af John Christiansen - d. 3. marts 2013
Den internationale klaverkonkurrence i Aarhus var på et meget højt niveau. Også denne gang blev det italiensk sejr i den ældste gruppe, mens den yngste gruppe blev vundet af en imponerende 12-årig gentleman fra Georgien. Finalen blev en festaften.
Et forrygende klaverslag? Jo, det blev Aarhus International
Piano Competition, som netop har fundet sted i Musikhuset Aarhus for anden gang.
Naturligvis er det et slag, som må tages alvorligt af de 40 deltagere fra hele
verden. De er fundet ved kompetent blindlytning af indsendte bånd fra 139 unge
pianister fra 41 lande. Men det skal straks slås fast, at man i Aarhus igen har
formået at arrangere en stor konkurrence, så den er blevet meget mere end blot
en konkurrence og et kampslag, men også en oplevelse i bredere forstand for deltagerne
– og os andre.
Som i den første internationale klaverkonkurrence for to år
siden vandt en italiener, nu den 17-årige Leonardo Colafelice, som blev nummer
to i den yngste gruppe sidst, men altså denne gang gik til tops blandt de ældste
og kan tage 8000 euro med hjem. De ældste, nå ja, 17 år. De tre bedste i den
yngre gruppe var af det internationale dommerkollegium blevet placeret allerede
fredag, uden at de selv havde fået resultatet at vide. Her vandt den endnu kun
11-årige musikalske krudttønde Davit Khrikuli fra Georgien førsteprisen på 6000
euro. De samme vindere tog også de ekstra Carl Nielsen priser. Alle skulle
spille musik af vor nationalkomponist.
Hør dem selv på
nettet
Det må anbefales at gå ind på www.pianocompetition.dk og høre og se
optagelser med de unge musikere fra konkurrencedagene. De, der kom i musikhuset
og hørte på, kunne vidne om en meget høj kvalitet. Vi andre, som har været inde
på den nævnte hjemmeside, har i hvert fald kunnet fornemme det. Finaleaftenen i Symfonisk Sal overbeviste til
fulde om den høje kvalitet, som var så mere glædelig, fordi den ikke blot er
baseret på teknisk kunnen, men også på musikerglæde og sans for musikkens
indhold. Det er en dejlig udvikling.
Aarhus Symfoniorkester under ledelse af Niels Muus indledte
med ouverturen til ”Figaros bryllup”, så det kunne høres, at dirigenten kommer
fra Mozarts Wien. Derpå gik det i gang med et engageret samarbejde med de fire
pianister, som var nået frem til finalen i den ældste gruppe. Iraneren Arash
Rokni, som studerer i Leipzig, lagde ud med en meget klart disponeret gengivelse
af førstesatsen af Beethovens tredje klaverkoncert spillet med et dejligt
anslag. Han vandt fjerdeprisen. Så fik Griegs klaverkoncert, igen kun
førstesatsen, både vægt og liv af den russiske Anastasia Sobyanina, som
spillede sig til andenprisen på 5000 euro. Vi fik Beethoven endnu engang med russeren
German Kitkin, måske mindre klart i artikulationen, men med en egen spændende musikalsk
tilgang, som gav tredjeprisen.
Den senere vinder Leonardo Colafelice spillede den flotte
førstesats af Tjaikovskijs b-mol koncert, som må kaldes et taknemmeligt konkurrenceindslag,
når man altså kan spille den. Men man skal meget rundt blandt store pianister
for at finde mage til smittende vitalitet og medrivende virtuositet. Det fine
var igen, at det hele var båret af en ægte musikalitet. Det var forrygende,
også da Muus og orkestret gav et flot mod- og medspil.
Forståelige
dommerafgørelser
Det er næppe finalen alene, som ligger til grund for dommernes
bedømmelse. Men mit indtryk af finalekoncerten passede overens med dommernes samlede
vurdering. Og det samme skete, da den yngste gruppes tre udvalgte hver gav en
smagsprøve. Den sarte 13-årige russiske pige Elizaveta Klyucherova fik en for
mig overraskende fin og klar intensitet og dertil dansekraft frem i Liszts version
af Paganinis ”Campanella”, hvilket gav tredjeprisen. Victoria Audrey Sarasvahti
fra Indonesien, som havde imponeret allerede i transmissionen på skærmen fra de
indledende runder, spillede den russiske dans fra Stravinskijs ”Petrusjka” ikke
blot med imponerende sikkerhed, men også så man fornemmede Stravinskijs
orkester bag.
Og så kom den 11-årige Davit Khrikuli, en tæt, meget lille gentleman
fra Georgien, som var sig selv som musiker. Og den slags er det vanskeligt at
finde på den alder. Da der også skulle spilles klavermusik af Carl Nielsen, var
han blevet bedt om at gentage Nielsens ”Humoreske bagateller”, opus 11, fra den
indledende runde. Det var elegant og morsomt, selvstændigt tænkt og udført.
Dansk? Jamen Carl Nielsen var meget mere end blot dansk. I tilgift fik vi en
Chopin-etude. Sikke et krudttalent.
Vinderen af den ældste gruppe, Leonardo Colafelice, er blevet
engageret som solist til en af Aarhus Symfoniorkesters koncerter i næste sæson.
Det kunne være herligt også at få besøg af Davit igen og følge ham. Der er jo
aldrig garanti med vidunderbørns udvikling, med den lille mand med den store
sorte manke og mandebukser til at vokse i synes at have det rette i sig.
Alle har givet
koncert
Ikke blot finaledeltagerne, men alle konkurrencedeltagerne
har givet koncert for et større publikum takket være et samarbejde med musikforeninger
i Østergaard, Fredericia, Viborg og Hjørring samt et koncertarrangement i
musikhuset. De har alle været med til det sidste.
Aarhus International Piano Competition har været en succes,
som det er godt at kunne gentage i 2015 og ikke mindst i 2017, da Aarhus bliver
europæisk kulturhovedstad. Aarhus vil da kunne imponere internationale
kulturturister med en usædvanligt godt gennemført klaverkonkurrence. Også Det
jyske Musikkonservatoriums musikprofessor Anne Øland og hendes aktive medarrangører,
pianisterne Rune Maahn Cristensen og Christian Skovgaard Flarup kan være stolte
af forløbet.
Næste gang skulle der gerne være dansk deltagelse, om der så
skal fingereres lidt. Når der holdes verdens- og europamesterskab i fodbold og
håndbold, er værtslandet altid fritaget for at deltage i kvalifikationsturneringen,
selv om det ofte ingen chance har for at gå videre. Det er en selvfølge. Sådan
kan man naturligvis også i en dansk musikkonkurrence sikre plads for en dansk
deltager. Det vil heller ingen have ondt af, og unge pianister af kvalitet
findes også herhjemme. Og det betyder noget med dansk deltagelse.
Aarhus
Symfoniorkesters næste koncert torsdag den 7. marts dirigeres af Eugene
Tzigane. Efter lidt Carl Nielsen fra ”Maskarade” er tenoren Jeremy Ovendens og
hornisten Lisa Maria Cooper solister i et af Benjamin Brittens smukkeste og
mest populære værker, ”Serenade for tenor, horn og strygere”. Aftenen efter
gentages koncerten i Holstebro Musikteater og igen i Ludwigshafen i Tyskland både 8.og 9.
april.
Fotos: Leonardo Colafelice, Davit Khrikuli