetkontor til opera og koncerter. Foto: festspielhaus.de
Rolando Villazon. Foto: Universal.