af John Christiansen - d. 25. december 2012
Hvad landsdelsorkestrene byder på af musikalsk fest til nytåret, og hvad man kan se og høre med internationale orkestre på tv.
ytårsaften 1939 åbnede Wiener Philharmoniker for en
tradition, der ikke alene har bidt sig fast, men som også har inspireret til
tusindvis af andre nytårskoncerter med klassisk baggrund tilsat musikalsk spøg
og fest. Wienermusikken med familien Strauss’ gedigne dansetoner som en
væsentlig bestanddel har i dagene omkring nytår erobret verden.
Den første del af denne artikel med henvisninger til
nytårsoplevelserne tager turen til landsdelsorkestrene vest for Storebælt. Den
anden del fortæller lidt om, hvad der kan ses og høres på tv. Mange har i dag
jo adgang til også at se tyske tv-stationer.
17 nytårskoncerter vest
for Storebælt
Vi begynder med lidt nostalgi. Sønderjyllands
Symfoniorkester blev landskendt for sine nytårskoncerter, hvor orkestrets
musikere boltrede sig i at overgå hinanden med at spille vittigheder ud af den
musik, som de tog alvorligt til hverdag. Det musikalske vid blomstrede, det
havde indhold, og publikum kom rejsende langt fra. Lige præcis den slags
nytårskoncerter er fortid nu, men også i år har sønderjyderne det for mig mest
tillokkende program, en koncertopførelse af Emmerich Kálmáns ”Czardasfyrstinden”.
Også operetten har sin plads i nytårsfestlighederne. Det gælder ikke mindst
Johann Strauss den yngres ”Flagermusen”, som Wiens Statsopera har på
nytårsprogrammet som eneste faste operetteindslag på repertoiret. Men lad os
tage turen til landsorkestrene begyndende i nord.
Aalborg Kongres &
Kulturcenter. Lørdag 5. januar kl. 15.00. Aalborg Symfoniorkester. Nytårskoncerterne
tjener også det formål at skaffe flere og ikke mindst nye tilhørere til
sæsonens øvrige koncerter. De nordjyske symfonikere har engageret sidste års
vinder af tv-konkurrencen Maestro, entertaineren og sangerinden Søs Egelind som konferencier og som
meddirigent. Hoveddirigenten er koncertmester Veselin Demirev, som får lov at
brillere i rollen som stehgeiger, altså som dirigerende violinist. Wienermusik,
operette og sigøjnermusik. Solisterne er de tre ”Nordic sopranos” Berit Meland, Isabel Piganiol og Pernille Wested Madsen.
Maestro har for mig været god og lødig tv-underholdning, og
jeg har oftest været fuld af beundring for deltagernes præstationer som for
eksempel Søs Egelinds, men et professionelt orkester skal passe på ikke at
sætte et grønt ”professionel” stempel på selv de bedste amatører/kendisser. At
være professionel dirigent kræver mere, og det skjules ikke i tv-udsendelserne.
Men måske gør det denne koncert mere spændende?
Symfonisk Sal
Musikhuset Aarhus. 4., 5., 10. og 11. januar kl. 19.30 samt 5. og 12. januar
kl. 12. Desuden 9. januar kl. 19.30 i Skanderborg Kulturhus. Aarhus Symfoniorkester. Programmet er i
år lidt usædvanlig, fordi det domineres af fem norske messingblæsere, Brazz Brothers, der består af to hold
brødre på henholdsvis tre og to. De festlige nordmænd, som der står, havde
succes med orkestret i 2009, men jeg har aldrig hørt dem. De medbringer såvel
velkendte ting som helt nye numre.
Alsion
Sønderborg mandag 7. januar, Kolding
Teater 8.1., Musik & Teaterhuset Aabenraa 9.1., Tønderhal I torsdag 10.1.
Alle dage kl. 20.00. Sønderjyllands Symfoniorkester. Som allerede nævnt
præsenteres en af de mest melodirige og festlige af alle operetter, Emmerich
Kálmáns ”Czardasfyrstinden”. Man har lov til at glæde sig over, at den finske
dirigent Ari Rasilainen står i
spidsen. Elsebeth Dreisig har det
store sopranparti og titelparti. Ved siden af hende kommer soprankollegaen Iben Silberg, tenorerne Mika Pohjonen og Jens Christian Tvilum.
Carl Nielsen Salen
Odense Koncerthus. 4. januar kl. 19.30, lørdag 5. 1. kl. 15.00, 10. 1. kl.
19.30. Desuden i Forum Horsens 6.1. kl. 14.30, Ejby Hallen 8.1. kl. 20.00,
Fredericia Teater 9. januar kl. 20.00. På Fyn kommer musicalen ind i
nytårsbilledet. Orkestret har indspillet en musical-cd med Louise Fribo (se omstående artikel om spændende klassisk 2012). Hun
synger også Lloyd Webber her og skal sammen med Preben Kristensen og skuespilleren Mads Knarreborg sørge for nytårshumøret. David Riddel, kunstnerisk leder af Randers Kammerorkester og Aarhus
Sommeropera, dirigerer.
SE OG HØR DET PÅ TV
Wiener
Philharmoniker i tv, 1. januar kl. 11.15
på flere udenlandske stationer, bl.a. ZDF. DR 1 kommer først kl. 12.15 med koncertens længere anden
del. Traditionen med nytårskoncerter i den større stil startede nytårsaften
1939, da Wiener Philharmonikernes faste gæstedirigent Clemens Krauss fik ideen
at fejre wienermusikken med en koncert. For mange østrigere blev den
livskraftige valse- og polka-musik ensbetydende med frihedslængsel efter tyskernes
indtog i 1938. Om det netop var det, som Krauss havde tænkt sig, må stå uvist
hen. Efter Anden Verdenskrig fik han to års dirigentforbud på grund af sin
holdning til naziregimet.
Koncerten nytårsdag kom til og blev sendt i østrigsk tv fra 1959
på et tidspunkt, da man skønnede, at den trods tømmermænd ville blive aflyttet
af flere end nytårsaften. Siden er den oprindelige generalprøve om formiddagen
den 30. december også blevet en offentlig koncert. Det berømte orkester bruger
normalt mere tid på prøver til nytårskoncerten end til sæsonens øvrige store
koncerter.
Nytårskoncerten udsendes i løbet af januar på cd og dvd af
Sony, men udgaven på cd er normalt et sammenklip af alle tre koncerter, selv om
den sælges som koncerten 1. januar.
”An der schönen, blauen Donau” blev første gang givet som
ekstranummer i 1945 og ”Radetzky march” året efter. De to værker har siden 1959
været faste bestanddele som ekstranumre af nytårskoncerterne i Wien, og det samme
har specielt ”Radetzky-marchen” på mange andre nytårskoncerter verden over. Den
originale koncert med Wiener Philharmoniker sendes fra den danske arkitekt Theophilus
Hansens Musikverein sal i år til 82 lande.
Dirigent er for anden gang Franz Welser-Möst, der som musikchef for Wiener Staatsoper også har
et godt samarbejde med de private Wiener Philharmoniker. Programmet satser som
sædvanlig på familien Strauss, men man bemærker, at Johann den yngres mere
ukendte broder, Josef Strauss er aktuel med ikke færre end syv værker,
deriblandt hans nok mest populære, valsen ”Sphärenklänge”. I 200-året for
Wagners og Verdis fødsel spilles henholdsvis forspillet til tredje akt af
”Lohengrin” og balletmusik fra ”Don Carlos”.
Dresdner
Staatskapelle i Semper-operaen på ZDF 30. december kl. 22.00. De to
foregående år har de to tyske tv-stationer, ARD og ZDF, samtidig transmitteret
nytårskoncerterne fra Berlin og Dresden, men nu har ZDF fornuftigvis valgt at
flytte sin koncert frem til den 30. december. Det betyder også, at DGG har to
dages forspring til at komme før Sony i Wien med wienerne med udgivelserne på
cd, dvd og blu.ray af koncerten i Dresden. Christian
Thielemann, vor tids førende Wagner-dirigent, nyder at slå sig løs med
beherskelse og stil som operette-dirigent, sidste år med Lehár og i år med Kálmán.
Det har han sangerne, sopranen Dania
Damrau og tenoren Piotr Beczalay
med til, og det kan næppe være bedre.
Berliner
Philharmoniker og dets chefdirigent Simon Rattle 31. december kl. 17.25 på ARD.
Samtidig begynder transmissionen på Mezzo tv, som færre herhjemme kan modtage,
men her varer transmissionen en halv time længere. Rattle dirigerer orkesterdanse af Brahms,
Dvorak, Rameau og Ravel og har mezzosopranen Cecilie Bartoli som solist i arier fra Händels operaer og
oratorier. Og de handler om kærlighed, fortæller hun.