af John Christiansen - d. 27. marts 2013
Verdi komplet.
Generelt til 4,5 stjerner af seks.
Pladeselskabet
C-major med Naxos som distributør herhjemme fortsætter sin fine serie med dvd- og blu-ray-udgaver af Verdis operaer.
Vi nærmer os mere og mere velkendt operaland, men endnu i denne omgang gælder
det stadig overraskende opdagelser af den tidlige og den ”mellemste” Verdis
kvaliteter. Betydningen af at fejre Verdis 200 år har allerede vist sig.
Operaerne er i hovedsagen optaget live på operaen i Parma, den
historiske hovedstad også for La Roncole ved Bussetto, hvor Verdi blev født og
voksede op. Det er en berømt operascene, en af Italiens betydeligste, som selv mener
at være Verdis teater frem for noget andet operahus. Hvert efterår afholdes her
en Verdi festival, som dog er kommet i fare i år, fordi pengene allerede er
brugt blandt andet på at opføre de operaer, som skulle fylde denne komplette
”Tutto Verdi” serie ud. Italiensk opera er generelt i pengekrise, men vi får
se, om ikke også denne november i Parma bliver reddet. Det er sikret, at der
bliver opera i det lille Verdi-teater i Bussetto
Lidt om Teatro Regio operaen i Parma, et af de flotte
tradtionelle, historiske logeteatre i Italien. Dets publikum er mere frygtet
end noget andet publikum i Italien, måske endda i verden? Det skal være ganske
vist, at hvis en tenor har ”svigtet” på byens operascene, skal han ikke
forvente, at hotelportørerne hjælper ham med at bære kufferterne.
Min yndlingshistorie fra Parma er ikke en skrøne. Den
amerikanske sopran Renata Scotto har selv fortalt den. Hun var stjernen på
Metropolitan Operaen i New York, da hun sagde ja til et gæstespil i Parma. Vel
ankommet til Parma fik hun på hotellet besøg af formanden for det lokale
klakørforbund, som tilbød hende assistance af professionelle klakører, som kunne
”vejlede” publikum på de rigtige steder. Scotto mente nu at have tilstrækkelige
kvaliteter til at kunne hente sin succes hjem selv, og hun sagde nej tak. Da
hun forestilllingsaftenen havde sunget begyndelsesstrofen på sin første store
arie, lød der nede fra parkettet et stille beklagende ”åh”. Sukkene tog til i
styrke og hastighed, som hun sang videre. Hun kunne til sidst ikke klare denne
nok diskrete, men alligevel lammende afbrydelse, og hun måtte løbe ud fra
scenen.
Publikum opfører sig dog absolut pænt til de opførelser fra
Parma, som jeg har set i den aktuelle serie. Ingen sanger generes, men på den
anden side er begejstringen aldrig så ubehersket til det uforståelige, som man har
kunnet opleve den for eksempel på Den Kongelige Opera i vort kølige nord. Med
andre ord: Man irriteres ikke over publikum her i hjemmeoperaen.
Det generelle indtryk af optagelserne er en meget høj
teknisk kvalitet i både lyd og billede. Klarhed er et nøgleord. Der er ingen
eksperimenterende, endsige ”moderne” iscenesættelser, som man skal gøre sig
unødige anstrengelser for at ”forstå”. I de fleste tilfælde får man en naturlig
scenisk afvikling, som ikke bliver kedelig. Dertil er Verdi altså også for
fængslende i sig selv. Sangerbesætningerne er overvejende med italienere, som
har fået operaen ind med modermælken. Men man vil i den følgende gennemgang af
de enkelte værker også finde både verdensnavne og ukendte sangere, som er en
rejse værd. Man kommer hjemme i stuen med ”Tutto Verdi” på en operarejse til
Italien.
Saml på Verdi
NABUCCO (1842)
Verdi var nedtrykt. Nære familietragedier var blevet yderligere
forværret af en fiasko med den komiske opera ”Un giorno di regno” (Konge for en
dag). Han havde opgivet sig selv som operakomponist, men han var langt fra
opgivet af andre som komponist. La Scala operaens chef Merelli forsøgte at
interessere ham for Soleras udkast til en opera, som den tyske komponist Otto
Nicolai havde vraget. Merelli nærmest tvang ham til at tage tekstbogen med
hjem. Det fortælles, at Verdi smed den på sengen, da han kom hjem. Tilfældigvis
(eller?) åbnede den sig på siden med de hebræiske slavers klagesang, og Verdi
blev straks inspireret af ordene: ”Va pensiero sull’ale dorate” (Flyv tanke på dine
gyldne vinger) til at komponere den hymne, som skulle blive en indre forløsning
for ham og betyde hans egen genkomst som komponist. Den skulle også blive den
første af hans melodier, som for italienerne, som i den nordlige del af
støvlelandet endnu var under østrigerne, blev en frihedssang og en nationalmelodi.
Hundreder af tusinde sang den spontant, da Verdi blev ført til graven i Milano
i 1901.
”Nabucco” er meget andet end et berømt kor. Operaen er et
intenst drama, som foregår anno 587 før Kristus mellem hebræerne, som i
Jerusalem belejres af babylonerne, men befries. Handlingen er indviklet, også
lidt utroværdig, for eksempel da den babylonske kong Nabucco bliver sindssyg,
men lige så pludselig rask igen. Historien fra Det gamle testamente behandles
naturligvis frit.
Hovedpersonen er ikke Nabucco, men Abigail, Nabuccos falske
datter, en meget kompleks skikkelse i et psykisk grænseland. Her synges hun
fremragende af den højdramatiske græske sopran Dimitra Theodossiou godt fulgt
af den mildere, mere lyriske sopran Anna Maria Chiuri som Feneman, vor stille
heltinde. Italiens store baryton Leo Nucci har trods sin alder på utrolige 70
år her i 2012 stadig en flot og udtryksstærk stemme som Nabucco.. Det er en decideret koropera,
og koret på Teatro Regio i Parma har virkelig klasse.
Michele Mariottis enkle iscenesættelse hjælper til at forstår
dramaet, og optagelsen er både i billede og lyd så glimrende, at denne
”Nabucco” for mig indtager førstepladsen blandt dvd-indspilningerne af operaen.
Nabucco: C-major dvd 72 408, blu-ray
udgave 72504, 137 minutter plus 10 minutter introduktion.
GIOVANNA D’ARCO, Jeanne d’Arc (1845)
"Jeanne d’Arc" fire operaer senere i Verdis produktion blev en
helt anden, mere lyrisk, mere inderlig opera. Det må være emnet, som har holdt
operaen fra at blive en større succes. Måske skyldes det også, at den er bygget
over Schillers skuespil, ”Die Jungfrau von Orleans”, men dog med væsentlige
ændringer. Og historien om Jeannes kærlighed til kongen har vi ikke lært om i
skolen. Men noget tyder på, at ”Giovanna d’Arco" er på vej til scenen. Den
opføres således med Anna Netrebko på festspillene i Salzburg til sommer. Alle
billetter er blevet revet væk.
Af skuespillets 27 personer er der kun blevet fem tilbage.
Jeanne er splittet mellem det guddommelige kald at hjælpe franskmændene mod
englænderne i de sidstnævntes invasionskrig og sin kærlighed til kong Karl VII. Hun
dør på slagmarken i det afgørende sejrrige slag efter en sidste vision af
jomfru Maria. Verdi kunne allerede her vise sin storhed i en sådan scene. Intet
øje er tørt. Dette sagt uden ironi.
Gabrele Lavia står for en historisk fornuftig iscenesættelse,
og igen er det gode gamle Bruno Bartoletti, som dirigerer. Svetla Vassileva passer både af skikkelse og stemme
ideelt i titelpartiet. Tenoren Evan Bowers er hendes konge, men et mere markant
parti er Jeannes far, en præst parat til at ofre sin datter, fordi han tror, at
djævelen har fået tag i hende. Sikke et drama for Verdi: En fader parat til at
ofre sin datter for troens skyld. Jamen, er det en ”moderne” opera? Renato
Bruson er som altid fremragende som faderen. "Giovanna d’Arco: C-major
dvd 721208, blu-ray 721304, 128 minutter plus 10 minutter introduktion.
ATTILA (1846)
Her fik Verdi et operaemne, som han fra begyndelsen var
begejstret for. Og det kan høres. En folkelig historisk slagopera med melodier
med saft og kraft i. Den har da også holdt sig pænt på repertoiret siden
uropførelsen på det berømte Teatro La Fenice i Venezia. Store basser som Boris Christoff og Nicolai
Ghiarov har haft titelpartiet som ønskerolle. Og partiet som Odabella er en
gave til en dramatisk sopran, som kan stå distancen. Det kan minde om Abigails
i ”Nabucco”.
Giovanni Battista Parodi er på sit bedste som hunnerkoncen Attila. Susanna Brancheni er en ung spændende Odabella
med intensitet i stemmen, som alligevel aldrig går ud over skønheden og de
musikalske fraseringer. Roberto de Biasio er hendes elskede med kraft og udsagn
i tenoren. Sebastian Catana skal også nævnes for det positive som den romerske
general Ezio. Den unge dirigent Andrea Battistoni får musikken til at gløde.
Opførelsen fandt sted på det lille Teatro Verdi i Bussetto i
2010, men man opdager slet ikke, hvor lille teatret er, når tæppet er gået op. Instruktøren
Pierfrancesco Maestrini lader handlingen forblive i år 454 og i Aquileia i
Norditalien. Det gør han med hjælp af videooptagelser, som smelter sammen med
de bamseklædte krigere. På tv-skærmen virker det både filmisk og dramatisk. Det
er måske endda også velegnet til et ikke opera-uvant publikum og til teenagere?
Eller ikke?
Handlingen kort: Den berømte hunnerkonge Attila og hans hær har
erobret og udplyndret byen Aquileia. Han har fanget den lokale herskers datter
Odabella, hvis mod han beundrer og
derfor har givet et sværd. Den romerske general Ezio vil på egne vegne have en
aftale med ham, som sikrer også ham en gevinst, men afvises af Attila. En
gruppe flygtninge under Forestos ledelse når samtidig lagunen, hvor de vil
bygge en ny by, den senere Venezia. Han beklager sig over sin forlovede
Odabellas forsvinden. De mødes, og hun formår at overbevise ham om, at hun ikke
har været ham utro. De enes om at dræbe Attila. I hunnernes lejr festes der for
våbentilstanden med romerne. Foresto forsøger at dræbe Attila, men det
forhindres af Odabella, som selv vil hævne sig. Attila tilbyder at gifte sig
med hende, og på hendes bøn løslades Foresto. Hun dræber Attila, hvis sidste
ord er ”Også du, Odabella” med tydeligt sigte til Caesar og Brutus. Attila: C-major dvd
721608, blu-ray 721704, 118 minutter plus 10 minutter introduktion.
IL CORSARO (1848)
Forlægget er fint nok, nemlig af Lord Byron. Det handler om
en sørøver, Carrado, der er tvunget af en tilfældig hændelse til at være
udstødt. Han vi drage på et nyt togt. Hans elskede Medore beder ham blive
hjemme, og hun bliver vanvittig, da han alligevel tager afsted. Vi møder hende først
igen i operaens sidste scene. I den mellemliggende akt er vi hos pashaen Seid,
som elsker sin slavinde Gulnare, som absolut ikke gengiver hans følelser.
Korsarerne, sørøverne befrier Gulnare og de andre slavinden, men Carrado bliver
fanget af Said. Gulnare har forelsket sig i ham og dræber den sovende Seid. På piratøen ligger Medore døende. Hun har taget gift i troen på, at Carrado er
død. Gulnare fortæller hende, at Carrado har været hende tro, og hun dør stille.
Men Carrado kaster sig fra en klippe i døden i havet.
Verdi kunne få egen god musik ud af de mest umulige
historier, men denne sørøverroman har ikke inspireret ham til noget af sit
bedste. Han var også overbebyrdet. Operaen fik en negativ medfart. Han blev
blandt andet kritiseret for ikke at følge forlægget. Den blev hurtigt glemt,
men nu er den begyndt at dukke op igen, så man kan lytte sig til, om det er
rigtigt, at datidens dom har skullet hænge ved operaen. Selvfølgelig er der højdepunkter,
som viser Verdis aldrig svigtende kvaliteter.
Sangerholdet på denne live-optagelse fra 2012 er lidt under
gennemsnittet for serien som helhed, så ”Korsaren” kan ikke betegnes som et
førstevalg blandt Verdis ukendte operaer. Men den er interessant nok til at
skulle være med, hvis man går efter tutto Verdi eller Verdi komplet.Il corsaro: C-major
dvd 722408, blu-ray 722504, 18 minutter plus 11 minutter introduktion.
LA BATTAGLIA DEL LEGNANO, Slaget ved Legnano (1849)
Denne indspilning er ikke fra Parma, men fra Trieste, James
Joyces by, for mange stadig et symbol på det ægte ”Mellemeuropa”. Havnebyen
hørte under kejserriget Østrig fra 1382 til 1913 og var en international
metropol. Verdi fik to operaer uropført i det gamle statelige Teatro Grande
her, den ovenfor nævnte ”Il Corsaro” og den senere ”Stiffelio”. Fra 1901 bærer
teatret officielt Verdis navn, så der er mening i, at Trieste er blevet
inddraget i denne komplette Verdi-serie.
Korsangen ”Va pensiero” fra ”Nabucco” blev en folkeschlager
og et frihedssymbol, men ”La battaglia del Legnano” blev Verdis patriotiske frihedsopera frem for nogen. Her er flere korsatser,
som folk også tog til sig. For afvekslingens skyld er det godt, at Verdi samtid kunne arbejde med en kærlighedshistorie med dramatisk jalousi. Teksforfatteren
Cammarano var inspiret af et fransk skuespil ”La bataille de Toulouse”.
Boris Brott er den udmærkede dirigent i spidsen for et
udmærket orkester, som dog ikke helt er på højde med kollegerne i Parma, og det
samme gælder for koret. Men musikalsk er vi stadig på et godt niveau, og den
store dramatiske sopran fra ”Nabucco”,
Dimitra Theodossiou, høres i det store kvindelige parti som Lida. La battaglia del
Legnano: C-dur dvd 722608, blu-ray 722904. 119 minutter plus introduktion 11
minutter.
LUISA MILLER (1849)
Verdi fik i ”Luisa Miller” en mere nuanceret og inderlig
tone frem end i de fleste af sine foregående operaer. Han valgte Salvatore Cammaranos
bearbejdelse af Schillers ”Kabale und Liebe”. Operaen blev en succes og et
afgørende skridt på vejen mod ”La traviata”, ”Trubaduren” og ”Rigoletto”. Dens
popularitet har også holdt sig pænt, og den er netop blevet taget op på operaen
i Malmø.
Den unge møllerdatter Luisa har forelsket sig i en jæger ved
navn Carlo. Hendes far er skeptisk, og Wurm (navnet fortæller akt) søger at
overtale fader Miller til at give ham Louise som hustru. Han fortæller også, at
Carlo i virkeligheden er grev Walters søn Rodolfo. Intrigerne står i kø. Wurm
fortæller Luisa, at han kun kan få hendes fængslede far fri, hvis hun lover
ham sin kærlighed, og hun tør ikke gøre andet. Rodolfo har kommet gift i vinen,
som han og Louisa har drukket, og han fortæller hende, at de begge skal dø, og
endelig får hun fortalt ham sandheden. Han når at dræbe Wurm, inden de begge
udånder.
Ja, operahandlinger egner sig sjældent til at blive fortalt
i kort form.
Opførelsen er godt besat med kendte sangere som Fiorenz
Cedolins som Luisa, en toptenor som Marcelo Álvarez som Rofolfo og Leo Nucci
som fader Miller. Dirigenten er den glimrende Donato Renzetti. Og instruktøren
den gode, solide Denis Krief. Luisa Milller: C-major dvd 722808, blu-ray 722904, 147
minutter plus 10 minutter introduktion.
Det har været en opdagelse og fornøjelse at se og høre
Verdis tidlige og ufortjent glemte operaer i denne serie. Læs også omstående
artikel ”Verdi komplet på dvd”. Fortsættelse følger.
Anbefalelsesværdig
litteratur: Francesco Cristofoli: Guiseppe Verdi. Myten mennesket og
komponisten. Gyldendal.